تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۲۹ تير ۱۴۰۳
با حذف ارز ترجیحی ۴۸۵ قلم کالا

کالا‌های اساسی دوباره ۵۰ درصد گران می‌شوند؟

حذف ارز ترجیحی ۴۸۵ قلم کالا به معنای دامن زدن به یک موج جدید گرانی است؛ دو روز بعد از اعلام این خبر در ۲۷ تیرماه، حسین صمصامی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دوازدهم در واکنش به تأیید خبر حذف ۴۸۵ قلم کالا از فهرست دریافت ارز ترجیحی گفت: «حذف و محدودسازی ارز ۲۸۵۰۰ تومانی برای ۴۸۵ قلم کالا به معنای افزایش ۵۰ درصدی قیمت کالا‌های اساسی خواهد بود.»

کالا‌های اساسی دوباره ۵۰ درصد گران می‌شوند؟

اقتصاد ۲۴- حذف ارز ترجیحی ۴۸۵ قلم کالا که تقریباً همه ضروریات زندگی به جز ۴ قلم خاص را دربرمی گیرد، همانطور که یک نماینده مجلس گفته، نتیجه‌ای جز افزایش ۵۰ درصدی قیمت کالا‌های اساسی نخواهد داشت؛ باید پرسید دور قبل آزادسازی قیمت‌ها و حذف ارز دولتی، چه نتیجه‌ای برای اقتصاد کشور داشت، چقدر از بدهی‌های دولت کم کرد و تا چه اندازه به رفاه مردم افزود؟ پس چرا بر سیاستِ شکست خورده آزادسازی تا این اندازه اصرار دارند و این طناب نخ نما را رها نمی‌کنند؟!

سیاست آزادسازی قیمت‌ها و حذف ارز ترجیحی، سیاستی است که از ابتدای سال ۱۴۰۱ در پیش گرفته شده است. اعمال این سیاست یک شوک عظیم به بازار کالا‌ها و خدمات کشور وارد کرد و موجب بروز یک تورم سنگین شد؛ سیاست حذف ارز ترجیحی در دولت سیزدهم به بهانه «هدفمندسازی» و «عادلانه‌سازی یارانه‌های پرداختی دولت» در پیش گرفته شد، اما نتیجه چیزی جز گرانی سرسام‌آور اقلام مورد نیاز خانواده‌ها نبود. با حذف ارز ترجیحی، بسیاری از کالا‌ها به نرخ دلار آزاد در بازار عرضه شد و دستمزد طبقه کارگر برای همیشه از قطار هزینه‌ها جا ماند.

آنچه پیش‌تر اتفاق افتاد

در ماه‌های ابتدای حذف ارز ترجیحی، ادعا می‌شد قرار است مابه التفاوت ریالیِ حذف به حساب خانوار‌های کم درآمد واریز شود و عرضه کالا‌ها در فروشگاه‌های خاص به گونه‌ای صورت پذیرد که قیمت‌ها از شهریور ۱۴۰۰ تجاوز نکند. در همان روزها، آزادی خواه، سخنگوی وقتِ کمیسیون کشاورزی مجلس در یک گفتگوی تلویزیونی اعلام کرد: «در جلسه غیرعلنی مجلس وزیر جهاد کشاورزی و وزیر اقتصاد حضور یافتند و در خصوص مساله حذف ارز ترجیحی گفتگو شد. دولت مصمم است در گام اول ارز ترجیحی آرد صنف و صنعت را حذف کند. فعلا هیچ گونه تغییر قیمتی در آرد نانوایی‌ها نخواهیم داشت. دولت می‌گوید مابه التفاوت را جبران کرده و به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد کرد. اینکه دولت این کار را ارجاع می‌دهد به الزام مجلس، اولا مجلس الزام نکرده بلکه مجلس در بودجه ۱۴۰۱ اختیار به دولت داده است. دوما اگر دولت قرار است ارز را حذف کند قیمت‌ها نباید از شهریور ۱۴۰۰ تجاوز کند».

چندی بعد در دی ماه ۱۴۰۱، سیدغنی نظری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هشدار داد: شرط مجلس برای حذف ارز ترجیحی این بود که قیمت کالا‌های اساسی به نرخ شهریور ۱۴۰۰ باشد و کالابرگ الکترونیکی به مردم داده شود که دولت باید آن را اجرا کند.

اما نتیجه را همه دیدیم؛ هیچ کالایی به قیمت شهریور ۱۴۰۰ عرضه نشد و قطار گرانی‌ها با شتاب و بدون توقف به راه خود ادامه داد؛ دولت اعتنایی به هشدار‌ها و تکالیف قوانین بودجه نداشت.

دور جدیدی از آزادسازی قیمت‌ها

حالا، اما به نظر می‌رسد در آخرین ماه‌های کار دولت سیزدهم، دور جدیدی از حذف ارز ترجیحی به راه افتاده است. اعمال این سیاست که می‌توان آن را انقباض مجدد و تزریق دوباره گرانی به بازار دانست، از سال گذشته کلید خورده است.


بیشتر بخوانید: خروج ۴۸۵ کالا از شمول ارز ۲۸۵۰۰ تومانی + جدول


۲۵ تیرماه، داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با تایید حذف ۴۸۵ قلم کالا از شمول ارز ۲۸۵۰۰ تومانی گفته است که صرفاً واردات ذرت، روغن، کنجاله سویا و دارو (یعنی فقط چهار قلم کالا) با ارز ترجیحی انجام می‌شود. او تاکید کرد «در اجرای سیاست محدودسازی تخصیص ارز ترجیحی، از سال گذشته تاکنون بیش از ۴۸۵ قلم کالا از شمول ارز ۲۸۵۰۰ تومانی خارج شد».

عواقب این آزادسازیِ دوباره

حذف ارز ترجیحی ۴۸۵ قلم کالا به معنای دامن زدن به یک موج جدید گرانی است؛ دو روز بعد از اعلام این خبر در ۲۷ تیرماه، حسین صمصامی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دوازدهم در واکنش به تایید خبر حذف ۴۸۵ قلم کالا از فهرست دریافت ارز ترجیحی گفت: حذف و محدودسازی ارز ۲۸۵۰۰ تومانی برای ۴۸۵ قلم کالا به معنای افزایش ۵۰ درصدی قیمت کالا‌های اساسی خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه، کوچک کردن سفره اکثریت مردم به نفع اقلیت ذینفع هنر نیست، ادامه داد، آیا تبعات حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و نارضایتی مردم را فراموش کرده اید؟ اگر گران‌سازی تدبیر است دیگر چه نیازی به متخصص اقتصادی است؟

«افزایش ۵۰ درصدی قیمت کالا‌های اساسی» نتیجه حذف گسترده ارز ترجیحی در ماه‌های اخیر است که می‌تواند در همین ماه‌های آینده اثرات خود را در بازار نشان دهد و بازهم سفره اکثریت مردم را به نفع اقلیتِ ذینفع کوچک و کوچک‌تر سازد. سوال اینجاست که آیا سفره قیچی شده طبقه کارگر و دهک‌های فرودست دیگر هیچ جایی برای آب رفتنِ بیشتر دارد؟

فرامرز توفیقی، فعال کارگری، در انتقاد از حذف ارز ترجیحی ۴۸۵ قلم کالا که آقای داوود منظور از آن با افتخار به عنوان سیاست محدودسازی اختصاص ارز دولتی یاد می‌کند؛ می‌گوید: وقتی به لیست کالا‌هایی که در دایره حذف ارز ترجیحی قرار گرفته اند نگاه می‌کنیم، طیف وسیعی از اقلام را می‌بینیم، گوشت‌های قرمز، نهاده‌های دامی، قند و شکر، برنج، کود‌های شیمیایی و کشاورزی، شیر خشک، تجهیزات و لوازم پزشکی و… همگی در دایره آزادسازی قیمت قرار گرفته اند.

به گفته وی، این کالاها، اقلام مهم و تاثیرگذار در سبد معیشت خانوار‌ها هستند و قطعاً اثرات آزادسازی قیمت آن‌ها در آینده‌ای نزدیک ظاهر خواهد شد.

توفیقی اضافه می‌کند: حذف ارز ترجیحی این کالا‌ها بر تورم تولیدکننده و به تبع آن بر تورم مصرف کننده اثر افزایشی می‌گذارد و در ماه‌های آینده، زمانی که تولیدکننده این کالا‌ها را با قیمت‌های جدید به بازار عرضه کند، سفره کارگران بازهم کوچک‌تر خواهد شد؛ پروتئین‌ها در سفره‌ها رنگ می‌بازند، حبوبات هم گران می‌شود و به عبارت دقیق تر، سبد غذایی کارگران از مواد مغذی خالی خواهد شد.

این فعال کارگری با بیان اینکه این تصمیم گیری‌ها به ضرر قاطبه مردم است و اثرات منفی بسیار خواهد داشت؛ ادامه می‌دهد: حذف ارز ترجیحی، آزادسازی قیمت‌ها و سیاست‌های تعدیلی در کنار افزایش قطعی برق صنایع که نرخ آن در سه سال دولت سیزدهم از ۱۶ درصد به ۳۹ درصد رسیده، قیمت تمام شده کالا‌ها را به شدت افزایش می‌دهد؛ حال مسئولان دولت و به طور مشخص آقای داوود منظور باید پاسخ دهند که کارگری که زیر ۱۵ میلیون تومان درآمد ماهانه دارد چطور باید با سیاست محدودسازی اختصاص ارز ترجیحیِ آقایان کنار بیاید، این کارگر چگونه باید زندگی کند؟!

حذف ارز ترجیحی ۴۸۵ قلم کالا که تقریباً همه ضروریات زندگی به جز ۴ قلم خاص را دربرمی گیرد، همانطور که یک نماینده مجلس گفته، نتیجه‌ای جز افزایش ۵۰ درصدی قیمت کالا‌های اساسی نخواهد داشت؛ باید پرسید دور قبل آزادسازی قیمت‌ها و حذف ارز دولتی، چه نتیجه‌ای برای اقتصاد کشور داشت، چقدر از بدهی‌های دولت کم کرد و تا چه اندازه به رفاه مردم افزود؟ پس چرا بر سیاستِ شکست خورده آزادسازی تا این اندازه اصرار دارند و این طناب نخ نما را رها نمی‌کنند؟!

منبع: ایلنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

توافق اولیه دفاع چپ جذاب با پرسپولیس

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۲۹ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۲۹ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت All-in-One اپل امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۳ + جدول

ماجرای جنجالی رابطه عاشقانه گلشیفته فراهانی با آقای رئیس‌جمهور

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ خبری خوشحال کننده در صفحه مازیار لرستانی

عکس/ تمجید جلیل محبی از ظریف

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۲۹ تیر ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

تصویر جدید از "علی قربان‌زاده" بازیگر ایرانی که همه رو شوکه کرد

فیلم/شعار‌های توهین امیز به ظریف

بمب بزرگ استقلال در شرف عقد قرارداد

فیلم/اهمیت عملیات یمن علیه رژیم صهیونیستی چیست؟

فیلم/رائفی پور: حضرت زرتشت همان حضرت ابراهیم است!

فیلم/تصاویری از لحظه برخورد پهپاد به تل‌آویو

هوای تهران در ۲ روز آینده گرم‌تر می‌شود

کاربران همستر هدف حملات سایبری قرار گرفتند

عکس/️توهین حجت عبدالملکی ضعیف‌ترین و پرحاشیه‌ترین وزیر معزول رئیسی به پزشکیان و ظریف

عامل اختلال سایبری جهانی عذرخواهی کرد

عکس/قابل اعتمادترین برند‌های خودرو در بازار آمریکا

عکس/حداقل دستمزد ماهانه نیروی کار ایران بر اساس قدرت خرید طلا

فیلم/حضور مادورو در کارزار انتخاباتی با خودروی ایرانی

دیوان بین‌المللی دادگستری اشغال اراضی فلسطینی توسط اسرائیل را «غیرقانونی» خواند

بلای دردناکی که ۳ برادر افغان بر سر جوان تهرانی آوردند

امیرآبادی فراهانی، نماینده سابق قم در مجلس: لطفا مردم سرکار نزارید

اتحادیه اروپا دوشنبه روابط با ایران را بررسی می‌کند

کرایه تاکسی به ۲ میلیون تومان رسید!

 پیش بینی بورس فردا شنبه ۳۰ تیر ۱۴۰۳

پیش بینی قیمت دلار فردا شنبه۳۰ تیر ۱۴۰۳

بیرانوند در اینستاگرام هم تراکتوری شد

عکس/چهره واقعی بازیگر مختارنامه پس از گذشت ۲۰ سال

عکس/کنایه تند و تیز فاضل میبدی به علم‌الهدی

کنایه معنادار یک امام جمعه به دولت پزشکیان

عکس/خوش و بش محمد خاتمی با کارگردان مطرح سینما

عکس/سحر دولتشاهی با گریم خاص به سینما بازگشت

خبر جذاب مالک پرسپولیس به هواداران این تیم

با مهمترین خواص رزماری آشنا شوید

کالا‌های اساسی دوباره ۵۰ درصد گران می‌شوند؟

موزه مردم شناسی اردبیل

عکس/ اوشین در ۶۹ سالگی چه شکلی است؟

بورس در دولت چهاردهم هم جایی ندارد؟ + فیلم

احتمال واقعی شدن حقوق کارگران ۱۴۰۳ جدی شد؟

حاشیه‌هایی از گردهمایی ملی جمهوری‌خواهان با حضور ترامپ

موشک هارپون؛ قاتل کشتی ها

عامل اختلال سایبری جهانی مشخص شد

برگزاری دوره توانمندسازی نیرو‌های بسیج برای امر به معروف و نهی از منکر در مشهد

ممنوعیت خرید و فروش امتیاز نهضت ملی مسکن

فیلم/ لحظه اولیه اصابت پهپاد یافا به تل آویو

حذف دلار از معاملات ایران و روسیه نیاز به زمان دارد

عکس/ پیام فارسی یورگن لوکادیا برای هواداران پرسپولیس

پیش‌بینی قیمت بیت کوین

جاده چالوس از سمت جنوب به شمال مسدود شد

فیلم/ آخرین جزئیات از اختلال گسترده فناوری اطلاعات در جهان

آیین نامه واردات خودرو کارکرده نمایشی و غیر قابل اجرا است

اعلام اسامی ۸ بیمارستانی که ساختمان ناایمن دارند

سهام ماکروسافت سقوط کرد

با این روش مصرف برق کولر را کاهش دهید

دلار در کانال ۵۷ هزار تومانی جا خوش کرد

دستور دادستانی برای برخورد با گران‌فروشی در فرودگاه‌ها