تاریخ انتشار: ۱۱:۵۵ - ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
شوک برق به تورم مسکن

چرا تعداد «نساز‏ و نفروش‏‌ها» در پایتخت رو به افزایش است؟

در شرایط کنونی تورم هزینه تولید از تورم قیمت فروش مسکن پیشی گرفته و این موضوع باعث شده تا بخشی از سازندگان با چالش تامین نقدینگی مواجه باشند.

چرا تعداد «نساز‏ و نفروش‏‌ها» در پایتخت رو به افزایش است؟

اقتصاد۲۴ - تعداد «نساز و نفروش»‌ها در بازار مسکن رو به افزایش گذاشته، چون علاوه بر ۷مانع مقابل ساخت‌وساز، شوک «برق» هم بر قیمت تمام شده ساختمان بار شده است. افت سفارش «مشارکت در ساخت» و سقوط «حاشیه‌سود» به زیر ۱۵ درصد در کنار «کمبود نقدینگی» به بازنشستگی اجباری بساز و بفروش‌ها منجر شده و اکنون بی‌برقی کارخانه‌ها، تورم مصالح‌ساختمانی را افزایش داده است.
به گزارش دنیای اقتصاد، شوک برق و رشد هزینه تولید مسکن تبدیل به مانعی جدی در مسیر ساخت خانه در کشور شده است. در شرایط کنونی تورم هزینه تولید از تورم قیمت فروش مسکن پیشی گرفته و این موضوع باعث شده تا بخشی از سازندگان با چالش تامین نقدینگی مواجه باشند.

بروز چنین وضعیتی در حالی که امکان تامین مالی ساخت مسکن از طریق پیش فروش وجود ندارد و قدرت خرید متقاضیان مصرفی و سرمایه‌ای مسکن نیز کاهش داشته به بروز رکود در صنعت ساختمان انجامیده است. شاخص انتظارات برای شروع فعالیت ساخت مسکن در ماه‌های آتی از ۶۷ واحد در خرداد ماه به ۴۳ واحد در تیر رسید؛ این موضوع بیانگر غلبه شوک قطع برق و رشد هزینه تولید به امیدواری نسبت به بروز پایداری در اقتصاد کشور است.

اتاق تعاون شاخص مدیران خرید (شامخ) تعدیل‌شده بخش ساختمان برای تیر ماه امسال را برابر ۴۱.۱۴ واحد اعلام کرد؛ این شامخ به شکل تعدیل نشده فصلی نیز برابر ۴۵.۳۴ واحد اعلام شد. در حالی که سطح ۵۰ واحدی معیار سنجش رکود و رونق است؛ اعلام شاخص مدیران خرید صنعت ساختمان کمتر از این سطح، نشان داد که بخش ساخت و ساز کشور در اولین ماه از تابستان با رکود مواجه بوده است.

این در حالی بود که شامخ تعدیل‌نشده بخش ساختمان برای خرداد ماه برابر ۵۲.۶۹ و شامخ تعدیل شده فصلی آن نیز برابر ۴۸.۳۹ اعلام شده بود. به این ترتیب باید اذعان کرد که این شاخص در بازه ماهانه با کاهش چشمگیر همراه بوده است. صنعت ساخت وساز در کشور با رکود مواجه است و به نظر می‌رسد که این رکود هر روز شدت بیشتری به خود می‌گیرد. بررسی‌های گزارش شامخ اتاق تعاون و همچنین صحبت با سازندگان و فعالان صنعت ساختمان از آن حکایت دارد که «۱+۷» عامل در بروز این رکود نقش اساسی داشته است.

شوک «برق» به تورم مسکن ///

عدم‌رغبت مالکان زمین یا ساختمان کلنگی برای ساخت مسکن از جمله دلایل مهم بروز رکود در بخش ساخت وساز است. در شرایطی که سرعت رشد قیمت مسکن ظرف ماه‌های اخیر کاهش داشته، مالکان خانه‌های کلنگی ترجیح می‌دهند تا هر گونه مشارکت را به امید افزایش بیشتر قیمت در آینده به تعویق بیندازند.

در شرایط ناپایداری قیمت امر مشارکت در ساخت و تخریب خانه‌های کلنگی با ریسک مواجه است. این عدم‌رغبت مالکان برای تخریب و ساخت خانه در زیرشاخه میزان سفارش‌های جدید مشتریان به وضوح نمایان است. در حالی که شاخص بیانگر وضعیت میزان سفارش‌های جدید در گزارش شامخ برای خرداد ماه برابر ۴۷.۸۵ اعلام شده بود؛ این شاخص برای تیر ماه برابر ۳۸.۶۶ اعلام شد.

دومین عامل فرار سازندگان از ساختمان سازی را باید در کاهش حاشیه سود این فعالیت دنبال کرد. بررسی‌های میدانی از آن حکایت دارد که حاشیه سود ساختمان سازی در برخی محلات تهران کمتر از سود بانکی است. همین موضوع باعث شده تا سازندگان رغبتی برای اجرای پروژه‌های ساخت وساز نداشته باشند.

به عنوان مثال در برخی محله‌های منطقه ۵ تهران خانه نوساز کلید نخورده با متوسط قیمت ۱۳۰ تا ۱۳۵ میلیون تومان به ازای هر مترمربع به فروش می‌رسد؛ این در حالی است که هزینه تمام شده ساخت هر مترمربع خانه در این مناطق حدود ۱۲۰ تا ۱۲۵ میلیون تومان است؛ بنابراین حداکثر حاشیه سود ساختمان سازی در این منطقه حدود ۹‌ درصد است. افزایش تورم تولیدکننده عامل اصلی کاهش حاشیه سود ساختمان سازی است.

تورم ساخت مسکن سومین عامل عقبگرد سازندگان خانه از این فعالیت تولیدی است. برخی مصالح ساختمانی پرمصرف ظرف یک سال اخیر صعود قیمتی قابل‌توجه را تجربه کردند. در بازه سالانه منتهی به ابتدای تابستان امسال قیمت آهن رشدی ۲۵ درصدی، قیمت سیمان جهشی ۱۰۰ درصدی، بهای گچ رشدی ۴۰ درصدی، قیمت شیرآلات رشدی ۱۰ تا ۲۰ درصدی و قیمت کابینت افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی داشت. این در حالی بود که میانگین عوارض ساخت خانه در تهران نیز ۲۵‌ درصد زیاد شد. این رشد قیمت‌های تولید خود را در شاخص بیانگر قیمت خرید مواد اولیه در شامخ صنعت ساختمان تیر ماه منعکس کرد. این شاخص برای تیر ماه برابر ۷۲.۲ واحد اعلام شد.

در حالی که اعلام شامخ کل کمتر از ۵۰ واحد بیانگر بروز بحران یعنی رکود است؛ اعلام شاخص‌های قیمتی بالاتر از ۵۰ واحد بیانگر شرایط بحران است. درواقع اعلام شاخص‌های قیمتی بالاتر از سطح ۵۰ واحدی نشان از آن دارد که هزینه‌ها رو به افزایش گذاشته و این موضوع مانعی در مقابل تولید خواهد بود.

عدم‌تطابق تورم تولید مسکن و تورم فروش مسکن عامل چهارم عقب نشینی سازندگان از صنعت ساخت وساز است. در حالی که متوسط قیمت مصالح ساختمانی در بازه سالانه رشدی ۳۰ تا ۴۰ درصدی را به ثبت رساند؛ قیمت نقطه‌ای مسکن در خرداد ماه امسال ۹‌ درصد زیاد شد. به این ترتیب این نامعادله میان تورم تولید مسکن و تورم فروش مسکن، چالش ساز شده است.

پنجمین عامل بازدارنده ساخت وساز قیمت زمین است. سهم قیمت زمین از کل قیمت تمام شده تولید مسکن در محله‌های مورد بررسی، حدود ۸۰‌ درصد است. این سهم قابل‌توجه ۸۰ درصدی تبدیل به مانعی بزرگ در مسیر آغاز فعالیت ساخت خانه شده است. قیمت زمین در بازه سالانه رشدی ۵۰ درصدی داشته و در شرایط کنونی هر مترمربع خانه با میانگین قیمت ۱۶۰ میلیون تومان معامله می‌شود. قیمت بالای زمین و سهم زیاد آن در قیمت تمام شده ساختمان، بر بازدهی سرمایه‌گذاری اثر منفی دارد.

کمبود نقدینگی برای شروع به ساخت خانه ششمین عامل بازدارنده ساخت وساز است. یک سازنده ارزش دارایی خود را بر اساس املاک خود می‌سنجد؛ بنابراین به ازای فروش یک خانه باید این امکان را داشته باشد تا یک واحد دیگر ساخته و جایگزین آن کند. در شرایطی که قیمت ساخت مسکن در شرایط کنونی ۲۵ تا ۳۰‌درصد بالاتر از قیمت فروش خانه است، طبیعتا فروش خانه برای سازندگان صرفه ندارد.

به این ترتیب سازندگان ترجیح می‌دهند تا فعلا از خرید خانه اجتناب کنند و این موضوع آن‌ها را با چالش تامین نقدینگی مواجه کرده است. در این شرایط ممنوعیت پیش فروش هفتمین عامل بازدارنده فعالیت ساخت مسکن است. این رویه باعث شده تا سازندگان نتوانند برای تامین نقدینگی به سراغ پیش فروش رفته و در بن بست کسری نقدینگی به دام بیفتند.

بررسی دلایل بروز رکود در صنعت ساختمان حاکی از آن است که عامل «۱+۷» بروز رکود در این صنعت را باید در شوک برق به بازار مواد اولیه رصد کرد. عدم‌تعادل تولید و تقاضا برای برق در کشور باعث شده تا سازندگان برخی مصالح ساختمانی همچون واحد‌های فولادی و سیمانی با حداکثر ۵۰‌درصد ظرفیت خود به تولید محصول بپردازند.

در این شرایط کاهش اجباری تولید نسبت به ظرفیت اسمی باعث رشد هزینه تولید و افزایش قیمت مصالح ساختمانی در بازار شده است. درواقع بی برقی در رشد تورم تولیدکننده موثر بوده است. رشد تورم تولید می‌تواند در میان‌مدت و بلندمدت بر قیمت مسکن اثرگذار شود و درواقع انعکاس تورم تولید مسکن می‌تواند عامل رشد تورم قیمت فروش مسکن باشد.

شوک «برق» به تورم مسکن ///

شامخ انتظار بهبود را محقق نکرد

شامخ کل بخش مسکن به شکل تعدیل نشده فصلی برای تیر ماه امسال برابر ۴۵.۳۴ واحد اعلام شد؛ اعلام این شاخص کمتر از ۵۰ واحد بیانگر بروز رکود در بخش ساخت مسکن بود. این در حالی است که شاخص بیانگر وضعیت میزان سفارش‌های جدید مشتریان نیز برای تیر ماه برابر ۳۸.۶۶ واحد اعلام شد، که این موضوع بیانگر عقبگرد مشتریان جدید از بازار ساخت مسکن است. همچنین شاخص بیانگر وضعیت قیمت خرید مواد اولیه از ۶۸.۸ واحد در خرداد ماه به ۷۲.۲ واحد در تیر ماه افزایش یافت و این موضوع نشان داد که تورم در بخش تولید به شکل مستمر ادامه‌دار شده است.

شاخص بیانگر میزان فروش کالا و خدمات نیز از ۴۷ واحد در خرداد ماه به ۳۹.۵ در تیر ماه رسید. این موضوع بیانگر عقبگرد تمایل به خرید خانه در این بازه زمانی است. شاخص بیانگر انتظارات در ارتباط با فعالیت‌های شرکت در ماه آینده از ۶۷ به ۴۳.۷ واحد عقب نشینی کرد. در حالی که تغییر دولت و امیدواری به بهبود سیاست‌های اقتصادی باعث شده بود تا فعالان این صنعت به بهبود شرایط امیدوار شوند، اما غلبه سیگنال‌های منفی در بازار نظیر رشد هزینه تولید باعث شد تا این شاخص عقب نشینی محسوسی داشته باشد.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت قند و شکر امروز

قیمت روز روغن خوراکی + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت انواع خودرو‌های مزدا ۳، بسترن و کاپرا گروه بهمن امروز

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ لنوو + جدول

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ افشاگری حمیده زرآبادی درباره سرپیچی از دستورات پزشکیان در یک وزارتخانه

عکس / جلسه عجیب بایدن در اتاق بحران کاخ سفید

عکس/ قهرمان شنای المپیک در پارک خوابید

عکس/ پیروزی باشکوه برای بنگلادشی‌ها بعد از فرار نخست وزیر

عکس/ نشستن ظریف، زاکانی و قاضی زاده هاشمی دور یک میز

عکس/ یاسر جبرائیلی هم مجوز روزنامه گرفت!

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

نان در ۱۰ استان کشور گران خواهد شد

معرفی بمب افکن اف-۵ تایگر ۲

دبیر شورای امنیت ملی روسیه: ترور هنیه اصلا قابل اغماض نیست

جزئیات سفر زیارتی اربعین ویژه اتباع خارجی اعلام شد

پیش بینی قیمت دلار فردا چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۳

امروز و فردا گرم‌ترین روز‌های تابستان چند دهه اخیر است

کنسرت‌نمایشی متفاوت در برج میلاد

عکس/استوری تلخ فرشته حسینی: کاش دیگه در این کشور دختری به دنیا نیاد ...

قیمت گوشت مرغ امروز ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

تلفن ماهواره ای چیست و چگونه کار می‌کند؟

پیاده روی اربعین چیست و از چه زمانی رونق گرفت؟

بهترین راهکار برای کاهش قند خون چیست؟

تولید ته سیگار در کشور‌های مختلف چگونه است؟

مرد موادفروش قاتل سریالی است؟

پسرِ جرج بوش وعده جنگ اقتصادی علیه ایران داد!

پيشرفت در عمليات انسداد مرزى ايران و افغانستان

طعنه ظریف به تندروها: شما به دنیا نیامده بودید من جامع المقدمات درس می‌دادم

رنگ کردن این خودرو ۶۰۰ ساعت زمان می‌برد! +عکس

اعلام قیمت انواع میوه در بازار

فیلم/ هشدار وزارت راه به املاکی‌ها: مستاجر شکایت کند پلمب می‌شوید!

فیلم/برهم خوردن تعادل داور زن بعد از اجرای فن محمد هادی ساروی

فیلم/عباس ملکی: بعد از احمدی نژاد کسی ایران را تحویل نمی‎گرفت

عکس/ ادعای العربیه درباره جانشینی اسماعیل هنیه

فیلم/تماس تلفنی منافقین برای تخلیه اطلاعاتی به سبک دهه‌ی شصت!

خروج سردار آزمون از ترکیب اصلی شباب‌الاهلی

پرفروش‌ترین گوشی هوشمند جهان را بشناسید+ عکس

فیلم/شرط داشتن گواهینامه برای دریافت خودرو باطل شد

راه‌های ارتباطی بیمه معلم ویژه زائرین اربعین اعلام شد

استوری تلخ فرشته حسینی در حمایت از دختران افغانستان + عکس

حضور بیمه سینا در نمایشگاه صنعت مالی

تله‌گذاری تل‌آویو برای تهران؛ ۶ هدف اسرائیل از ترور اسماعیل هنیه در ایران

خواستگاری قهرمان المپیک پاریس با ۲۳۷۸ شاخه گل+ عکس

برنامه کاهش محدودیت تولید نفت چه می‌شود؟

درخواست آذری جهرمی درباره رفع فیلترینگ

فیلم/ حملات حزب الله به اسرائیل

جشن تولد غریبانه فریدون آسرایی در خارج از کشور + عکس

طلسم جذب مدافع چپ برای پرسپولیس شکسته شد

مصرف شبانه برق رکورد زد

خالکوبی‌های سارقان و مالخران بازداشت شده

قیمت بنزین باید اصلاح شود

عکس/واکنش رضا رشیدپور به توییت سعید جلیلی

فیلم/ روایت عجیب از ترجیح بر بی‌قانونی در یک وزارتخانه و یک نهاد غیر از وزارتخانه

فواد صادقی بازداشت شد

سی‌ان‌ان: آمریکا درباره پاسخ ایران در ابهام قرار دارد

دستور وزیر برای برخورد با گرانفروشی پروازهای اربعین

فیلم/ استایل جذاب نوید محمدزاده و همسرش در نمایش جدید

عکس/تیپ متفاوت محمود احمدی نژاد در دیدار با اسماعیل هنیه

روش مطالعه عربی کنکور

در شرایطی که حساسیت‌ و اهمیت برگزاری مراسم اربعین بیش از همیشه است، نقش این شرکت بیمه‌گر در این میان چیست؟

فیلم/ کنایه مجری صداوسیما به دستمزد نجومی بازیگران نمایش خانگی