مقصر کاهش تولید خودروی سواری در کشور کیست؟/ کاهش تولید یعنی افزایش قیمت
یک کارشناس خودرو، کاهش تولید خودرو را در افزایش قیمت خودرو تاثیرگذار دانست و گفت: قیمتهایی که در حال حاضر در بازار خودرو وجود دارد قیمت واقعی نیست، با این همه امید میرود با تغییر مدیریتی که در صنعت خودرو اتفاق افتاده است بتوان این موضوع را مدیریت کرد.
مینا علیزاده، اقتصاد۲۴- طی 4 ماهه ابتدای امسال 246 هزار و 700 دستگاه انواع سواری در کشور تولید شد که نسبت به 4 ماهه ابتدای سال گذشته با 38.4 درصد کاهش تولید خودرو مواجه بودیم.
اما این کاهش 38 درصد تولید خودروی سواری که بیشترین سهم را از نقل و انتقالات بازار خودرو به خود اختصاص داده است چه پیامدی در پی دارد؟ آیا می توان یکی از عوامل بهم ریختگی بازار خودرو و افزایش قیمت خودرو را این کاهش معنادار تولید خودروی سواری در کشور دانست؟
در همین زمینه ابوالفضل خلخالی کارشناس خودرو به خبرنگار اقتصاد24 گفت: این اتفاق ناشی از بیتدبیری است؛ قبل از این مسائلی وجود داشت و مشخص بود صنعت خودرو با چنین مشکلاتی رو به رو خواهد شد و در نتیجه قبل از این قضایا باید برای آن چارهای اندیشیده میشد تا در شرایطی که نرخ ارز تغییر کرد و با تحریمها مواجه شدیم با این کاهش در تولید مواجه نمیشدیم. همچنین وجود مواردی از قبیل عدم مدیریت داخلیسازی قطعات در ارتباط مناسب با زنجیره تامین و اینکه این صنعت چابکی کافی برای مواجه با این مشکلات را نداشت در این قضایا سهیم بوده است.
خلخالی در رابطه با کاهش تولید و تاثیر آن در قیمتهای بازار خودرو ضمن اشاره به تاثیر تغییر مدیریت در این حوزه بیان کرد: این کاهش تولید باعث افزایش قیمت شده است و قیمتهایی که در حال حاضر در بازار خودرو وجود دارد قیمت واقعی نیست، با این همه امید میرود با تغییر مدیریتی که در صنعت خودرو اتفاق افتاده است بتوان این موضوع را مدیریت کرد تا به زنجیره تامین و صنایع وابسته به خودروساز کمک شود و در نهایت تولید افزایش پیدا کند و از این بحران نیز عبور شود.
این کارشناس خودرو در رابطه با احتمال افزایش دوباره قیمت خودرو در آینده نزدیک تصریح کرد: تورم، متناسب با قدرت خرید است و از آنجایی که قدرت خرید مردم آنقدر افزایش پیدا نکرده است، افزایش قیمت خودرو نیز بعید است اتفاق بیفتد.
خلخالی با ارائه پیشنهادی در راستای بهبود وضعیت بازار خودرو بیان کرد: حمایت هدفمند دولت میتواند تا حد زیادی به بازار خودرو کمک کند؛ دولت و خودروسازان در برههای وامی را به مردم دادند، در صورتی که درست نبود و باید در این زمینه وامهای کمبهره در زنجیره تامین تزریق شود و همزمان تلاشی برای داخلیسازی قطعات خودرو داخلیسازی اتفاق بیفتد.
وی افزود: اتفاق دیگری که باید صورت بگیرد این است که شرکتهای دانشبنیان جذب شوند؛ اگر مسئله قطعات خودرو حل شود میتوانیم شاهد این باشیم که قیمت خودرو و نیز میزان عرضه آن به حد متناسبی برسد، البته از سویی نیز باید بهطورهمزمان سازمانهای نظارتی نظارت خود را افزایش دهند تا کیفیت قطعات تضمین شود.