تاریخ انتشار: ۱۰:۴۰ - ۱۰ شهريور ۱۴۰۳

چالش های فعلی حکمرانی حمل و نقل کلانشهر تهران

خشایار نادی *

چالش های فعلی حکمرانی حمل و نقل کلانشهر تهران

اقتصاد ۲۴- بدیهی است که نظام حکمرانی موجود سیستم حمل و نقل شهر تهران همانند بسیاری از کلان شهر‌های کشور، یک نظام حکمرانی ناکارآمد است. بارزترین و قابل تامل‌ترین مشخصه‌ی نظام فعلی حمل و نقل، نحوه تخصیص منابع در آن است. عمده‌ترین مصرف منابع عمومی مربوط به تامین زیرساخت و سوخت ارزان است، که موجب ناکارآمدی نظام فعلی شده است.

۱) نارضایتی عمومی با توزیع ناعادلانه منابع عمومی و فرصت‌ها

در حال حاضر بسیاری از منابع دولتی (سوخت و زیرساخت ارزان و رایگان) صرف توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل شخصی می‌شود؛ بنابراین عدم توانایی عموم افراد جامعه برای استفاده از یارانه‌های دولتی موجب ناعدالتی در جامعه می‌شود. در نظام فعلی از سویی منابع عمومی در عوض توسعه حمل و نقل همگانی به منظور تامین سوخت و زیرساخت ارزان مصرف می‌شود و از سوی دیگر حجم ترافیک خودرو‌های شخصی، کارآمدی حمل و نقل‌های همگانی مختلط با حمل و نقل شخصی را می‌کاهند. همچنین در نظام حکمرانی فعلی حمل و نقل، افرادی که خودروی شخصی ندارند، فرصت‌های اجتماعی و اقتصادی بسیاری را نیز از دست خواهند داد.

۲) افزایش هزینه‌های حمل و نقل در سبد هزینه‌های خانوار

در نظام فعلی حمل و نقل شهری، خرید خودرو به عنوان یکی از اولویت‌های اقتصادی خانوار‌ها دیده می‌شود. دلیل اصلی آن نیز، ارائه سوخت و زیرساخت ارزان شهری (شبکه معابر، پل و تونل) توسط شهرداری در عوض تکمیل سیستم حمل و نقل همگانی است. لزوم خرید خودروی شخصی در خانوار‌های تهرانی، علاوه بر تحمیل هزینه‌های اضافی به نهاد خانواده موجب ایجاد سبک زندگی ناصحیح در شهر و وارد شدن هزینه‌های سربار بسیار سنگین حاصل از افزایش بی رویه تعداد خودرو‌های شخصی بر جامعه خواهد شد. 

۳) چرخه معیوب توسعه شبکه معابر و افزایش ترافیک معابر

تجربه کلانشهر تهران عدم تاثیر قابل توجه توسعه شبکه معابر در مدیریت حمل و نقل شهری را برای مسئولین ثابت کرده است. این تجربیات نشان می‌دهد که ترافیک معابر و تردد خودروی شخصی با گذشت زمان محدودی از احداث به وضعیت نامطلوبی خواهد رسید، زیرا توسعه شبکه معابر به جای توسعه حمل و نقل همگانی به معنی محوریت حمل و نقل شخصی بوده و مطلوبیت را در این شیوه افزایش میدهد؛ بنابراین افزایش استفاده از خودروی شخصی در شهر‌ها را نیز به همراه خواهد داشت.

۴) افزایش هزینه‌های اجتماعی سیستم حمل و نقل

مصرف بالای سوخت، یارانه‌های غیرهدفمند و غیرمعقول واردات سوخت، تعداد بالای تصادفات فوتی و جرحی و سهم بالای هزینه‌های آن از تولید ناخالص داخلی، آثار سوء زیست محیطی شامل آلودگی هوا، آلودگی صوتی، آلودگی بصری، صدمات زیست محیطی، خسارات اجتماعی نظیر اتلاف وقت و آشفتگی روانی و سایر هزینه‌های تحمیلی از نظام نامطلوب حمل و نقل در شهر تهران است.

۵) افزایش هزینه‌های بازگشت به الگوی سالم حمل و نقل با گذشت زمان

در صورت از دست دادن فرصت بازگشت به الگوی صحیح حمل و نقل، با گذشت زمان سه نوع هزینه ملی افزایش می‌یابد: هزینه فرصت از دست رفته، هزینه تغییر الگوی زندگی و هزینه تغییر زیرساخت‌های حمل و نقل.

در صورت از دست دادن فرصت زمان، هزینه‌هایی به شهر و کشور وارد شده و منافعی از دست می‌روند. از طرفی بررسی تجربه کشور‌ها نشان می‌دهد که در صورت شکل گیری الگوی ناصحیح حمل و نقل و با گذشت زمان، تغییر آن هزینه‌های بیشتری نیاز داشته و در برخی موارد امکان پذیر نیست. همچنین در شهری که زیرساخت‌ها و امکانات آن با محوریت حمل و نقل شخصی شکل گرفته است، تغییر به سمت محوریت حمل و نقل همگانی هزینه‌های بسیاری به دنبال خواهد داشت.

۶) نظام حمل و نقلی ناکارآمد، عامل شکل گیری الگوی زندگی معیوب و افزایش دائمی هزینه‌های مذکور

نظام فعلی حمل و نقل منابع خود را به منظور تامین زیرساخت و سوخت ارزان هزینه کرده و به طور مستقیم مردم را به خرید خودروی شخصی ترغیب می‌نماید. در صورت عدم تغییر نظام فعلی حمل و نقل شهری، چرخه باطل افزایش استفاده از خودروی شخصی و افزایش هزینه‌های جامعه هیچگاه متوقف نخواهد شد. 

متاسفانه تاکنون راهکار اولیه و ابتدایی برای پاسخ به نیاز جابجایی شهروندان، توسعه‌ی شبکه معابر (راه ها، تقاطعات غیرهمسطح، پل ها، تونل‌ها و ...) بوده است. عواقب اجتماعی توسعه شبکه معابر و همچنین هزینه تخصیص زمین نیز در نظر گرفته نشده است. راهکارهایی، چون کاهش نیاز به سفر و کاهش طول و زمان آن، راهکاری "بدون متولی" و راهبردهایی، چون توسعه حمل و نقل همگانی در اولویت‌های بعدی مسئولان بوده اند، که موجبات نظام حکمرانی حمل و نقل " ناکارآمد" را فراهم نموده است.

* کارشناس مسائل اقتصادی

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکسی از فرمانده کل سپاه در منزل شهید نیلفروشان

جلسات متعدد دولت پزشکیان برای رفع فیلترینگ

ترور یک پلیس در خاش

رضا مسرور دبیر جدید شورای عالی مناطق آزاد کیست؟

تصاویر سارقان تلفن همراه در البرز منتشر شد

محرومیت دروازه‌بان آرژانتینی به دلیل رفتار ناشایست

اظهارات عجیب یک روحانی درباره بهره گیری اسرائیل از اجنه برای جاسوسی

پزشکیان: ادعا‌های آمریکا و کشور‌های اروپایی که در ازای عدم پاسخ ایران به ترور شهید هنیه وعده آتش‌بس می‌دادند، تماما دروغ بود

حکم رهبر انقلاب برای مردم لبنان

قدیمی ترین شاگرد امام خمینی درگذشت

رونالدو در عربستان طلای سیاه می‌کشد؛ درآمدی برابر با تمام دارایی مسی!

دو عضو شورای شهر قلعه نو بازداشت شدند

صدور دستور حمله توسط یک افسر زن موساد

پیکر مطهر شهید نصرالله از زیر آوار سالم بیرون آورده شده است

فرماندهان بلندپایه‌ای که در راه قدس شهید شدند

ادعای تلویزیون اسرائیل درباره نحوه ترور نصرالله

حمله اسرائیل به بندر الحدیده یمن

پیام جمیله علم الهدی به همسر سیدحسن نصرالله +جزئیات

الزامات FATF را انجام می‌دهیم، اما از مواهب آن بی‌بهر‌ه‌ایم

معاون حوزه‌های علمیه: نباید معطل کنیم و باید به جنگ برویم

دادستان کل کشور: اظهارنظر درباره حادثه معدن طبس ممنوع

پایتخت باز هم بارانی می‌شود؟

اولین عکس از علی کرکی که در بیروت شهید شد

پیش بینی بورس فردا دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

 پیش بینی قیمت دلار فردا دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

عکس/ یک آفریقایی در ایران مسلمان شد

از امشب زمین دو ماه در آسمان دارد

نحوه ترور سید حسن نصرالله

عکس /بازگشت سرمربی پرافتخار تیم ملی به ایران

رفاقت ستاره آلمانی با ستاره ایرانی؛ نبودن گرایی در پاریس خوشایند نبود

محمد علی الحسینی، جاسوس اسرائیل در حزب الله لبنان کیست؟

تفاوت باورنکردنی پرسپولیس و استقلال در اینستاگرام

عکس/ تظاهرات مردم سیدنی در محکومیت ترور سید حسن نصرالله

منبع فرانسوی: یک جاسوس ایرانی موقعیت سید حسن نصرالله را به اسراییل لو داد

موردی عجیب؛ شهادت سردار سلیمانی، رئیسی، هنیه و نصرالله در ۶۳ سالگی

دبیر جدید شورای عالی مناطق آزاد منصوب شد

نبیل قاووق به شهادت رسید

چراغ‌ های جلوی خودرو چقدر عمر می کند؟

پیکر سید حسن نصرالله از زیر آوار خارج شد

عکس/ اظهارات خطرناک یاسر جبرائیلی در تقاص خونخواهی شهید سید حسن نصرالله

 عکس/ اولین حمام اختصاصی یهودیان تهران‌ در محله‌‌ عودلاجان‌

رد پای جنیفر لوپز در ماجرای قتل رپر آمریکایی! + فیلم

عکس/ سید هاشم صفی‌الدین کیست؟

قاآنی: تا آزادی قدس کنار حزب‌الله خواهیم بود

فیلم/ آهنگ جدید یک مداح با تم رونالدو!

اینفوگرافی/ حجم باورنکردنی ضایعات مواد غذایی در جهان

عکس/ پوستر باشگاه استقلال برای دیدار با السد قطر

حزب‌الله شهادت علی کرکی را تایید کرد

ضرب‌الاجل پزشکیان برای بازنگری سهمیه‌های کنکور+ سند

مسمومیت الکلی جان ۴ نفر را در رشت گرفت