معمای پیچیده ادامه گرانی خودرو / بازار خودرو در رکود مطلق بسر میبرد
یک مسئول در بازار خودرو می گوید: تولید خودرو کاهش نداشته بلکه دلالان از این بازار کوچ کردهاند و قدرت خرید مردم به دلیل مشکلات اقتصادی کاهش یافته است. این عوامل رکود سنگینی بر بازار خودرو حاکم کرده اما نتیجه این معادلات تنها به گرانی خودروهای داخلی منجر شده که این موضوع به معمای پیچیدهای تبدیل شده است.
اقتصاد 24 - به گفته فعالان بازار خودرو، امروز ترسیم این بازار کار دشواری است. سبقت گرانی خودرو از رکود به یک معادله غیر قابل حل تبدیل شده و این موضوع تهدید جدی برای صنعت خودرو کشور است.
هرچند متولیان صنعت خودرو به دنبال نجات این صنعت هستند اما رکود در بازار، به بزرگترین مانع برای توسعه این صنعت تبدیل شده است.
هنوز بازار خودرو رنگ آرامش به خود نگرفته و رکود حاصل از کمبود نقدینگی مشترک بین مشتریان و خودروسازان شرایط را برای زنجیره صنعت خودرو سخت تر کرده است.
گرانی خودرو در بازار جا خوش کرده
پس از گذشت بیش از یک سال گرانی و کمبود عرضه در بازار خودرو، طی دو ماه گذشته بازار با هدف تثبیت قیمت روی خوش به مشتریان نشان داد اما چند هفته ای است که باز، بازار خودرو شاهد افزایش قیمت چشمگیری شده است.
شاید متولیان بازار خودرو تاکید داشته باشند که قیمتها در بازار همچنان رو به کاهش است اما با گشت و گذار در این بازار روند افزایش قیمت محصولات تولید داخل، سبقت گرانی خودرو از رکود را نشان می دهد.
فعالان بازار خودرو بر این باورند که قیمتها دیگر تاثیری در میزان خرید و فروش خودرو ندارد. چه در زمانی که خودرو ارزان شده بود و چه در زمانی که مانند هفته های اخیر قیمت خودرو افزایشی است، مشتریان تمایلی برای ورود به بازار ندارند و طبق وعده مسئولان، انتظار کاهش قیمت را می کشند.
اما در حالی که قیمت تمام شده پراید طبق اعلام مسئولان خودروسازی، 39 میلیون تومان است كه با احتساب 9 درصد ارزش افزوده و هزینههای شمارهگذاری به 42 میلیون میرسد. قیمت این كالا در بازار حدود 46 میلیون است كه به گفته یك مقام خودروسازی این قیمت به كف خود خواهد رسید؛ اما نكتهای كه فعالان صنعت خودرو میگویند، این است كه محصولات پرتیراژ مثل پراید دیگر به قیمت سابق برنخواهند گشت و در محدوده فعلی با نوسان اندك، باقی خواهد ماند.
سال گذشته خودروسازان خواستار قیمتگذاری در حاشیه بازار بودند كه با موافقت وزیر صمت قرار شد قیمتگذاری خودروها 5 درصد زیر قیمت حاشیه بازار صورت بگیرد. به كارگیری این سازوکار باعث نشد قیمتها در بازار كاهش یابد و برخی كارشناسان معتقد بودند ارائه این مجوز به خودروسازان به معنای مجوز تام به آنها برای تعیین قیمت است. در همین حال خودروسازان مكلف شدند تا 20 درصد از تولیدات خود را بهصورت فروش فوری در بازار عرضه كنند تا قیمتها در بازار كاهش یابد. آنطور كه خودروسازان میگویند بهدلیل قیمتگذاری غیرعادلانه در بازار، قیمتها كاهش نیافت .
گرانی خودرو قابل حل است
«بازار از تب و تاب افتاده و برخلاف سال گذشته، هرچه قیمت ها قد بکشد، مشتری کمتر تمایل به خرید دارد و این لطمه بزرگی به صنعت خودرو است».
یکی از نمایشگاه داران خودرو در مرکز شهر تهران با بیان این مطلب در گفتوگو با خبرنگار اقتصاد 24 گفت: با توجه به تغییراتی که در بدنه مدیریتی خودروسازی کشور اتفاق افتاد انتظار بازگشت رونق در بازار خودرو می رفت که متاسفانه به دلایل نامعلوم هنوز این موضوع اتفاق نیفتاده است.
سید ابراهیم حسینی در ادامه گفت: زمانی که مشتری برای خرید به بازار خودرو وارد می شود با توجه به افزایش قیمت ها در طی هر هفته از خرید خودرو منصرف می شود.
به گفته این فعال بازار خودرو، عدم قدرت خرید مردم، بازار این محصول را در رکود مطلق قرار داده است.
حسینی می گوید: کاهش قیمت یکی از مطالبات اصلی مشتریان خودرو است؛ اگر قیمت ها همچنان روند افزایشی داشته باشد بحران جدیدی بر بازار خودرو حاکم خواهد شد .
این فعال بازار خودرو در ادامه تاکید داشت: علی رغم تلاش وزارت صنعت برای بازگشت قیمت های مناسب خودرو، اما همچنان این گرانی پیش می رود و قطعا راه حلی برای گرانی خودرو وجود دارد.
بازار ظرفیت گرانی خودرو را ندارد
«بازار دیگر جایی برای مانور افزایش قیمت خودروی داخلی و خارجی ندارد لذا باید فکری برای خروج بازار از رکود شود».
بازرس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو نیز با بیان این مطلب در گفتوگو با خبرنگار اقتصاد 24 گفت: بازار خودرو با توجه به گذر از یک بحران سنگین عرضه و قیمت، همچنان بی مشتری است و در رکود به سر می برد و شاهد افزایش قیمت برخی محصولات داخلی در بازار هستیم .
نعمت الله کاشانی نسب ادامه داد: منطقی در افزایش قیمت خودرو با شرایط حاضر وجود ندارد و انتظار می رود برای تقویت این بازار قیمت ها روند نزولی پیش بگیرند.
این مسئول در بازار خودرو تاکید دارد: با وجود اینکه تولید خودرو هیچ کاهشی نداشته و دلالان از این بازار خارج شده اند و از سوی دیگر قدرت خرید مردم کاهش یافته است اما قیمت خودروهای تولید داخل همچنان بر مدار افزایش قیمت قرار دارد.
به گفته بازرس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو، خروج دلالان نقطه امیدوار کننده ای برای تقویت خرید و فروش خودرو در بازار بود که متاسفانه به دلایل گفته شده هنوز ثبات عرضه و تقاضا به بازار بازنگشته است.
کاشانی نسب ادامه داد: با وجود اینکه مردم برای خرید خودرو اشتیاق دارند اما در انتظار کاهش قیمت هستند چراکه قدرت خرید با این قیمت ها برای آنان مقدور نیست.