تاریخ انتشار: ۱۰:۱۲ - ۲۴ آبان ۱۴۰۲

کدام کتاب‌های درسی تفکیک جنسیتی می‌شود؟

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی، گفت: به ما تکلیف شده است که برنامه درسی به هویت جنسیتی مخاطب توجه کند و این اصلا به معنای تفکیک جنسیتی در کتب درسی نیست.

کدام کتاب‌های درسی تفکیک جنسیتی می‌شود؟

اقتصاد۲۴-بر اساس اظهارات، تغییرات متناسب با هویت جنسیتی دانش آموزان در همه کتاب‌های درسی و همه مضامین درسی اعمال نمی‌شود و اساسا توجه به تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان و هویت جنسیتی آن‌ها در کتب درسی به معنای تولید کتاب جدید برای هر جنسیت نیست.

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که ۱۲ سال قبل در هشت فصل به تصویب رسیده، آموزش و پرورش را مامور به فراهم کردن زمینه دست یابی دانش‌آموزان به مراتبی از حیات طیبه در ابعاد فردی، خانوادگی، اجتماعی و جهانی در سنین لازم التعلیم یعنی چهار دوره تحصیلی سه ساله شامل ۱۲ پایه تحصیلی به صورت نظام مند، همگانی، عادلانه و الزامی کرده است.

فصل هفتم این سند تحت عنوان «اهداف عملیاتی و راهکارها» به بیان راهکار‌هایی برای پرورش و تربیت دانش آموزان ذیل اهداف این سند می‌پردازد. راهکار ۱.۱ این فصل از سند تحول بنیادین، آموزش و پرورش را مکلف کرده است تا با تاکید بر پنج محور به طراحی، تدوین و اجرای برنامه درسی ملی بر اساس اسناد سند تحول راهبردی و بازتولید برنامه‌های درسی موجود بپردازد که «توجه بیشتر به تفاوت‌های فردی به ویژه هویت جنسیتی دانش آموزان و تفاوت‌های شهری و روستایی» یکی از این پنج محور است.

اخیرا وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که طبق آنچه سند تحول بنیادین تکلیف کرده است، باید کتب درسی را متناسب با جنسیت دختران و پسران متفاوت و باید فرهنگ حیا را در سراسر جامعه نهادینه کنیم.


بیشتر بخوانید:ماجرای تفکیک جنسیتی کتاب‌های درسی چیست؟


بازتاب این سخن منجر به ایجاد ابهاماتی شد؛ از جمله اینکه «مگر آموزش علومی نظیر ریاضی و زیست شناسی به زنان یا مردان متفاوت از جنس دیگر است که باید این آموزش‌ها را دوگانه و «زنانه» و «مردانه» کرد؟.

اما رضامراد صحرایی در پاسخ به این ابهامات اینگونه توضیح داد که «در سند تحول بنیادین از آموزش و پرورش خواسته شده است هم مدارس وهم کتب درسی متناسب با جنسیت و نیاز دختران و پسران ایجاد و تدوین شود. این امری تعلیمی و تربیتی و علمی است. امری تربیتی است و ربطی به نگرش و مسائل از این دست ندارد. بالاخره نیاز‌های اجتماعی دختر و پسر با هم فرق دارد. نیاز مدارس ما زمانی که دخترانه یا پسرانه باشد با هم فرق دارد. حتی در مواردی بحث‌های مربوط به دختران و پسران در کتاب‌های دینی و تربیتی ما فرق دارد.»

وی همچنین در واکنش به بازتاب سخنانش گفت «برخی عادت دارند غلط شماری می‌کنند و این یک عادت است و یا سعی آن‌ها این است برخی از مسائلی که آرزو‌های خودشان است را به نظام تعلیم و تربیت تسری دهند. نظام تعلیم و تربیت ما بر مبنای اصول و مبانی تعلیم و تربیت اسلامی اداره می‌شود و به طور طبیعی به این مسائل نیز در آن چارچوب و تعلیم و تربیت اسلامی نگاه می‌کند.»

از سوی دیگر بر اساس اظهارات سخنگوی آموزش و پرورش این تغییرات بیشتر ناظر به کتب خاص از جمله دینی و احکام و برخی مهارت‌های اجتماعی و شهروندی است و سازمان پژوهش نیز کارش را در این زمینه آغاز کرده است.

نهایتا نیز صحرایی با گلایه از برخی رسانه‌ها اظهار کرد «هرکاری می‌کنیم کسانی هستند که تفسیری برای خود بسازند، من راهکار سند تحول را بیان کردم که برنامه درسی و نظامات ما متناسب دختران و پسران باید بهینه شود، اما تیتر زدند "تفکیک جنستی در آموزش و پرورش" و یک صفحه از روزنامه که برای بیت‌المال است را حرام کردند.»

در همین راستا رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی، اعلام کرد که این تغییرات شامل همه کتاب‌های درسی و همه مضامین درسی نمی‌شود بلکه به مباحثی نظیر احکام شرعی دختران و پسران، توزیع متوازن رنگ‌ها و تصاویر به گونه‌ای که تصاویر کتب درسی فقط پسرانه نباشد و معرفی شخصیت‌های بزرگ زنان در کتب درسی معطوف می‌شود.

تغییرات متناسب با هویت جنسیتی در همه کتاب‌ها و همه مضامین اعمال نمی‌شود

علی لطیفی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی با اشاره به راهکار ۱.۱ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، اظهار کرد: توجه به تفاوت‌های فردی دانش آموزان از جمله هویت جنسیتی یکی از این ویژگی‌هایی است که این سند برای برنامه درسی جدید برشمرده است، اما این امر در همه کتب‌ها و همه مضامین اعمال نمی‌شود. راهکار ۱.۱ خیلی طبیعی، عادی، کاملا حرفه‌ای و ناظر به مساله علمی و تربیتی است، اما در فضای رسانه‌ای وقتی سوءگیرانه این امر برجسته می‌شود باعث ایجاد سوءتفاهم می‌شود.

لطیفی ادامه داد: این امر یکی از چندین ملاحظه‌ای است که ما مکلف به اجرای آن در بازنگری برنامه درسی شده‌ایم و چیز جدیدی هم نیست. در دوره‌های مختلف با تنوع مختلفی به این امر پرداخته می‌شده است و ما الان می‌خوهیم آگاهانه‌تر به این امر بپردازیم.

کتاب جدید تولید نمی‌شود

وی تاکید کرد: ثانیا اصلا این امر به این معنا نیست که قرار است کتاب جدید تولید شود. ما اصطلاح «برنامه درسی حساس به جنسیت» را در ادبیات برنامه درسی داریم. به این معنا که ملاحظات و اقتضائات و اصل تنوع و تفاوت در برنامه درسی دیده شود مولفی که مرد است تصور نکند، چون مرد است همه خوانندگان این کتب هم پسر هستند. در واقع به ما تکلیف شده است که برنامه درسی به هویت جنسیتی مخاطب توجه کند و این اصلا به معنای تفکیک جنسیتی در کتب درسی نیست.

برقراری تعادل و توازن در محتوای کتب درسی تا دختران و پسران محتوای مناسب خود را ببینند

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی توضیح داد: این امر به این معناست که تعادل و توازن خوبی در محتوا‌ها برقرار شود تا هم دختر و هم پسران محتوای مناسب خود را ببینند و حس کند کتاب برای خود او است. این به این معنا نیست که لزوما تفکیک جنسیتی رخ می‌دهد. این یکی از هفت الی ۱۰ ملاحظه‌ای است که در برنامه‌ریزی درسی مدنظر ما است. اینگونه نیست که تصور کنید در حال حاضر ما برای این تغییرات کار خاص و ویژه‌ای انجام دهیم، نه اینگونه نیست بلکه این یکی از ملاحظاتی است که برنامه درسی به ما تکلیف شده است. این یک مساله علمی و تربیتی است.

تدوین برنامه درسی حساس به جنسیت

لطیفی افزود: اصلا اگر ادبیات «برنامه درسی حساس به جنسیت» را جستجو کنید، خواهید دید که برای این امر مقاله نوشته شده است. اینکه ما برنامه درسی را ناظر به این امر در نظر بگیریم یک سیاست کلی سازمان پژوهش است.

وی درباره اینکه به صورت بارز به ازای این تغییرات چه اتفاقی در محتوای کتب درسی رخ می‌دهد؟، تصریح کرد: برای مثال ما در کتب دینی خود احکام دینی را آموزش می‌دهیم. مثلا، چون سن تکلیف دختران زودتر از پسران است باید محتوایی را برای آن‌ها در کتب درسی‌شان نظر گرفته باشیم. بخشی از این امر به آموزش‌های احکام باز می‌گردد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی در پاسخ به اینکه، اما تفاوتی در آموزش مباحث علمی نظیر ریاضی به دختران و پسران وجود ندارد، تاکید کرد: بله، چه کسی گفته است این تغییرات ناظر به علم است؟ مگر قرار است این تغییرات اینگونه رخ دهد؟. برای مثال در کتابی نظیر ریاضی برای ما مهم آن است که دانش آموز دختر هم وقتی کتاب را می‌بیند احساس کند کتاب ریاضی برای خود او است. اینگونه نباشد که همه تصاویر کتاب ریاضی پسرانه باشد. این موضوع واقعا برای ما مهم است؛ بنابراین یکی از ابعاد توجه به هویت جنسیتی دختران توزیع متوازن رنگ‌ها و تصاویر و تصویرپردازی‌ها است که برای هر دو جنس، هم دختر و هم پسر شوق آفرین باشد.

لطیفی ادامه داد: یا اینکه برایمان مهم است اگر در کتب درسی به معرفی شخصیت‌ها می‌پردازیم، شخصیت‌های زنان را هم معرفی کنیم تا دختران هم احساس کنند در این فضا می‌توانند تلاش کنند. این اقدامات ناظر به توجه به هویت جنسیتی دختران است. این اقدام در حال حاضر شروع نشده است، از قبل شروع شده و یکی از رویکرد‌های کلی برنامه‌ها در این چند ساله بوده است.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

بیم و امید سهامداران بورس

پیش بینی بورس امروز شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳

عکس/استوری احساسی نانسی عجرم با پرچم لبنان

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

نظر سید احمد خمینی درباره سید محمد خاتمی

بهترین دلیل برای نوشیدن آب کافی در طول روز

پدر علم اقتصاد ایران کیست؟

این ویتامین سبب کاهش کلسترول می‌شود

۸ عادت میلیاردرهای موفق جهان کدامند؟/ این عادت‌ها می‌تواند به موفقیت‌تان کمک کنند

واکنش دولت به توهین یک فرماندار به خبرنگاران

عکس/ استوری مدافع استقلال برای قلعه نویی

ادعای جدید چهره نزدیک به سعید جلیلی درباره فیلترینگ

پوتین: به آزمایش موشک‌های بالستیک مافوق صوت ادامه خواهیم داد

زاینده‌رود از امشب بازگشایی می شود

روسیه: قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام، هدیه بایدن به ترامپ است

انتقام قتل برادر در هلیلان

پرونده بازگشت عادل فردوسی‌پور به صدا و سیما بسته شد

وضعیت آب و هوای تهران طی روز‌های آینده

تخلیه برخی مدارس اصفهان به‌دلیل فرونشست

عکس/اولین واکنش به دیدار پزشکیان با مولوی عبدالحمید

آیت‌الله سید علی سیستانی کیست؟

افزایش تولید هیچ ارتباطی به حوزه وکالت ندارد/ قانون تسهیل باید از مسیر قانونی خود اصلاح شود

قانون تسهیل لطمات جبران‌ناپذیری بر پیکره نهاد وکالت زد/ حرفه وکالت را باید به جایگاه اصلی خود رساند

عکس/آقای ‎عراقچی، قرار نیست مملکت را نجات بدهید؟

پیش بینی قیمت سکه و طلا فردا ۳ آ‌ذر ۱۴۰۳/ دو شوک جدید به بازار طلا

پیش بینی بورس فردا شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳

ماسکرانو سرمربی مسی شد

قتل هولناک در پارک قیطریه تهران

کنایه محسن رضایی به اروپایی‌ها بعد از صدور قطعنامه علیه ایران

سید محمود علوی دستیار ویژه رییس‌جمهور کیست؟

ورثه منتظر واریزی سود سهام عدالت باشند

این نقطه آلوده‌ترین جای ایران شد

پیش بینی قیمت دلار فردا ۳ آذر ۱۴۰۳/ سیگنال جدید برای دلار؛ تتر صعودی شد

معنای قطعنامه جدید آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای چیست؟

وزیر خارجه عراق: تهدید‌های آشکاری از سوی رژیم صهیونیستی علیه عراق وجود دارد

اجرای همسان سازیِ ۴۰ درصدی برای همه بازنشستگان از آذرماه

توییت مهم پزشکیان بعد از سفر به سیستان و بلوچستان

پایان زودهنگام رویای بیرانوند و رفقا در تبریز

حمله موشکی حزب‌الله به پایگاه حیفا

ذاکر: افزایش قیمت بنزین سوپر شاید مقدمه‌ای بر بالا رفتن نرخ بنزین باشد

امام جمعه قم: حرمت قم نسبت به شهرهای دیگر چند برابر است

علم الهدی بالاخره پس از ۳ سال دولت رئیسی نگران گرانی ها شد

عکس/ عملکرد پرسپولیس و استقلال در ۱۰ دوره اخیر جام حذفی

مشخصات هواپیمای هشدار زودهنگام A-۵۰

مسعود جمعه مهاجم کنیایی و جدید استقلال کیست؟

لطفعلی خان زند کیست و چگونه به سلطنت رسید؟

کریمخان زند کیست و دوران سلطنتش چگونه گذشت؟