تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

اقتصاد ایران منتظر نتایج ادعای دولت درباره کاهش یک درصدی نقدینگی/ چرا از تورم کاسته نمی‌شود؟!/ افول تاسف‌بار ارزش پول ملی زیر سایه ادعای کاهش نقدینگی

یک کارشناس اقتصادی تاکید کرد:‌ با فرض قبول کردن ادعای عنوان شده مبنی بر رشد ۲۰۰ میلیون دلاری درآمد‌های ارزی ایران در فروردین سال جاری، اگر بخواهیم درباره تاثیر این اتفاق صحبت کنیم، باید منتظر وضعیت اقتصاد در ماه‌های آینده بمانیم. هر چقدر که درآمد‌های ارزی کشور بیشتر شود، میزان اعتبار پول ملی نیز رشد خواهد یافت.

ادعای کاهش نقدینگی

اقتصاد ۲۴-  دولت در آخرین گزارش خود، اعلام کرده است که در فروردین امسال میزان دارایی‌های ارزی کشور حدود ۲۰۰ میلیون دلار افزایش یافته؛ این خبر به معنای تراز مثبت ۲۰۰ میلیون دلاری خرید دارایی‌های ارزی نسبت به فروش آن است. همچنین براساس این خبر نرخ رشد نقدینگی که تا پایان اسفند سال گذشته به ۲۴ درصد کاهش یافته بود، در فروردین به ۲۳ درصد رسیده است.

نگاه خوشبینانه دولت مبنی بر روند رو به بهبود اقتصاد، به دلیل همین کاهش یک درصد ضریب فزاینده و نرخ پایه پولی و نقدینگی است. به بیانی دیگر طرفداران دولت بر این باورند در ادامه انتظارات تورمی کاهش یافته و پایه پولی و ارزش واحد پول ملی به ثبات بیشتری خواهد رسید. اما پرسش اینجاست که آیا این یک درصد تغییر و به گفته خود دولت کاهش در شرایط فعلی کشور که با تورمی بالای ۴۰ درصد درگیر است، به حدی تاثیرگذار بوده که آن را بتوانیم دستاورد دولت سیزدهم در ابتدای سال ۱۴۰۳ بدانیم؟

همزمان با کاهش نقدینگی باید از تورم کاسته شود

سیاوش غیبی‌پور، کارشناس اقتصادی در گفتگو با اقتصاد ۲۴، به غیرشفاف بودن درآمد‌های دولت در چند سال اخیر اشاره کرد و گفت: طی چند سال گذشته به‌ویژه در دو سال اخیر به دلیل تشدید شرایط تحریمی، فروش نفت ایران در ابهام بوده و آمار دقیق و عمومی از میزان درآمد‌های نفتی در دست نیست. تنها چیزی که می‌توان به آن استناد کرد، آمار‌های اعلامی از سوی بانک مرکزی درباره درآمد‌های صادراتی ایران است؛ بنابراین آمار دقیق و شفافی در این‌باره وجود ندارد که بتوانیم ضمن بررسی، اظهار نظر کارشناسی درباره تاثیرگذاری آن بر اقتصاد صحبت کنیم.


بیشتر بخوانید:‌ آیا کنترل رشد نقدینگی برای مهار تورم کافی است؟


وی ادامه داد: با فرض قبول کردن ادعای عنوان شده مبنی بر رشد ۲۰۰ میلیون دلاری درآمد‌های ارزی ایران در فروردین سال جاری، اگر بخواهیم درباره تاثیر این اتفاق صحبت کنیم، باید منتظر وضعیت اقتصاد در ماه‌های آینده بمانیم. هر چقدر که درآمد‌های ارزی کشور بیشتر شود، میزان اعتبار پول ملی نیز رشد خواهد یافت.

تورم

غیبی پور تصریح کرد: در چند سال اخیر به دلیل کاهش ذخایر ارزی، ارزش پول ملی نیز کاهش یافت و با اجرای سیاست‌های نادرست در کنار آن، شاهد رشد نقدینگی و تورم بودیم. حال که تراز مثبت ۲۰۰ میلیون دلاری خرید دارایی‌های ارزی نسبت به فروش آن رخ داده، باید منتظر باشیم تا در ماه‌های آینده اثر آن را بر روی تورم و عناصر تولید ببینیم. ارزش پول ملی در ادامه و کنترل نقدینگی در کشور، از دیگر پیامدهایی‌ست که انتظار داریم تا در اقتصاد رخ دهد. اگر این افزایش درآمد ارزی و کاهش نقدینگی ادامه‌دار باشد، می‌توانیم بگوییم آمار اعلام شده صحت داشته و اقتصاد احوال خوبی دارد.

اهمیت استراتژیک ذخایر صندوق توسعه

این کارشناس اقتصادی در ادامه صحبت‌های خود، یکی از دلایل افزایش نقدینگی را خرج نا به جای درآمد‌های ارزی دانست و در این‌باره توضیح داد: همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، اگر در ماه‌های آینده به‌ویژه در خردادماه، ارزش پول ملی حفظ نشده و همچنان ارز بر مدار صعود نجومی باشد، باید به روند روبه بهبودی که دولت به آن اظهار داشته شک کرد. مهم‌ترین بحث اقتصادی در ایران آن است که هر زمان فروش نفت افزایش پیدا کند، درآمد‌ها و ذخایر ارزی کشور نیز رشد می‌یابند.

به گفته وی، پایه‌های استراتژیک بر این مبنا بود که این درآمد‌ها در صندوق توسعه ملی قرار گرفته و پشتوانه‌ای برای اقتصاد کشور محسوب شوند.

غیبی‌پور تصریح کرد: بنا بود تا از درآمد‌های ارزی برای عمران، سرمایه‌گذاری بر توسعه‌های زیرساختی و سایر موارد اینچنینی استفاده شود. اما عملکرد‌ها تا به امروز، نشان داده نه‌تنها این روند حاکم نبوده، بلکه از ذخایر صندوق توسعه ملی برای موارد مصرفی، واردات کالا‌ها و تامین نیاز‌های بازار استفاده شده است. این رویکرد باعث شده تا ضمن شکل‌گیری تورم، با رشد نقدینگی و کمبود سرمایه برای پروژه‌های توسعه‌ای روبه‌رو شویم. اگر دولت توانسته میزان بیشتری نفت بفروشد و قصد دارد تا با درآمد‌های آن، تورم و نقدینگی را کاهش دهد، باید برنامه‌ریزی صحیحی در این‌باره به کار گیرد.

نقدینگی

نتیجه از حرف مهم‌تر است

به گزارش اقتصاد ۲۴، به نظر می‌رسد خبر‌های مختلفی که طی چند ماه اخیر مبنی بر رشد چاپ پول، نقدینگی و موج‌های تورمی در بازار اعلام شده، دولت را به صرافت انداخته تا حداقل خبری مثبت در این آشفته بازار اقتصادی منتشر کند. کاهش یک درصدی میزان نقدینگی در فروردین ماه سال جاری اگر صحت داشته باشد، نباید پایه و اساس خوشبینی‌ها نسبت به آینده قرار گیرد.

اگر دولت برنامه‌ای جدید در راستای سامان‌دهی وضع موجود دارد، باید به نحو احسن آن را به کار گرفته و نتایج آن به طور مشهود در بازار و برای مردم قابل مشاهده باشد. وضعیت تورمی، روند رو به رشد گرانی در تمامی بازار‌های اقتصادی و همچنین افول لحظه‌ای و خجالت‌بار ارزش پول ملی، باید با این تغییرات یک درصدی، متوقف شود. اگر تلاش‌های دولت در نهایت به این نتایج منتج نشود، اخبار و اعداد و ارقام اعلامی، هیچ ارزشی برای اقتصاد در پی نخواهند داشت.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
اهالیه بازار سرمایه
0
0
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
از تورم کاسته میشه دقیقا اونجایی ‌‌نباید بشه یعنی بورس هر روز داره پایین میاد در کل مسی و ماردوندا ول کن دولت رییسی رو یکی بگیره فقط گل بخودی می زنه ملت گفتن و درخواست داشتن تورم و پایین بیار بورس و بالا ببر دقیقا برعکس کرد نخواستیم بابا
ناشناس
0
0
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
علت تورم افسارگسیخته بانک ها هستند چون بانک ها هیچ دارایی از خودشان ندارند ولی پول مردم را میگیرند و سپس با نزول بالایی این پول را به گردش درمیاورند و در تمام ادوار و حکومت ها اعمال نزولخواری خودشان را قانونی ثبت میکنند تا جای هیچ بحثی وجود نداشته باشد ایه دویست هفتادو پنج بقره: كسانی كه ربا می‌خورند [در میان مردم برای امور زندگی خود] به پای نمی‌خیزند، مگر مانند به پای خاستن كسی كه شیطان او را با تماس خود آشفته حال كرده [و تعادل روانی و عقلی‌اش را مختل ساخته‌] این بدان سبب است كه آنان گفتند: خرید و فروش هم مانند رباست. در حالی كه خدا خرید و فروش را حلال، و ربا را حر ام كرده است. پس هر كه از سوی پروردگارش پندی به او رسد و [از كار زش ت خود] بازایستد، سودهایی كه [پیش از تحریم آن‌] به دست آورده، مال خود اوست، و كارش [از جهت آثار گناه و ك یفر آخرتی‌] با خداست. و كسانی كه [به عمل زشت خود] بازگردند [و نهی خدا را احترام نكنند] اهل آت ش‌اند، و در آن جاودانه‌اند. (۲۷۵)
ناشناس
0
0
سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
سیاست‌های غلط کشور باعث تحریم تورم گرانی رکود فقر فلاکت بدبختی است ضرر زیان خسارتش مال ملت سود منفعتش مال دولتی ها. خیلی جالب و قابل تامل است چه دولت باهوش و زرنگی بجای تعامل صحیح سیاسی اقتصادی با دنیا و کسب درامد ارزی از خارج زور میزند که همه کسری کمبودهایی را از جیب ملت بردارد زورش در داخل به ملت می‌رسد در مقابل دنیای خارج فقط ....
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

طرح بیمه‌های خودرو راهیان اربعین در بیمه سرمد

جایزه ویژه برای قهرمانان المپیک؛ استخدام ۳۹ نفر در دولت بدون آزمون!

فارس: استعلام امنیتی همه وزرای پیشنهادی دولت مثبت بوده است

عکس/تغییر چهره بهت‌آور «ابن حر» در ۵۱ سالگی

اقدام عجیب یزدانی و زارع در بازگشت به ایران

معاون سیاسی سپاه: برخی تلاش می‌کنند امام خمینی (ره) را تحریف کنند

عکس/ حمایت مصطفی پورمحمدی از پزشکیان

وزن مدال طلای المپیک ۲۰۲۴ پاریس چقدر است؟

پیش بینی قیمت دلار فردا پنج شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۳

عکس/ تصویری از اکبر عبدی در کنار همسر جوان و دخترش

فیلم/ حرکت بزرگ‌ترین کاروان مشایه به سمت کربلا

فیلم / مشاهده پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده بوشهر

همه چیز درباره بازی گل یا پوچ از قوانین تا اجرای بازی + ویدیو

عکس/ تغییر چهره عجیب سحر زکریا بعد ۲۲ سال

آغاز پروژه انسداد مرزها در کشور از مهرماه

نیسان کیکس ۲۰۲۵؛ یک خودرو ارزان جهانی! + عکس

عکس/ قدیمی‌ترین تصویر از شهر مدینه عربستان

ارزیابی نهاد‌های امنیتی درباره کابینه مسعود پزشکیان

عکسی پر بازدید از زهرا پزشکیان در سلف غذا خوری محل کارش

فیلم/مشکلات فعلی کشور اشک معاون پزشکیان را درآورد!

تماس تلفنی مسعود پزشکیان با ظریف بعد از استعفا

جاذبه‌های گردشگری در سواحل دریای خزر

خدام الحسین بانک شهر میزبان عاشقان و دلدادگان سرور و سالار شهیدان

پیام مدیرعامل بیمه ایران به مناسبت بازگشت پیروزمندانه آزادگان هشت سال دفاع مقدس

طرح تحول دیجیتال از سال گذشته آغاز شده است

صداوسیما دیگر حق ندارد گُل جلوی ساز بگذارد!

فیلم/اولین آهنگ خواننده پاپ بعد از بازگشت به ایران

آقای رئیس‌جمهور! طرح تثبیت ساعت را ملغی کنید

فیلم/بازگشت مدال آور چینی به شغل گارسونی اش!

استقلال با ارزش‌ترین تیم ایران شد

عکس/هجمه سنگین خبرگزاری فارس علیه وزیر پیشنهادی مسکن، در سه روز گذشته

حرکت مواج قیمت‌ها در بازار طلا

عقب نشینی دلار در کانال ۵۹

مدیرعامل مترو تهران تغییر کرد

عکس جالب از میدان فردوسی در سال ۱۳۴۰

سید مجید بختیاری: بیمه دی، یکی از بهترین شرکت‌های صنعت در حوزه دیجیتال است

اینفوگرافی/با مصرف بیش از حد قند چه اتفاقی در بدنتان می‌افتد؟

اختصاص اعتبار ۱۰۰ میلیون تومانی به حساب‌های وکالتی بانک سرمایه در طرح ثبت‌نام محصولات ایران خودرو

زائران اربعین مراقب این پشه باشند

گزارش بورس امروز چهارشنبه ۲۴ مردادماه ۱۴۰۳

هزینه تبلیغات بانک گردشگری ۲ برابر وام فرزندآوری بانک!

انتقال خودرو‌های رها شده شهر مهران به پارکینگ‌ها

عکس / تبدیل نام خیابان بعثت به شهید رئیسی

نمایش خودروهای جدید آفرودی کرمان موتور +عکس

آقایان تندرو توهم زده‌اید، حامیان پزشکیان به جان هم نیفتاده‌اند

حرکت مدیریت فناوری بانک ملی ایران بر لبه آموزش

سالن اجلاس سران؛ به وقت دریافت جایزه ملی مدیریت کسب و کار

بررسی قیمت پاد و ویپ یکبار مصرف در فروشگاه ویپ ایران

عکس/آغاز مرمت آرامگاه کوروش بزرگ

تیرآهن چیست؟