تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴ مطرح کرد؛

سرخوردگی اجتماعی، نتیجه قرعه کشی های خودروسازان/ ۵۰ درصد خانوار‌های ایرانی خودرو ندارند/ یک‌بار برای همیشه باید انحصار خودروسازان را شکست

غلامحسین زارعی، نماینده دشتی و تنگستان در مجلس گفت: آمار‌هایی که به ما داده می‌شود می‌گوید بیش از ۲۰ میلیون خودرو در کشور وجود دارد و از آن‌جایی که تعداد خانوار‌ها حدود ۲۸ میلیون است، پس باید بسیاری از خانواده‌ها، صاحب خودرو باشند، ولی از قرار معلوم حدود ۵۰ درصد خانواده‌های ایرانی، فاقد خودرو هستند و این یعنی، ما در توزیع این کالای مصرفی، عملکرد خوبی نداشتیم.

قرعه کشی های خودروسازان

اقتصاد۲۴- محمد آیتی: هم مجلس یازدهم و هم دولت سیزدهم، شعارهای پر زرق و برقی در خصوص بهبود شرایط صنعت و بازار خودرو سر دادند و حال که چند صباحی از پایان عمر هر دو می‌گذرد، بدون هیچ تعارفی باید گفت، در بر همان پاشنه می‌چرخد و آن وعده‌ها در میدان عمل، با خروجی خاص و مثبتی توام نشد.

در همین خصوص، غلامحسین زارعی، دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس به اقتصاد۲۴ گفت: پس از هفت دهه حمایت از صنعت خودروسازی داخلی باید بگویم که کارنامه ما در این صنعت نه تنها موفق نبوده که نمره پایینی را هم باید به آن داد.

وی افزود: آمار‌هایی که به ما داده می‌شود می‌گوید بیش از ۲۰ میلیون خودرو در کشور وجود دارد و از آن‌جایی که تعداد خانوار‌ها حدود ۲۸ میلیون است، پس باید بسیاری از خانواده‌ها، صاحب خودرو باشند، ولی از قرار معلوم حدود ۵۰ درصد خانواده‌های ایرانی، فاقد خودرو هستند و این یعنی، ما در توزیع این کالای مصرفی، عملکرد خوبی نداشتیم.

نماینده دشتی و تنگستان تصریح کرد: به لحاظ داشتن خودروی فعال در کشور، رتبه ایران در جهان، بیست و یکم است. این آمار به ما نشان می‌دهد که در قاره آسیا و اقیانوسیه، جایگاه خوبی داریم، ولی با این وجود، بازار خودروی ما از آشفتگی رنج می‌برد.

زارعی اظهار داشت: در کشور باید یک‌بار برای همیشه رانت و انحصاری که برای دو خودروساز داخلی به وجود آمده است را شکست. به نظرم، آمار واردات خودرو در چند ماه گذشته، به ۱۵ هزار دستگاه هم نرسیده است، در حالی که سال گذشته، براساس نیاز دو میلیونی جامعه به عرضه خودرو، حدود یک میلیون و سیصد هزار خودرو به بازار آمد. همین یک موضوعی که اشاره کردم نشان می‌دهد نتوانستیم بازار عرضه و تقاضا را مدیریت کنیم و آشفتگی هم به واسطه همین ناترازی‌ها است.

وی یادآور شد: قیمت‌گذاری‌های دستوری، آفت بزرگی برای اقتصاد شده است. در قانون برنامه هفتم توسعه هم اعلام شده است که دولت باید اقتصاد را از حالت دستوری خارج کند. متاسفانه وقتی نوسانات قیمت ارز بالاست، قیمت‌ها هم در بازار خودرو تغییر پیدا می‌کند و نمی‌توان از این مولفه مهم برای نظم و نسق دادن به بازار خودرو غافل بود. چند سالی است که به خاطر عدم‌واردات، نوسانات قیمت ارز، قیمت‌گذاری دستوری، نامتعادل بودن بین عرضه و تقاضا و... خودرو که کالای مصرفی است به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است.

قرعه کشی های خودروسازان

تا زمانی که خودرو، سرمایه‌ای محسوب شود، گرفتاری‌ها پابرجاست

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: خودرو در این سال‌ها در نقدشوندگی، محبوبیت زیادی کسب کرده است و مثل سکه و ارز شده است. تا زمانی که این کالا، سرمایه‌ای محسوب شود، این گرفتاری‌ها پابرجاست. تفاوت قیمت درب کارخانه با حاشیه بازار، حدود ۴۰ درصد است. وقتی تفاوت تا این اندازه بالاست، حتماً بازار دلالی اوج پیدا می‌کند و می‌بینیم خودرو کالای سرمایه‌ای شده است و به این راحتی هم نمی‌توان این فضای منفی را برهم زد.

زارعی افزود: باید برای افزایش تولید خودرو با برنامه و نقشه راه و بر اساس واقعیت‌ها ظاهر شد. ناترازی در بازار به خاطر این است که دو خودروساز اصلی کشور نتواستند تعادل را در عرضه و تقاضا ایجاد کنند. از طرفی، واردات باید مکمل تولید داخل باشد، ولی تا امروز رقم‌هایی که در واردات خودرو داشتیم، خیلی ناچیز بوده است و با این میزان واردات نمی‌توان بازار را از حالت آشفتگی خارج کرد.


بیشتر بخوانید: اینجا ایران است؛ بلوکه ۲۳۰ میلیونی برای خرید خودروهای گران بی کیفیت!/ با لاتاری جدید ایران خودرو، پای دلالان بیشتری به بازار خودرو باز می‌شود؟


نماینده دشتی و تنگستان تصریح کرد: امروز هدف تنها نباید افزایش تولید باشد، چون کیفیت پایین خودروها، پاشنه آشیل شده است. قطعاً افزایش تولید باید به موازات بالا بردن کیفیت باشد، وگرنه خروجی کار، مطلوب مردم نخواهد بود. برای خودروسازان داخلی، سرمایه‌گذاری کردیم که در برابر صنعت خودروسازی خارجی حرف برای گفتن داشته باشند، نه اینکه هم خرج کنیم و هم گلایه‌مندی در کشور افزایش پیدا کند.

 دولت نباید از واگذاری صنعت خودرو به بخش خصوصی، ابایی داشته باشد

وی خاطرنشان کرد: اینکه چندی پیش، سه میلیون و دویست هزار شهروند برای تصاحب ۱۲۰ هزار خودروی قرعه‌کشی، ثبت‌نام کردند، واقعاً برای من باعث تاسف و تامل شد. در این سیستم، حدود سه میلیون و صد هزار نفر اصلاً صاحب خودرو نمی‌شوند و به تبع آن، برایشان سرخوردگی به بار می‌آید که برای فضای اجتماعی کشور به هیچ وجه اتفاق خوبی نیست. نکته مهم دیگر این است که دولت نباید از واگذاری صنعت خودرو به بخش خصوصی، ابایی داشته باشد. این کار حتماً تا حدی سخت است، اما کاری مهم در میان‌مدت و بلندمدت است.

زارعی در پایان تاکید کرد: تا وقتی دولت بنگاه‌داری کند، رانت و انحصار به وجود خواهد آمد و در کنار پایین بودن بهره‌وری، اکنون هم شاهدیم که تا چه حد زیان انباشته شرکت‌های خودروسازی افزایش پیدا کرده است. با این وضعیت، راه به جایی نخواهیم برد و ما در مجلس تمام‌قد حاضریم در کنار دولت قرار بگیریم تا نسخه‌ای جدید برای صنعت و بازار خودرو پیدا کنیم تا دیگر شاهد نباشیم که عده‌ای خودرو را به امید گران شدن در آینده بخرند.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

اینفوگرافی/سرعت اینترنت در ایران و کشور‌های منطقه چقدر است؟

جدیدترین قیمت زمین مسکونی از شرق تا غرب تهران در شهریور ۱۴۰۳ + جدول

فراغت علی اف از جنگ قره باغ و این بار جنگیدن با اپوزیسیون داخلی؛ در باکو چه خبر است؟

فیلم/اعتراض مردم برزیل به فیلتر توئیتر و ممنوعیت استفاده از فیلترشکن

وام کارمندان بانک‌ها ۲ تا ۱۸ برابر وام فرزندآوری!

عکس/ساختمان شرکت دخانیات در خیابان قزوین

انتشار تصاویر دانش آموزان ممنوع شد

امین‌حسین رحیمی وزیر دادگستری دولت چهاردهم کیست؟

هرسال ۴۰۰۰ نفر در کشور خودکشی می‌کنند و می‌میرند!

۴ گزینه استقلال برای جانشینی جواد نکونام

فیلم/عصبانیت شدید المیرا شریفی‌مقدم از وام میلیاردی مدیران بورس

استقلال قرارداد یک بازیکن را فسخ کرد!

مکان بازی‌های استقلال و پرسپولیس مشخص شد

اعتراف یک بازیکن درباره علت حضورش در پرسپولیس

اینفوگرافی/ بزرگ‌ترین ارتش‌های خاورمیانه + رتبه ایران

مهاجم مدنظر پرسپولیس کیست؟

عکس/تیپ جوان پسند فرزاد حسنی در یک مراسم رسمی

عزیز نصیرزاده کیست؟/ همه آنچه باید درباره وزیر دفاع دولت چهاردهم بدانیم

قیمت‌های غافلگیرکننده در بازار لوازم التحریر

چند درصد مخازن سدهای کشور پر هستند؟

عکس/ شباهت جالب بازیگر ترکیه به محمد جواد ظریف سوژه شد

تکلیف قیمت جدید گندم مشخص شد؟

حسین سلاح‌ورزی به حبس محکوم شد

مزد کارگران حداقل باید به میزان تورم افزایش یابد

عکس/ ژست زیبای مریم مومن در استوری جدیدش

آغاز دریافت عوارض برای پرواز‌های خارجی+ سند

وام عشقی مصداق فساد سیستماتیک در کشور محسوب می‌شود؟/ رئیس بورس چگونه در قرمزترین روز‌های بازار سرمایه تسهیلات کلان گرفت؟

جولان خودرو ممنوعه رولزرویس در خیابان‌های تهران؛  ماجرا چیست؟

قیمت سیمان امروز ۱۸ شهریور ۱۴۰۳+ جدول

بازار دام زنده از تب‌وتاب افتاد!

فیلم جالب از صحبت کردن رهبر انقلاب با یک دختر بچه به زبان ترکی

۳ نکته درباره رکوردزنی خرید نفت ایران توسط چین

فیلم/ شیرین کاری امین حیایی در جشن تولد پسرش

همه چیز درباره بازی مافیا، از ساخت تا اوج گیری

فیلم/ رقم اولین قرارداد مهران مدیری چقدر بود؟

نشانی غلط دوگانۀ‌ مسافر و بومی؛ واگنش به انتشار تصاویری از حجم زباله‌های به‌جا‌ماندۀ گردشگران

قیمت جدید میلگرد امروز ۱۸ شهریور ۱۴۰۳+ جدول

عکس/سرنوشت جالب سه رتبه برتر کنکور سراسری سال ۱۳۸۰

عکس/اوج کج سلیقگی در بازسازی سکو‌های استادیوم آزادی!

جزییات آخرین وضعیت ساماندهی اتباع بیگانه

فیلم/حضور همسر سیداحمد خمینی در یک کنسرت خبرساز شد

واکاوی مناسبات تهران و آژانس در دولت چهاردهم؛ آیا فصل تازه تنش‌زدایی در راه است؟

واکنش جامعه به وام میلیاردی مجید عشقی

فیلم/تماشاگران فوتبال به چه کسی گفتند «بی‌شرف»؟

طلا جهانی اوج گرفت

پزشکیان فرصت اصلاح قیمت بنزین را از دست ندهد

شروط حل و فصل پرونده FATF در دولت پزشکیان؛ ماهیت «دولت سایه» و تندرو‌ها درحال روشن شدن

قاچاق هرویین، تریاک، مرفین و حشیش افغانستان از ایران به عراق

عکس/ میدان دربند و هتل دربند تهران ۷۸ سال پیش

کارت زرد تهران به مسکو