تاریخ انتشار: ۰۹:۵۱ - ۲۴ آبان ۱۳۹۸

آینده روشن سهام خودرویی‌ ها در بورس

کارشناسان علت اقبال به سهام گروه خودرو را ناشی از میزان بالای نقدشوندگی آن می‌دانند؛ علاوه بر این، زمزمه‌های افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و خروج از مشمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت نیز در این زمینه بی‌تاثیر نیست.
صنعت خودرو
اقتصاد24- «رضا آریاراد» کارشناس بازار سرمایه امروز (جمعه) به روند معاملات گروه خودرو در بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: سهام خودرویی‌ ها در بورس پس از فراز و نشیب‌های فراوان، با اقبال خوب بازار مواجه شد.

وی خاطرنشان کرد: در موضوع تجدید ارزیابی بر دارایی‌ها باید به این نکته توجه داشت که شرکت‌های بورسیِ مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت با اجرا و عملیاتی کردن تجدید ارزیابی دارایی‌های خود، در واقع به نوعی فرصت دوباره برای توجه و تمرکز بر تولید و رونق در تولید محصولات خود بدست آوردند و امکان بهبود وضعیت تولید و ادامه روند تسهیل در چرخه فعالیت با رویکرد مدیریتی کاهش هزینه، افزایش میزان داخلی سازی، ارتقاء کیفیت محصول و استفاده از ابزارهای سودمند در جهت سودآوری و رونق میسر می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه این نوع اقدام را نمی‌توان صرفا به سودآوری، افزایش سود و درج در صورت‌های مالی شرکت‌های مورد نظر مرتبط دانست، افزود: تجدید ارزیابی دارایی‌ها که به افزایش ارزش دارایی‌ها در صورت‌های مالی می‌انجامد، تنها فرصت ممکن در اختیار مدیران و کارکنان شرکت‌ها برای بهبود عملکرد، افزایش تولید و فروش باکیفیت محصول و در نتیجه عملکرد مناسب، کسب سود و افزایش سودآوری خواهد بود.

وی اظهار داشت: جدای از اهمیت و تاثیر موضوع تجدید ارزیابی دارایی‌ها، از مهمترین دلایل اقبال سهامداران به سهام شرکت‌های خودرویی را که کمتر به آن پرداخته شده، می‌توان توجه و تمرکز حداکثری دولت و مدیران اجرایی صنعت خودرو به افزایش میزان داخلی سازی و خودکفایی در این صنعت عنوان کرد.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: تاثیر روانی بازگشت آرامش به صنعت و تولید که با هجمه تبلیغات گسترده تحریم‌های سال گذشته تحت الشعاع قرار گرفته بود امروز منجر به ورود نقدینگی و سرمایه‌های سرگردان به مرجع اصلی خود یعنی بازار سرمایه شده که این موضوع نوید بخش آینده‌ای با ثبات و مطمئن در رونق تولید و صنعت این حوزه خواهد بود.

وی یادآور شد: در خصوص شرکت‌های خودرویی می‌توان به ارزشمندتر شدن سهام آنها از طریق راهکارهای مدیریتی مناسب در کاهش واردات و افزایش ارتباط با مراکز تحقیق و توسعه و دانشگاه به منظور داخلی سازی حداکثری قطعات و مواد اولیه مورد نیاز تولید خودرو اشاره کرد.

آریاراد بیان کرد: شرکت ایران خودرو با تشکیل ستاد توسعه و تعمیق ساخت داخل در فرصتی کوتاه توانست با ایجاد ارتباط و اتحاد بین صنعت، دانشگاه(محققان و پژوهشگران) و شرکت‌های خلاق و مبتکر قطعه‌سازی کشور، با برنامه‌ریزی برای خودکفایی تعداد ۲۲۱ قطعه از قطعات اصلی و وارداتی خودرو در سال های ۹۸ - ۹۹ و با همکاری ۳۲ شرکت قطعه ساز موفق و کارآفرین کشور برای داخلی سازی تعداد ۶۸ قطعه برای خودکفایی اقدام و تعداد۳۲ قطعه اصلی به تولید انبوه برساند.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، پیش بینی خودکفایی حداکثری در سالهای ۹۸ و ۹۹ می تواند نوید بخش تداوم موفق تولیدات محصولات متنوع خودرویی و حضور موفق در بازارهای داخلی و در سطح کشورهای منطقه و متقاضی محصولات متنوع و باکیفیت خودرو باشد.

وی معتقد است، تشکیل این ستاد که داخلی سازی و خودکفایی در تولید باکیفیت خودرو را شعار خود قرار داده است را می‌توان در تاریخ صنعت خودرو سازی در ایران بی‌نظیر دانست.

آریاراد افزود: در دوران تحریم با برنامه‌ریزی برای تولید با تیراژ بالا و رساندن کمیت تولید به هدف میزان ۷۵۰ هزار دستگاه در سال و به منظور رسیدن به شکوفایی در رونق تولید خودرو به طور حتم بازتاب و تاثیر بسزایی در ارزشمندشدن سهام این شرکت و روند رو به رشد آتی خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: خبرهای مثبت از داخلی سازی قطعات تک ECU برای خودروهای کوییک و ساینا برای شرکت خودروسازی سایپا و تداوم فرآیند تکمیل آن که به عنوان یکی از قطعات اصلی تولید خودرو است، امیدواری ادامه رشد و تداوم تولید با کیفیت و کمیت در گروه‌های خودروسازی را در بین سهامداران به بوجود آورد.

وی خاطرنشان کرد: اخبار مثبت و حواشی مربوط به سهام خودرویی‌ ها در بورس ، سهامداران را به این درک عمیق رسانده است که در خرید سهام گروه خودرویی با انگیزه میان‌مدت و بلند مدت وارد شده و با اطمینان از ادامه مسیر روبه رشد وضعیت اقتصادی تولید خودرو به آینده روشن و رو به رشد ارزش سهام خودرویی امیدوار و خوش‌بین باشند.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
بازار
خواندنی ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

واکنش رسول‌پناه به احتمال محرومیت پرسپولیس

افت بیش از سه هزار واحدی شاخص بورس

نشست رئیس فدراسیون قایقرانی با دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

رشد ۱۰۷ درصدی سود و ۳۶ درصدی صادرات پگاه

عملیات جستجو برای یافتن دختر گمشده

لزوم ثبت نام فعالان گردشگری ارس در سامانه اطلاعات و آمار

بازیگران در چالش کارگردانی

افزایش ۲۰ درصدی قیمت صفحه‌کلاچ

پیمان قاسمخانی و میترا ابراهیمی ؛ ازدواج مجددی در کار نیست!

فیلم/ تایید وجود روستاهایی به نام «کوییک»

فیلم/ رئیس جمهور: مراسم عروسی بماند برای بعد

گل‌محمدی: حرفی از استعفا نزده‌ام

افتتاح ششمین پروژه از سری پروژه های جهش تولید در سرزمین فتح

واکنش مطهری به حکم اعدام سه متهم حوادث آبان ۹۸

عکس/ رقابت علی کریمی و اسکوچیچ در زمین تنیس

مهمانان این هفته دور همی چه کسانی هستند+عکس

پاسخ رئیس جمهور به شایعه اختلافش با قالیباف در جلسه سران قوا

آخرین قیمت سکه و قیمت دلار امروز چهارشنبه ۲۵ تیر ۹۹+جدول

گسل مشا فعال شده است

آخرین آمار فوتی‌ها و مبتلایان به کرونا در کشور امروز چهارشنبه ۲۵ تیر ۹۹

نتایج موفقیت‌آمیز آزمایش اولیه واکسن کرونا بر روی انسان

تکذیب حذف هند از پروژه راه‌آهن چابهار /قراردادی با هندی‌ها نداشتیم

پرسپولیس - فولاد لغو شد

نفت سنگین ایران گرانتر شد

قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین به نفع اقتصاد کشور است؟/ از تجربه‌های تاریخی درس بگیریم

جنازه زن جوان را به آتش کشیدند

بالاخره پیک کرونا رسید؟

هنوز خبری از ابلاغ دورکاری نیست

«متری شیش و نیم» به جشنواره ملبورن می‌‌رود

قلعه‌های جهان

بازیگران زن ایرانی با گریم های عجیب!+عکس

سهم فارغ‌التحصیلان از بیکاری و اشتغال چقدر است؟

حقوق مستمری‌بگیران تامین اجتماعی به ۲.۸۰۰.۰۰۰ می‌رسد؟ / امیدواری به افزایش مستمری‌ها تا هفته آینده

مصرف برق بازهم رکورد شکست

فیلم/ تدابیر بسیار شدید چین برای مهار موج دوم کرونا

درخواست تمدید محدودیت‌های کرونایی در تهران

صعود بورس تا کجا؟