تاریخ انتشار: ۱۴:۳۶ - ۱۷ آبان ۱۴۰۲

دوای درد آلودگی هوای تهران چیست؟

در میان تمام وسایل نقلیه شهری از جمله تاکسی‌ها، اتوبوس‌ها شهری و BRT، تراموا و… مترو استانداردترین نوع حمل و نقل عمومی در کاهش آلودگی هواست.

دوای درد آلودگی هوای تهران چیست؟

اقتصاد۲۴-بار دیگر با سرد شدن هوا شاهد تشدید آلودگی هوا در پایتخت هستیم و تهران طی یک هفته اخیر ۵ روز ناسالم برای گروه‌های حساس را تجربه کرده است. بررسی‌های بیشتر نشان می‌دهد که آلاینده اصلی تهران طی این روز‌ها ذرات کمتر از ۲.۵ pm بوده است که این آلاینده عموماً خروجی اگزوز خودروهاست.

خودرو‌ها را می‌توان به عنوان متهم اصلی آلودگی هوای تهران در سال‌های اخیر معرفی کرد، اما نمی‌توان تردد پرتعداد خودرو‌ها در تهران را تقصیر مردم انداخت! قطعاً عدم توسعه حمل و نقل عمومی در تهران یکی از دلایل تمایل مردم به استفاده از خودرو شخصی است. بر اساس استاندارد‌های جهانی فاصله یک شهروند با یکی از وسایل حمل و نقل عموم باید ۵۰۰ متر باشد درحالی که این آمار در تهران بسیار بیشتر از این است.

تهران به ۹ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد

براساس سند توسعه، شهر تهران به ۹ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد این در حالی است که اکنون حدود ۳ هزار دستگاه دارد و فاصله ۳ هزارتایی نیاز به تلاش و توجه ویژه دارد. جالب اینجاست که بیش از ۷۰ درصد این ۳ هزار اتوبوس نیز فرسوده هستند. البته در این زمینه شهرداری تهران در تلاش است تا با وارد کردن ۱۰۰۰ اتوبوس برقی بخشی از این کمبود را جبران کند.


بیشتر بخوانید:تغذیه مناسب در هنگام آلودگی هوا


در میان تمام وسایل نقلیه شهری ازجمله تاکسی‌ها، اتوبوس‌ها شهری و BRT، تراموا و…، مترو استانداردترین نوع حمل و نقل عمومی در کاهش آلودگی هواست. با نگاهی به وضعیت خیابان‌ها متوجه می‌شویم که حرکت بر روی زمین دیگر پاسخگو نیست؛ با وجود آنکه خیابان‌های باریک به بزرگراه تبدیل شده و بخش قابل توجهی از شهر تهران به مسیر رفت و آمد خودرو‌ها اختصاص یافته، اما بار ترافیکی کاهش نداشته و مدیریت خاصی در بخش حمل و نقل صورت نگرفته است.

خودرو‌های تک سرنشین همچنان مشکل اصلی است و در حالی که خیابان‌ها دیگر گنجایش این همه خودرو را ندارند، شاهد ساخت و ساز‌های گسترده و برج سازی هستیم که بر حجم ترافیک می‌افزاید، بنابراین باید به زیر زمین برویم و از ظرفیت مترو استفاده کنیم. مترو در زیرزمین به دور از هر ترافیکی به مردم خدمت‌رسانی می‌کند و به دلیل برقی بودن آلودگی هوا نیز ندارد.

با این وجود کشور ما در این زمینه با چالش مواجه شد است چرا که تاکنون هیچ شرکت داخلی موفق به ساخت واگن مترو نشده است؛ لذا در این زمینه نیازمند سایر کشور‌ها هستیم که این مورد با توجه به قیمت بالای واگن و مشکلات مربوط به تحریم‌ها، دشوار است.

در این زمینه به تازگی اتفاق مثبتی رخ داد که می‌تواند در یک بازه زمانی ۴ ساله حجم زیادی از آلودگی هوای شهر تهران را کاهش دهد. شهرداری تهران اخیراً موفق شده است که طی قراردادی با شرکت چینی برای وارد کردن ۱۰۵۰ واگن به توافق برسد که قرار است طی ۴ سال به ناوگان مترویی شهر تهران اضافه شود. این درحالی است که مترو تهران درحال حاضر ۱۲۰۰ واگن فعال دارد که این ۱۲۰۰ واگن در طی ۲۰ سال گذشته اضافه شده است.

قطعا اضافه شدن این تعداد از واگن‌های مترو زمان رسیدن قطار به ایستگاه‌ها و شلوغی واگن‌ها را تهسیل کرده و مردم نیز رغبت بیشتری برای استفاده از مترو خواهند داشت.

منبع: تسنیم
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

پیش بینی بورس امروز شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳

عکس/استوری احساسی نانسی عجرم با پرچم لبنان

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

نظر سید احمد خمینی درباره سید محمد خاتمی

بهترین دلیل برای نوشیدن آب کافی در طول روز

پدر علم اقتصاد ایران کیست؟

این ویتامین سبب کاهش کلسترول می‌شود

۸ عادت میلیاردرهای موفق جهان کدامند؟/ این عادت‌ها می‌تواند به موفقیت‌تان کمک کنند

واکنش دولت به توهین یک فرماندار به خبرنگاران

عکس/ استوری مدافع استقلال برای قلعه نویی

ادعای جدید چهره نزدیک به سعید جلیلی درباره فیلترینگ

پوتین: به آزمایش موشک‌های بالستیک مافوق صوت ادامه خواهیم داد

زاینده‌رود از امشب بازگشایی می شود

روسیه: قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام، هدیه بایدن به ترامپ است

انتقام قتل برادر در هلیلان

پرونده بازگشت عادل فردوسی‌پور به صدا و سیما بسته شد

وضعیت آب و هوای تهران طی روز‌های آینده

تخلیه برخی مدارس اصفهان به‌دلیل فرونشست

عکس/اولین واکنش به دیدار پزشکیان با مولوی عبدالحمید

آیت‌الله سید علی سیستانی کیست؟

افزایش تولید هیچ ارتباطی به حوزه وکالت ندارد/ قانون تسهیل باید از مسیر قانونی خود اصلاح شود

قانون تسهیل لطمات جبران‌ناپذیری بر پیکره نهاد وکالت زد/ حرفه وکالت را باید به جایگاه اصلی خود رساند

عکس/آقای ‎عراقچی، قرار نیست مملکت را نجات بدهید؟

پیش بینی قیمت سکه و طلا فردا ۳ آ‌ذر ۱۴۰۳/ دو شوک جدید به بازار طلا

پیش بینی بورس فردا شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳

ماسکرانو سرمربی مسی شد

قتل هولناک در پارک قیطریه تهران

کنایه محسن رضایی به اروپایی‌ها بعد از صدور قطعنامه علیه ایران

سید محمود علوی دستیار ویژه رییس‌جمهور کیست؟

ورثه منتظر واریزی سود سهام عدالت باشند

این نقطه آلوده‌ترین جای ایران شد

پیش بینی قیمت دلار فردا ۳ آذر ۱۴۰۳/ سیگنال جدید برای دلار؛ تتر صعودی شد

معنای قطعنامه جدید آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای چیست؟

وزیر خارجه عراق: تهدید‌های آشکاری از سوی رژیم صهیونیستی علیه عراق وجود دارد

اجرای همسان سازیِ ۴۰ درصدی برای همه بازنشستگان از آذرماه

توییت مهم پزشکیان بعد از سفر به سیستان و بلوچستان

پایان زودهنگام رویای بیرانوند و رفقا در تبریز

حمله موشکی حزب‌الله به پایگاه حیفا

ذاکر: افزایش قیمت بنزین سوپر شاید مقدمه‌ای بر بالا رفتن نرخ بنزین باشد

امام جمعه قم: حرمت قم نسبت به شهرهای دیگر چند برابر است

علم الهدی بالاخره پس از ۳ سال دولت رئیسی نگران گرانی ها شد

عکس/ عملکرد پرسپولیس و استقلال در ۱۰ دوره اخیر جام حذفی

مشخصات هواپیمای هشدار زودهنگام A-۵۰

مسعود جمعه مهاجم کنیایی و جدید استقلال کیست؟

لطفعلی خان زند کیست و چگونه به سلطنت رسید؟

کریمخان زند کیست و دوران سلطنتش چگونه گذشت؟

عکس / استوری بازیکنان تیم ملی برای تولد امیر قلعه نویی