تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۹ نظر
اقتصاد ۲۴ بررسی می‌کند؛

تعیین سقف اجاره بها، تکرار تجربه‌ای شکست خورده در دولت سیزدهم/ صاحب خانه‌هایی که فقط پول می‌خواهند نه دستور!

دستور ابلاغ شده توسط دولت روحانی آن هم در روز‌های بعد از شیوع گسترده ویروس کرونا این بود که اجاره مسکن در تهران تا سقف ۲۵ درصد و در شهرستان‌ها ۱۵ و ۲۰ درصد امکان افزایش دارد، دستوری که نه تنها اجرا نشد بلکه مشکلی به مشکلات مستاجران افزود، چرا که صاحبان املاک در شرایطی که تورم به مرز ۵۰ درصد رسیده بود و قیمت خانه با رشد نجومی مواجه شده بود حاضر نبودند تن به این دستور بدهند.

تعیین سقف اجاره بها

اقتصاد۲۴-  سال ۱۳۹۹، موعد تاریخی عجیبی برای بخشی از مستاجران بود. در آن سال بخش زیادی از مستاجران که شاید در انتظار تمدید اجاره خود بودند با پیغام تخلیه از سوی موجر مواجه شدند.
سال ۱۴۰۰ این مساله حتی تشدید شد و از ابتدای خرداد تا اواسط شهریور تبدیل به دوران بره کشان شرکت‌های حمل و نقل و اسباب و اثاثیه منزل تبدیل شد. در آن سال تقریبا کمتر محله ای دستکم در تهران روزانه شاهد جا به جایی و اسباب کشی نبود و به این ترتیب با یک دستور عجیب و بدون پشتوانه، صد‌ها مستاجر ناچار به جا به جایی منزل خود شدند.

دستور ابلاغ شده توسط دولت روحانی آن هم در روز‌های بعد از شیوع گسترده ویروس کرونا این بود که اجاره مسکن در تهران تا سقف ۲۵ درصد و در شهرستان‌ها ۱۵ و ۲۰ درصد امکان افزایش دارد، دستوری که نه تنها اجرا نشد بلکه مشکلی به مشکلات مستاجران افزود، چرا که صاحبان املاک در شرایطی که تورم به مرز ۵۰ درصد رسیده بود و قیمت خانه با رشد نجومی مواجه شده بود حاضر نبودند تن به این دستور بدهند.

ماجرای یک دستور جنجالی در بازار مسکن

این دستور البته در سال ۱۴۰۱، باز هم توسط دولت رئیسی ابلاغ و تمدید شد، اما گوش شنوایی نبود و این بار فقط مستاجر‌ها حرفه ای‌تر شده بودند.
مریم به اقتصاد ۲۴ می‌گوید که شهریور سال ۱۴۰۱، صاحبخانه درخواست تخلیه کرد و بعد از اصرار‌های ما به صراحت گفت قرارداد جدید بنویسیم و رقمی اعلام کرد که حدود ۷۰ درصد بیشتر از رقم قبل بود و زمانی که ما پذیرفتیم گفت پس قرارداد جدید بنویسیم و قرارداد قبلی را فسخ کنیم.

زهرا مستاجر دیگری است که در اکباتان زندگی می‌کند. او نیز مشابه خاطره مریم را برای اقتصاد ۲۴ تعریف می‌کند و می‌گوید صاحبخانه گفته بوده که می‌خواهد خانه را بفروشد و تخلیه کنیم، اما بعدتر که با وی حرف زدیم متوجه شدیم برای اجاره، خانه را آگهی کرده و در نهایت رقمی ۵۵ درصد بالاتر از سال قبل گفت و در نتیجه ما هم قرارداد تازه نوشتیم.

همین دو مورد به خوبی نشان از شکست طرح دستوری افزایش اجاره بها داشت. البته که مالکان نیز زمانی که رقم تورم از مرز ۴۰ درصد عبور کرده و به روایتی حتی در مرز ۵۰ درصد بود به طور مشخص به افزایش اجاره بها با رقم دستوری ۲۰ و ۲۵ درصد تن نمی‌دادند.

ماجرای تعیین سقف اجاره چه بود؟

اکنون نیز بار دیگر به نظر می‌رسد که تصمیمی مشابه آنچه یک بار شکست خورد بار دیگر و این بار با اهرم قانون گذاری قرار است به کمک مستاجران بیاید.
این در حالی است که به گزارش اقتصاد ۲۴ اکنون یافتن مسکن اجاره‌ای مناسب برای خانوار‌های متوسط شهری به یکی از معضلات این روز‌ها تبدیل شده که دو عامل «کمبود فایل اجاره‌ای مناسب در دفاتر مشاوران املاک» و نیز «افزایش تمایل موجران به دریافت اجاره ماهانه به جای ودیعه»، سبب شده تا این سختی در یافتن مسکن مناسب اجاره‌ای، دو چندان شود.

ماجرای تعیین سقف اجاره بها از تصمیم شورایعالی مسکن سقف اجاره‌بها شروع شد و برای تهران ۲۵ درصد و برای سایر شهر‌ها ۲۰ درصد تعیین کرد. تعیین این سقف به دولت حسن روحانی و شروع کرونا برمی‌گردد که سقف مجاز برای افزایش کرایه‌خانه‌ها ۲۵ درصد اعلام شد. اما طی تمام این سال‌ها هیچ اثری از اجرای مصوبه شورا دیده نمی‌شود. دولت رئیسی هم قرار بود به مستأجران در تهران ۱۰۰ میلیون تومان، کلانشهر‌ها ۷۰ میلیون تومان و سایر شهر‌ها ۴۰ میلیون تومان تسهیلات کمک ودیعه مسکن بپردازد.


بیشتر بخوانید: اینجا کسی به فکر مستاجر‌ها نیست/ افزایش ۴۰ درصدی اجاره بها از فرودین ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۳


مهدی اشعری، کارشناس اقتصاد مسکن پیشتر به مهر گفته بود که معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی پیش از این نیز مصوبه تعیین سقف اجاره بها را از ستاد ملی کرونا در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ اخذ و ابلاغ کرده بود؛ این در حالی است که گزارش‌های بانک مرکزی و مرکز آمار در خصوص بازار اجاره بهای مسکن نشان می‌دهد در دو سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ که ستاد ملی کرونا مصوبه تعیین سقف اجاره بها را ابلاغ کرد، این افزایش اجاره بها، بیش از رقم مندرج در مصوبه بود.

وی البته یکی دیگر از معایب تعیین سقف اجاره بها و نیز الزام به تمدید قرارداد اجاره مسکن را بروز درگیری میان موجر و مستأجر دانسته و گفته بود که فشار آوردن بر مردم سبب برخی دعوا و درگیری‌ها میان آن‌ها شده و حتی اعتماد عمومی را کمرنگ می‌کند.

این البته دقیقا همان مرحله ای است که دولت و قانون گذاران به آن توجه نمی‌کنند که با فشار به مالکان و یا بخشی از شهروندان هم مفهوم مالکیت خصوصی دچار نقص می‌شود و از سوی دیگر روند فشار به این شکل منجر به بروز مشکلات بیشتر در رابطه با انواع درگیری و شکایت می‌شود.

وعده تازه وزیر راه درباره ابلاغ سقف اجاره بها

به گزارش اقتصاد ۲۴، این تجربه اکنون حالا در شرایطی بار دیگر تکرار می‌شود که وزیر راه و شهرسازی روز ۷ خرداد سال جاری درباره اجرای قانون ساماندهی بازار مسکن، زمین و اجاره بها گفت: در جلسه اخیر شورای عالی مسکن مقرر شد تعیین سقف افزایش نرخ اجاره‌بها، به شورای مسکن استان‌ها واگذار شود. تاکنون در ۱۱ استان این کار انجام شده و تا آخر هفته نیز سایر استان‌ها اقدامات لازم را در این رابطه انجام خواهند داد.
بذرپاش تاکید کرد: پیش از این هیچ ابزاری برای کنترل بازار اجاره مسکن نداشتیم که خوشبختانه با قانون ساماندهی بازار مسکن، زمین و اجاره بها می‌توانیم از قشر مستأجران حمایت‌های خوبی را داشته باشیم.

اما مساله این است آیا واقعا امکان کنترل گری بار دیگر به این شکل و با قانون گذاری وجود دارد؟
شهید سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور فقید ایران در اردیبهشت سال جاری و در یکی از آخرین ابلاغیه‌های خود و در راستای اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها» را که در جلسه علنی روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه در مجلس تصویب شده بود، برای اجرا به قوه قضائیه، وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران خارجه ابلاغ کرد. بر این اساس، روز ۱۶ اردیبهشت ماه اعلام شد که «طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها که توسط مجلس و به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی تدوین و اصلاح شده بود، توسط شورای نگهبان تأیید شد که با ابلاغ این طرح بخشی از مشکلاتی که هم‌اکنون در بازار اجاره، زمین و مسکن وجود دارد، رفع خواهد شد.»

تعیین سقف اجاره بها

ماده ۷ قانون ساماندهی بازار زمین و مسکن و اجاره بها چه می‌گوید؟

اهمیت این قانون مربوط به ماده ۷ این قانون است.
بر اساس ماده ۷ قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها در استان‌هایی که نرخ تورم عمومی سالانه منتهی به اسفندماه بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، بیشتر از سی درصد (۳۰ ٪) باشد، شورای عالی مسکن در صورت وجود مصلحت ملزمه با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی مکلف است نسبت به تعیین سقف حداکثر افزایش درصد اجاره‌بها و قرض الحسنه مربوط به آن در شهر‌های بالای یکصد هزار نفر جمعیت و شهر‌های جدید آن استان در هر یک از شهر‌های مربوط به میزان پنجاه درصد (۵۰ ٪) تا صددرصد (۱۰۰ ٪) تورم عمومی سالانه اقدام نماید.
این بدان معناست که حالا بر اساس این قانون دولت به طور مشخص درباره رقم اجاره بها تصمیم گیری می‌کند و اتفاقا بر اساس موادی که اعلام کرده است، درباره عدم اجرای آن نیز راهکار‌هایی را دارد.

اما مساله این است چرا این تصور وجود دارد که با شکست طرح قبلی، طرح جدید شکست نخواهد خورد.
بر اساس تبصره یک این ماده قانونی گفته شده است که:
تبصره ۱- در صورت عدم رعایت نرخ افزایش اجاره‌بهای سالانه اعلامی این ماده توسط موجر در صورت شکایت مستاجر تا پس از پنج سال بعد از انعقاد قرارداد و احراز تخلف توسط مرجع صالح، موجر علاوه بر پرداخت مبالغ اضافه دریافت شده به عنوان جریمه به مستاجر و رعایت حداکثر نرخ مجاز اعلام شده از سوی شورای عالی مسکن، به پرداخت جریمه‌ای معادل سه برابر مبلغ غیر مجاز افزایش اجاره‌بهای یک ماه (مشتمل بر مبلغ اجاره‌بها و اجاره‌بهای عرفی بدل مبلغ قرض الحسنه)، محکوم می‌شود. جریمه ماخوذه جهت اجرای قانون جهش تولید مسکن در قالب بودجه سنواتی و با سازوکار گردش خزانه در اختیار صندوق ملی مسکن قرار می‌گیرد. علاوه بر آن موجر نسبت به آن ملک مشمول تخفیف‌ها و معافیت‌های مالیاتی موضوع تبصره (۱۱) ماده (۵۳) قانون مالیات‌های مستقیم نمی‌گردد.

مسیر‌های دور زدن یک مصوبه تکراری

اما مساله اینجاست، در اولین مرحله موجران به مستاجران خود اعلام کرده اند که قرارداد تمدید نخواهد شد و در مرحله دوم اعلام شده که اگر به دنبال قرارداد جدید هستند به صورت قانونی دوباره ثبت می‌شود و جالب است بدانید همزمان با ابلاغ این مصوبه، موجران شروع به دریافت رضایت نامه کامل و بلاشرط از مستاجران خود کرده اند.
در واقع به نظر می‌رسد همان گونه که در مرحله قبل، اجرای ابلاغیه کمکی به مستاجران نکرده است، این بار نیز مصوبه دستوری به کمک مستاجران ایرانی نخواهند آمد.

در همین حال به گزارش اقتصاد ۲۴، سید سلمان ذاکر، نماینده مجلس نیز در اردیبهشت سال جاری به اتاق اصناف ایران گفته بود که «زیرساخت‌های تولید مسکن باید فراهم شود. اگر موانع تولید مسکن برداشته شود بین عرضه و تقاضای مسکن تعادل ایجاد خواهد شد. با راهکار‌های دستوری امکان کنترل قیمت اجاره مسکن وجود ندارد ضمن اینکه از لحاظ فرهنگی مردم چنین موضوعی را نمی‌پذیرند. یکی از موانع اصلی تولید مسکن شهرداری‌ها هستند که با طولانی شدن مجوز‌های ساخت در تولید سریع مسکن مانع ایجاد می‌کنند در حالی که آن‌ها باید تسهیل گری کنند. نیاز به تولید مسکن و خانه دار شدن افراد همانند نیاز به اکسیژن برای تنفس ضروری است‌. نمی‌توان به مردم بگوییم نفس نکشید! بنابراین باتوجه به این ضرورت، دولت باید زیرساخت‌های لازم را برای تولید مسکن فراهم کند. دولت در حوزه مسکن صرفا باید نقش ناظر را داشته باشد و نظارت کند تا واحد‌های مسکونی به صورت مهندسی و ایمن ساخته شود.»

در واقع با توجه به این سخنان نماینده مجلس باید اذعان داشت که دولت به جای آن که مسئولیت خود در تولید مسکن شهروندان را بپذیرید و نواقص را برطرف کند بار دیگر دست به اقدامات نمایشی می‌زند که در نهایت امکان اجرای آن با روش‌های بسیار برای راه‌های قانونی دور زدن وجود خواهد داشت.

تعیین سقف اجاره بها

تکرار یک تجربه شکست خورده درباره تعیین نرخ اجاره بها

کما اینکه پیش از این نیز شورایعالی مسکن، میزان افزایش نرخ اجاره‌ بها را مصوب کرد، اما هیچ مالکی از نرخ‌های اعلامی دولت تبعیت نکرد و انفجار قیمت‌ها را در همان سال‌های مورد اشاره شاهد بودیم.
یک مستاجر به اقتصاد ۲۴ می‌گوید در سال ۱۳۹۸ خانه ای را با ۱۰۰ میلیون ودیعه و اجاره یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی اجاره کردم و دقیقا سال بعد و با مصوبه ابلاغی دولت رهن به ۲۰۰ میلیون و اجاره به ۵ میلیون تومان افزایش یافت.

حقیقت این است که هرآنچه در بازار مسکن اتفاق می‌افتد سلیقه‌ای است و مصوبه تازه مجلس و ابلاغ دولت برای کنترل نرخ‌ها به طرحی ناکام و شکست‌خورده می‌ماند که هیچ ضمانت اجرایی برای آن وجود ندارد و مهم‌تر از همه تا زمانی که راه‌های دور زدن قانونی برای این مصوبه هست و سیستم یکپارچه ثبتی وجود ندارد این روند ادامه خواهد یافت.

از سوی دیگر دولت به جای فشار به شهروندان از موجر و مستاجر شاید بهتر باشد در آخرین سال خود، یک بار دیگر به وعده سالی یک میلیون مسکن بنگرد و ببینید اساسا کلنگ چند واحد مسکونی در طی این سه سال به زمین خورده است.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
0
1
جمعه ۱۱ خرداد ۱۴۰۳
دولت هر وقت امکانات و مزایا به موجر یا صاحب خانه داد میتونه برای مردم تعیین تکلیف کند وقتی یک کولر آب قیمت نجومی دارد وقتی یک پمپ آب ۱۵ میلیون است وقتی یک کیسه سیمان ۱۰۰ هزارتومان است دولت چطوری میخاد بازار مسکن رد مدیریت کند دولت اول باید با مالکین امتیاز بدهد وبعد ۱ز اونها بخاد که همکاری کنند
ناشناس
1
5
جمعه ۱۱ خرداد ۱۴۰۳
اجاره، پوشش افزایش هزینه های سالانه است که به صورت ماهانه دریافت می شود. مالیات بدون حساب و کتاب نباید دریافت شود. اینگونه افزایش مالیات به سمت مصرف کننده سوق داده می شود. تورم در بازار به سمت اجاره خواهد رفت.
علی
0
1
شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
اقایی که میگی سیمان شده۱۰۰تومن..یه واحد۷۰متری ازپارسال تاامسال حداقل۱میلیارد اومده روقیمتش..اینو نگاه نمیکنین..ولی مستاجربدبخت چی ایاچیزی روپول پیشش اومده..شماصاحببخونه هاازهمه طرف میخوایدبخورید..جیبتونم ته نداره..تمام مشکلات وحوائج زندگیتونم میخواید ازکرایه خونه هاتون وفشاربه مستاجر مرتفع کنید...
حسین عابد
4
5
شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
اگر قراردادهادرمحضرثبت شودوموجربیشترازتعرفه دولت بگیر باید دوبرابرجریمه شود.اگر به بهانه ای مستآجر قبلی رابیرون کند وخانه راباکرایه بیشتر به دیگری بدهد درزمان گرفتن کد رهگیری ازطرف دارایی برایش پیام بیاید که قابل اجاره دادن نیست مگرنه قیمتی که دولت تعیین کرده وباید تایکسال خانه خالی بماند ومالیات وعوارض آنهم دوبرابر وجریمه هم اعمال گردد.دفتر املاک هم جریمه شود
علی
3
0
شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
قیمت مسکن باقیمت اجاره هیچ تناسبی نداره ، خریدمسکن به نیت اجاره آن حماقت محضه ،هرسال کل اجاره هم پوشش تعمیرات ،استهلاک ومالیات و...ساختمون رونمیده
ناشناس
2
1
شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
افزایش تولید مسکن در تهران ؟؟!! اینهمه جمعیت سرسام آور در تهران و اطرافش ریخته بس نیست ؟! اگر تولید مسکن باعث ارزانی می شود پس چرا اینهمه برج در منطقه ۲۲ و شرق و غرب ساخته اند اجاره ها هی دارد گران تر می شود ؟! همان ده بیست سال پیش که آپارتمان در تهران خیلی کمتر بود اجاره ها هم سبک تر بود . دلیل افزایش اجاره ، کمبود مسکن نیست ، هجوم شهرستانی ها و روستایی ها به تهران و همچنین هجوم ده ها میلیون نفری افغانی ها به جنوب و حاشیه تهران باعث گرانی مسکن است
اکبر
0
3
يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
متاسفانه نه مالک منصفانه قضاوت می کند ونه مستأجر. همه به فکر منافع خودمان هستیم وحقیقت وصداقت در زندگیمان مطلقا جایی ندارد.دولت که چه عرض کنم،نه شعور و نه درک وتوان حل مشکل مسکن و هیچ مشکل دیگری را ندارد.در مساله موجر و مستأجر هم تنها کاری که می کند رو در رو قراردادن مالک و مستأجر است.آخه کدام عقل سلیمی راه حل های دستوری در مورد حل مشکلات کشور را راه گشا می داند!!!!؟اتخاذ چنین تصمیمات احمقانه ای فقط از سر استیصال است و بس.آنجایی که پای منافع دولت در میان است دولت هرچند برابر قیمت هارا افزایش می دهند ومطلقاهم گوششان به هیچ اعتراضی از جانب مردم بدهکار نیست.اصولا هیچگونه تعامل سازنده ای بین مردم و دولت های ما وجود نداشته و ندارد.همیشه دولت هازور می گویند و گوش شنوایی برای شنیدن حرف مردم ندارند.
ناشناس
0
1
يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
باقیمت دستوری سرمایه ازمسکن خارج میشودوسال بعد وضع به مراطب بدترمیشودکدام ادم عاقلی سرمایه اش رامیبرددرمسکن تادولت مستاجر راصاحب خانه کند مستاجرکه سرمایه نداردمسکن تولیدکند سرمایه کذاران فعلی هم ساختوسازرارها میکنند
ققنوس
0
0
سه‌شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۳
بنظر من تمام کسانی که مسئولیت کاری را که بلد نیستند قبول میکنند خائن به ملک و ملت هستند حتی آنهایی که شایسته هستند ولی میدانند افراد شایسته تر از آنها هم وجود دارد ! مثلا" وزیر مسکن فعلی که روزنامه نگاری بیش نیست و هیچ تجربه دولتی بویژه در حوزه مسکن ندارد چگونه به خود جرات داده است وزارت مسکن را قبول کرده و دهها هزار خانوار را با مشکل بی خانمانی مواجه کند ؟ آیا کار ایشان خیانت نیست ؟ جالب است در وزارت مسکن خیلی گل کاشته حالا با کاندید شدن برای پست ریاست جمهوری میخواهد مملکت را به گند بکشد !
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت میوه در میادین تره بار امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های شرکت کیا در بازار ایران + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

عکس/ مقایسه درصد مشارکت در انتخابات ۱۴۰۳ و ۱۴۰۰ به تفکیک استان

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ محل تفریح دروازه‌بان تیم ملی لو رفت

عکس/ چراغ سبز قالیباف به مسعود پزشکیان

عکس/ رئیس اسبق صدا و سیما: ای کاش عبرت بگیریند‌

عکس/ زاکانی نیروی کمکی جلیلی در دور دوم انتخابات

اولین چراغ سبز دولت به رجیستر آیفون/ بهانه گرانی به دست بازار موبایل افتاد/ آیفون گران تر می‌شود؟

عکس / تحلیل مشاور روحانی از مشارکت پایین شهروندان در انتخابات

عکس/ رابطه مردم با اصلاح طلب و اصولگرا

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس / جلیلی فقط رای دهندگان به خود را ایرانی می‌داند

هر آنچه باید از عمان و پول آن دانست/ قیمت هر ریال عمانی، حدود ۱,۵۳۲,۰۰۰ ریال ایران

آشنایی با فاطمه سجادی، همسر سعید جلیلی + عکس

آژیر خطر در وضعیت ذخایر ارزی

هر آنچه باید از باغ موزه نگارستان بدانید

نتیجه حاکمیت و تندروی‌های افراطی جلیلی؛ تعصب و تصلب و حاکمیت مطلق فقر در ایران!

اینفوگرافی/پزشکیان و جلیلی چند رأی تا رئیس جمهور شدن فاصله داشتند؟

چرا یانگوم از زندگی ما ایرانی‌ها بیرون نمی‌رود؟

فیلم/قرارداد ۲.۵ میلیارد یورویی شهرداری تهران با چین غیر قانونی است!

افزایش عجیب قیمت‌ها در بازار خودرو + جدول

افزایش شگفت انگیز حقوق معلمان با رتبه‌بندی

ستاره پرسپولیس راهی استقلال می‌شود؟

پشت پرده فسخ جنجالی علیرضا بیرانوند با پرسپولیس

تغییر چهره بازیگر معروف عشق ممنوع بعد از ۱۶ سال + عکس

احتمال کناره‌گیری بایدن از انتخابات؟

فیلم/تبلیغ برای کاندیدای خاص در شورای شهر آزاد شد؟

عملکرد بد بایدن، صدای اوباما را در آورد

پیش بینی قیمت مسکن تا پایان تابستان ۱۴۰۳

تصمیم غلطی که قالیباف را زمین زد

افزایش ۱۷۵درصدی قیمت مسکن در ۳ سال دولت رئیسی

پاداش یک میلیون تومانی در ازای معرفی ماینر‌های غیرمجاز

فیلم/ ایران با جلیلی به دوران قاجار پرت شد

خبر مهم صندوق بازنشستگی کشوری برای بازنشستگان

طلای جهانی از حرکت ایستاد

قیمت دام زنده در بازار چند؟

ایران خودرو با تولید هر دستگاه اتومبیل چقدر ضرر می‌کند؟

اعلام قیمت جدید گوشت قرمز در بازار

قیمت جدید انواع میلگرد در بازار+ جدول

فیلم/ظریف: ما در برابر یک جهان فرصت سوزی قرار گرفتیم

افزایش فرونشست زمین در دشت‌های ایران

کدام شرکت‌ها در جهان از نظر تولید نوشیدنی برتر هستند؟

عکس/میزان مشارکت مردم در دوره‌های مختلف ریاست‌جمهوری

قدرت تعیین رئیس جمهور نهم در دستان مرددها

چه کسی در آمریکا جایگزین بایدن می‌شود؟

عکس/توهین عضو ارشد ستاد جلیلی در گیلان خطاب به فرمانداران و دهیاران؛ از سگ کمترید!

تحلیلی بر افت فشار مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری

موافقان و مخالفان برجام در راند دو مبارزه؛ پزشکیان با ۴۳٪ و جلیلی با ۳۹٪ آرا به مرحله دوم راه یافتند

یک پیش بینی درباره قیمت طلای جهانی

بهرام بیضایی و ذهنیت زنانه نو

کسری ۱۴۰ میلیارد مترمکعبی آبخوان‌های کشور

رمزگشایی از «بیانیه قالیباف» / بانیه با رمز از سر باز کردن حمایت از جلیلی و کنایه‌های پنهان

چرا هیچ عکسی از همسر سعید جلیلی موجود نیست؟

دوقطبی پزشکیان - جلیلی در گـام دوم انتخابات؛ ۱۵ تیر روز سرنوشت و برآوردی از رقابتی بین دو قطب مقابل

خاله شادونه در انتخابات شرکت کرد + عکس

اعلام برنامه دور دوم تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری

پیام عدم مشارکت ۶۰ درصدی در انتخابات ریاست جمهوری

چند درصد از تهرانی‌ها در انتخابات شرکت کردند؟

بایدن گزینه مرگ و زندگی برای دموکرات ها/ آیا جو بایدن اکنون تنها شانس پیروزی حزبش در برابر ترامپ است؟

فیلم/ظریف: چه کسی جرات میکرد در زمان خاتمی به یک ایرانی که میخواهد رای بدهد توهین کند؟

صدور کارت بانکی برای اشخاص حقوقی با شرایط ویژه از سوی بانک رفاه کارگران