تاریخ انتشار: ۱۲:۲۱ - ۲۰ تير ۱۴۰۱

مهدی آیتی: راه نجات اقتصاد کشور در برقراری ارتباط دوستانه با دنیاست

مهدی آیتی گفت: دولت چند ماهی است که جراحی اقتصادی خودش را شروع کرده است. در این مدت، خون‌ریزی تنها دستاوردی بوده که مردم حس کردند. حال دولت شجاعت دارد که از روی تقویم زمانی را مشخص کند و به مردم بگوید فشار حاصل از این جراحی اقتصادی در آن تاریخ تمام و اقتصاد نظم و نسق پیدا خواهد کرد که اگر آن وعده محقق نشد، مردم با فراغ بال دولت را نقد کنند؟

مهدی آیتی

اقتصاد۲۴- روز‌های سخت اقتصادی کشور و به تبع آن، مشکلات بی‌شمار معیشتی مردم ادامه دارد و روز به روز سفره‌های مردم کوچک‌تر و آرزوی آن‌ها در دستیابی به چیز‌هایی که روزگاری عادی بود، محال‌تر می‌شود.

اینکه چرا به این نقطه تاریخی رسیدیم و اساساً چه باید کرد که از این فضای غبارآلود که توام با بی‌اعتمادی جامعه شده است، خلاص شویم، سئوالاتی بود که از مهدی آیتی، نماینده سابق مجلس جویا شدیم.

او می‌گوید: اول از همه باید دانست که رسیدن به این نقطه، تقصیر یک فرد یا عده خاص یا مثلاً یک جریان سیاسی نیست. باید قبول کرد که در این ۴۳ سال انقلاب، همه در ابعاد مختلف مقصر بودیم و به نوعی بانیان وضع موجود هستیم.

این چهره سیاسی اصلاح‌طلب افزود: متاسفانه یک سالی است که برخی افراد سیاسی، واژه بانیان وضع موجود را وارد ادبیات سیاسی کرده‌اند و انگار این افراد در این ۴۳ سال، مسئولیتی نداشتند و سعی دارند خود را مبرا و نجات‌دهنده نشان دهند، غافل از اینکه مردم اعتمادشان را به طور کلی از دست داده‌اند و زمانی که می‌بینند روز به روز وضع بدتر می‌شود، به توخالی بودن شعار‌های سیاسی که پشت آن، انگیزه‌های شخصی است، پی می‌برند.

این نماینده مجلس ششم تصریح کرد: در این چهار دهه مرتب شنیده‌ایم که به اقشار مختلف گفته شده است که از برخی اظهارنظر‌ها صرف‌نظر کنید، چون شرایط کشور حساس است. به افرادی که این توصیه را می‌کنند باید گفت، کی شرایط غیرحساس است که خیلی از انتقاد‌ها را به زبان آورد و اساساً بیان نکردن برخی مشکلات ریشه‌ای، چاره کار است؟

آیتی اظهار داشت: یکی از اشکالات کار تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان دولتی در ایران این است که خیلی وقت‌ها، بحران را قبول ندارند و به دنبال این هستند که نشان دهند شرایط عادی است. مثلاً وقتی دولت آزادسازی چهار کالای اساسی را عملی کرد و دیدیم که اثرات آن روی ۷۰۰ کالا به عینه دیده شد، صدا و سیما مرتب دوربین خود را در فروشگاه‌های کشور می‌چرخاند تا نشان دهد هم کالا هست و هم رضایت نسبی وجود دارد. آیا این مسیر، خشم مردم را کم می‌کند یا باعث می‌شود مردم اعتماد بیشتری به دولت داشته باشند؟

این فعال سیاسی یادآور شد: از گفتن برخی واقعیت‌ها به مردم نباید ترسید. اینکه به آن‌ها گفته شود در فلان موضوع مشکل داریم و شاید تا پنج سال بحران ادامه داشته باشد، بهتر است تا اینکه به دفعات و غیرواقعی بگوییم مشکل در حال حل شدن است و هیچ اتفاقی نیفتد. مردم اگر واقعیت را بدانند لااقل براساس آن برای زندگی خود برنامه‌ریزی می‌کنند و بی‌اعتمادی هم کمتر خواهد شد.

وی در ادامه عنوان کرد: چندی پیش، آمار نشان داد که دولت سیزدهم رکورد تورم ماهیانه پس از انقلاب را زده است. حدود یک سال است که از عمر دولت آقای رئیسی گذشته است و شایسته نیست که دولتمردان، مقصر شرایط کنونی را تنها دولت قبل بدانند. آن‌ها با علم به این نابسامانی‌ها وارد عرصه شدند و گفتند آبروی خود را کف دست‌مان گذاشتیم. حال که مدیریت سیاسی کشور یک‌دست شده چرا خروجی کار‌ها عیان نمی‌شود؟ این افراد چه جوابی برای مردم دارند؟ آیا این شجاعت را دارند که بگویند ما تصور می‌کردیم وضع را بهتر کنیم و نشد؟

آیتی افزود: آقای قالیباف ماه‌ها قبل در کسوت رییس مجلس به نامه رضا کیانیان، هنرپیشه کشورمان جواب داد و مسبب وضع موجود را دولت وقت (دولت دوازدهم) دانست. حال باید گفت آقای قالیباف دو سال از مجلس یازدهم گذشته است، شما فرموده بودید برای تحول بزرگ در اقتصاد کشور وارد قوه مقننه شدید. یک سال هم هست که دولت سیزدهم مدیریت اجرایی کشور را به دست گرفته است. چرا شرایط بهتر که هیچی، بدتر شد؟ آیا شما حاضرید به آقای کیانیان نامه‌ای بنویسید و بفرمایید تصور ما از مدیریت جهادی اشتباه بود؟

نماینده ادوار مجلس تصریح کرد: آمار جرم و جنایت در کشور افزایش چشمگیری پیدا کرده است. اگر در کف جامعه حضور داشته باشیم، بدون واسطه به این معضل اجتماعی پی خواهیم برد. بدون تردید، عمده این اتفاقات نامبارک، ریشه در فقر دارد. چرا باید گذاشت تا این آمار سر به فلک بکشد و یا سفره‌های مردم کوچک شود تا کاری اساسی صورت بگیرد؟ چرا تا قبل از اینکه نارضایتی عمومی به بالاترین درجه خود نرسیده، دست به اقدامی نو نزنیم؟

وی با اشاره به اجرای اقتصاد صدقه‌ای دولت، گفت: اینکه تیم‌های اقتصادی دولت‌ها، هرازچندگاهی برنامه پرداخت یارانه‌ای جدید را بنویسند، چاره کار نیست. وقتی تورم به بالای ۴۰ درصد رسیده و قیمت روز با شب تفاوت دارد، این مبالغ ناچیز دردی را دوا نمی‌کند و حتی موج تورم را هم بیشتر خواهد کرد. ما کشوری با ۲۵۰۰ سال قدمت هستیم و این روش‌های اقتصادی برای مملکت متمدنی مثل ما شایسته نیست.

آیتی اظهار داشت: دولت چند ماهی است که جراحی اقتصادی خودش را شروع کرده است. در این مدت، خون‌ریزی تنها دستاوردی بوده که مردم حس کردند. حال دولت شجاعت دارد که از روی تقویم زمانی را مشخص کند و به مردم بگوید فشار حاصل از این جراحی اقتصادی در آن تاریخ تمام و اقتصاد نظم و نسق پیدا خواهد کرد که اگر آن وعده محقق نشد، مردم با فراغ بال دولت را نقد کنند؟ یا حالا حالا‌ها باید به اسم جراحی اقتصادی تنها درد حاصل از آن را تحمل کرد و چیزی نگفت؟

این چهره سیاسی اصلاح‌طلب عنوان کرد: بسیاری از اصولگرایان حامی دولت، به تیم اقتصادی دولت سیزدهم خرده می‌گیرند. سئوال من از نمایندگان این است که آیا می‌شود تیغ جراحی را به دست افراد کم‌توان سپرد؟ و اگر این افراد متخصص نیستند چرا شما جدی و مقتدرانه با ابزار‌های نظارتی که در دست دارید وارد گود نمی‌شوید؟ آیا اگر دولت قبل این مسیر را دنبال می‌کرد شما چنین مماشاتی را به خرج می‌دادید؟

وی گفت: میزان اعتراضات صنفی بسیار زیاد شده است و نمی‌توان این اقشار را ضدانقلاب نامید. شک نکنید اگر مشکلات اقتصادی حل یا حتی کم شود، بسیاری از این اعتراضات فروکش می‌کند، پس نباید صورت مسئله را پاک کرد و معترضان را ضدانقلاب نشان داد.

آیتی افزود: آقای قاضی‌زاده‌هاشمی می‌خواست سه روزه بورس را سبز کند، آقای رضایی می‌خواست یارانه ۴۵۰ هزار تومانی به مردم بپردازد، آقای زاکانی مشکلات کشور را به خاطر بی‌غیرتی مسئولان می‌دانست، آقای رئیسی هم که کلی شعار‌های پرزرق و برق در حوزه مسکن، خودرو، بورس و... داد، حال همه این افراد در دولت هستند و تازه دارند به این می‌رسند که کشور را کوپنی اداره کنند.

این نماینده مجلس ششم در پایان خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های اساسی و برون‌رفت از این فضا، برقراری ارتباط دوستانه با دنیا است. اگر مسیر رفاقت‌ها توام با صداقت در پیش گرفته شود، هم راه صادرات و واردات باز می‌شود و درآمد کشور بیشتر می‌گردد که به تبع آن، رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی هم رخ خواهد داد. در این شرایط، اعتراضات صنفی فروکش و سفره‌های مردم بزرگ‌تر و خانواده‌ها با امید بیشتر روی به برنامه‌ریزی می‌آورند. حتماً بها دادن به شرکت‌های دانش‌بنیان و نگاه به ظرفیت داخل هم چاره‌ساز است، اما در ابتدا باید روابط خوبی با دیگر کشور‌ها برقرار کنیم، چون رشد و بالندگی اقتصادی در ارتباط است. در این ارتباطات قرار نیست پا روی اصول خود بگذاریم و حتماً با حفظ منافع کشور و مردم می‌توان راه دوستی و صداقت را در پیش گرفت.

منبع: نشان تجارت

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

اینفوگرافی/ بیشترین هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۳

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع ماشین بی ام و در بازار امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/استوری تازه حامد آهنگی به مناسبت تولد پسرش

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تغییر چهره ۲ خواهر سریال بزنگاه بعد از ۱۶ سال

برنامه علی دایی مشخص شد

پرفروش‌ترین فیلم‌ های تاریخ سینمای ایران

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیتیله اختلاف عمو‌های فیتیله‌ای با عمو قناد پس از سال‌ها روشن شد

اعلام زمان نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳

مراقب این میم کوین‌های ارز سولانا باشید!

درآمد‌های نفتی باعث ایجاد تورم می‌شود؟

فیلمی از دختر ابراهیم رئیسی که وایرال شد

توضیح قوه قضاییه درباره حکم اعدام توماج صالحی

واردات گوشت گرم از آفریقا!

قیمت جدید دام زنده اعلام شد

خام فروشی نفت ممنوع است؛ اما با افتخار می‌فروشیم!

سقوط ین رکورد ۳۴ ساله را شکست

لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته نهایی می‌شود یا فراموش؟

سهامداران استقلال و پرسپولیس چه کسانی هستند؟

شیر و ماست از سبد غذایی خانوار حذف شد

تاثیر حراج شمش طلا بر قیمت بازار آزاد طلا

قیمت انواع روغن خوراکی امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳+جدول

اعلام ممنوعیت‌های تردد در محورهای شمالی

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

نگاه بازار دلار در آخر هفته به چه اتفاقی است؟

تصویر محرومیت در ایران؛ سیستان وبلوچستان با اختلاف بسیار بالا، محروم‌ترین استان!

فیلم/ رقص مایکل جکسونی حامد آهنگی و یوسف صیادی جنجالی شد

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

با ۷ میلیارد تومان چندمتر خانه در تهران می‌توان خرید؟

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

مهاجرت با ویزای جعلی؛ علت ایجاد بازار سیاه مهاجرت و کسب‌وکار غیرقانونی چیست؟

فیلم/رونمایی طالبان از سلاح جدید نظامی اش

کارنامه آمریکا در جنگ غزه؛ واشنگتن تا چه اندازه در رسیدن به اهدافش در جنگ اسرائیل و حماس موفق بود؟

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

تکرار قصه تلخ گشت ارشاد در خیابان‌های شهر؛ دولت رئیسی همچنان مدافع رویکرد‌های تند و سلبی در موضوع حجاب/تذکرات اصولگرایان فراموش شد؟

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

بازدهی بورس در هفته اول اردیبهشت ماه

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

آخرین وضعیت بازار مسکن در اصفهان

وضعیت هواشناسی امروز

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

خاورمیانه و این بار نبرد کریدور‌ها/ چگونه ایران در ۷ محور و کریدور دور خورد؟/ حتی مسیر افغانستان به ترکیه نیز ایران را دور زده است

بهترین فیلم های تاریخ سینمای هند

عکس/ اختلاف قد عجیب دو استقلالی

عکس/ تغییر چهره خبرنگار صداوسیما

عکس متفاوت بهنوش طباطبایی در حرم

لئوناردو دی کاپریو؛ بازیگر مورد تحسین منتقدان

عکس خاص و جذاب بازیگر خانم سریال فاصله‌ها

منوچهری هادی از تیپ و استایل خاصش رونمایی کرد