تاریخ انتشار: ۱۱:۲۶ - ۳۰ آذر ۱۳۹۸
در گفتگو با اقتصاد۲۴ بررسی شد؛

تحریم جدید آمریکا علیه فولاد ایران دردسرساز می‌شود؟/ خود تحریمی فاجعه‌بارتر از تحریم آمریکاست

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با تاکید بر تاثیر کم تحریم دو ماده مهم کاربردی در صنایع فولادسازی از سوی آمریکا معتقد است تفکر فعالان این صنعت راهگشای عبور از موانع تحریم است اما به هیچ عنوان نمی توانند در برابر خود تحریم هایی که توسط دولت اعمال می شود راه چاره ای بیابند.
تحریم جدید آمریکا علیه فولاد ایران دردسرساز می‌شود؟/ خود تحریمی فاجعه‌بارتر از تحریم آمریکاست
 
علیرضا حسینی، اقتصاد۲۴ – واشنگتن بعد از خروج از برجام در راستای سیاست «فشار حداکثری» سعی در تشدید تحریم‌ها و تحت فشار گذاشتن ایران کرده است. در ادامه این فشار‌ها علیه ایران، روز نهم مه وزارت خزانه‌داری آمریکا دستور اجرایی جدید ترامپ برای تحریم بخش آهن، فولاد، آلومینیوم و مس را صادر و ابلاغ کرد. بنا بر دستور اجرایی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا صادر کرده؛ بخش فلزات و معادن ایران مشمول تحریم شده و این تحریم‌ها شامل صادرات آهن، آلومینیوم، فولاد و مس است.

برگ جدیدی از تحریم فولاد ایران ورق خورد

وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه (۱۷ دسامبر) با صدور بیانیه‌ای به نهاد‌ها یا افراد در سطح جهان هشدار داده در صورت انتقال یا صادرات دو ماده مهم به ایران که در صنایع فولادسازی کاربرد دارند، با تحریم مواجه خواهند شد. به نوشته «وبگاه وزارت خارجه آمریکا»، «کک سوزنی» و «الکترود گرافیتی» در صنایع فولادسازی کاربرد دارند و اشخاصی که این مواد را به ایران انتقال داده یا صادر می‌کنند، تحریم خواهند شد.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا در این زمینه اذعان شده است که واشنگتن سخت در تلاش است تا ایران را از درآمد صنایع فولاد محروم کند.
واکنش بازار داخلی و جهانی به تحریم جدید فولاد ایران

تحلیل‌های داخلی و جهانی پیرامون موضوع تحریم فلزات ایران نشان می‌دهد دو نگاه متناقض در این زمینه وجود دارد که هر یک بر پایه استدلال‌های خاص خود استوار است. برخی معتقدند تحریم ایران موازنه عرضه و تقاضا را در بازار‌های این محصولات به هم می‌زند و با توجه به اینکه الان بین چین و آمریکا نیز وضعیت نگران‌کننده‌ای وجود دارد و از طرفی در برخی محصولات مثل سنگ‌آهن نیز اتفاقات منفی در بخش عرضه رخ داده باید منتظر افزایش قیمت در بسیاری از این کالا‌ها در بازار‌های جهانی باشیم. در مقابل برخی می‌گویند سهم ایران از بازار‌های جهانی آن قدر بالا نیست که به عدم تعادل در این بازار‌ها منتهی شود، بنابراین نباید نگران این وضعیت بود. دسته دوم معتقدند ایران سال گذشته صادرات فولاد خود را کاهش داده، ولی اتفاقی در بازار رخ نداده به علاوه در مورد سایر کالا‌ها نیز اصولا سهم جدی برای صادرات ایران وجود ندارد.
 
فولاد ایران آماده رویارویی با تحریم جدید بود


در همین رابطه سید رضا شهرستانی عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با تاکید بر اینکه تحریم «الکترود گرافیتی» توسط آمریکا از سوی شرکت‌های فولادی کشور پیش بینی شده بود به خبرنگار اقتصاد۲۴ گفت: از اینرو سال گذشته بالای ۱۰۰ هزار تن «الکترود گرافیتی» توسط شرکت‌های فولادی البته با قیمت‌های بسیار بالاتر از نرم جهانی خریداری شده است و این میزان می‌تواند نیاز مصرف دو سال شرکت‌های فولادی مشور را برطرف کند.

به گفته شهرستانی از این رو تحریم جدید آمریکا در تداوم تحریم‌های فولادی ایران، خیلی بر این صنعت تاثیرگذار نخواهد بود.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در ادامه یادآور شد: سال گذشته ۲۵ میلیون تن فولاد در کشور تولید شد که برای سال جاری نیز رقمی معادل ۲۸ میلیون تن تولید این محصول برنامه ریزی شده است. به دلیل کمبود سنگ آهن و آهن اسفنجی، رقم پیش بینی شده به ۲۶.۵ میلیون تن در پایان سال جاری خواهد رسید.

شهرستانی گفت: در واقع حدود ۱.۵ میلیون تن از برنامه ریزی برای سال جاری عقب خواهیم ماند و این نشان می‌دهد که تحریم سال گذشته هر چند ناچیز، اما تاثیرگذار بوده است و هر اتفاقی قطعا تاثیرات خود را بر صنعت فولاد کشور باقی خواهد گذاشت.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در خصوص تاثیر تحریم «الکترود گرافیتی» و «کک سوزنی» بر صنعت فولاد کشور گفت: از ۲۶.۵ میلیون تن فولاد حدود ۲.۵ میلیون تن در کوره‌های بلند تولید می‌شود، یعنی همان تولید در ذوب آهن است.

وی تصریح داشت: حدود ۴.۵ میلیون تن تولید هم در کوره‌های القایی است که بخش تولید در این دو کوره «الکترود گرافیتی» استفاده نمی‌کند و اگر هم در برخی بخش‌ها مجبور به استفاده از «الکترود گرافیتی» هستند به مقدار خیلی ناچیز (به ازای هر تن حدود ۳۰۰ گرم) خواهد بود. اگر این دو بخش از معادله کنار گذاشته شود حدود ۷ میلیون تن یعنی حدود ۲۰ میلیون تولید فولاد در کوره‌های قوس است که این کوره‌ها در واقع مصرف «الکترود گرافیتی» دارند یعنی رقمی معادل ۵۰ تا ۶۰ هزار تن نیاز مصرف برای تولید ۲۰ میلیون تن فولاد است.
شکل گیری کنسرسیوم راه دور زدن تحریم هاست

به گفته شهرستانی در حال حاضر در کشور تولید «الکترود گرافیتی» و «کک سوزنی» وجود ندارد هرچند در حال شکل گیری کنسرسیوم تولید این بخش هستیم، اما تا اجرای آن زمان زیادی لازم است، اما خوشبختانه با خرید بالای ۱۰۰ هزار تن «الکترود گرافیتی» از سوی شرکت‌های فولادی کشور، می‌توانند برای مدتی با خیال راحت به تولید ادامه دهند.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: هرچند شرکت‌های فولادی برای جبران این تحریم‌ها به دنبال راه‌هایی برای دور زدن تحریم‌ها هستند، اما مطمئنا با قیمت‌های بالا مجبور به خریداری از فروشندگان خارجی هستند که به بهانه تحریم هیچ رحمی بابت قیمت نخواهند داشت. همین مسئله باعث گرانتر شدن هزینه‌های تمام شده در صنایع فولادی خواهد شد.

شهرستانی تاکید کرد: قیمت جهانی فولاد بالا رفته است و به دلیل اینکه در صنایع فولادسازی از سنگ آهن داخل استفاده می‌شود آن هم با قیمت پایین‌تر از قیمت جهانی، از اینرو شرکت‌های سنگ آهن، صادرات را به دلیل ارزآوری و حاشیه سود پایین مصرف داخل ترجیح می‌دهند.
خود تحریمی ویران‌تر از تحریم آمریکاست

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در پاسخ به این سوال که بازار داخلی فولاد با چه مشکلاتی روبروست؟ گفت: صنعت فولاد ایران صنعتی استراتژیک در اقتصاد وابسته به بازار ساخت و ساز مسکن و خودرو است. یکی از مشکلاتی که این روز‌ها صنایع فولاد کشور را به مخاطره انداخته است قیمت دستوری دولت در راستای پایین نگه داشتن بازار مسکن و خودرو است.

شهرستانی ادامه داد: تحمیل کاهش قیمت در شرایط نامناسب بازار داخل و خارج، شرکت‌های فولادی را متضرر کرده است، موضوعی که تحریم‌های خارجی آنقدر نتوانست تاثیرگذار باشد و از اینرو در رابطه با تامین مواد اولیه مورد نیاز فولادسازی دچار نگرانی‌هایی شد.
زیان کلان از بازار داخل

این در حالی است که به گفته شهرستانی، بازار داخل در مواجهه با حجم بالای تولید فولاد که تقریبا دو برابر تقاضا است، شاهد ضرر و زیان کلانی خواهد شد و به نظر می‌آید که در چنین شرایطی اگر واحد‌های تولیدی نتوانند با خیال راحت به صادرات بپردازند، ناگزیر به تعطیلی شرکت خود شوند.

وی افزود: باید اجازه داده شود که فولادسازان معاملات صادراتی خود را با توجه به نیاز این صنعت به تولید و ارزآوری و در نهایت بقا داشته باشند، اما متاسفانه دستورات دولتی تبدیل به مشکلی بزرگتر از تحریم‌های آمریکا برای صادرکنندگان شده است.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به دلیل اهمیت ویژه صنعت فولاد کشور برای چندمین بار تاکید کرد که مشکل اساسی در مسیر صادرات، خودتحریمی است. دولت برای ارزان نگه داشتن قیمت فولاد و آهن، ضوابط خاص صادرات برای کالا‌ها و محصولات فولادی وضع کرده است که این موضوع خود یک اقدام اشتباه بوده که خسارت‌های جبران ناپذیری را به صنایع فولاد کشور تحمیل کرده است.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

اینفوگرافی/ بیشترین هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۳

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع ماشین بی ام و در بازار امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/استوری تازه حامد آهنگی به مناسبت تولد پسرش

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تغییر چهره ۲ خواهر سریال بزنگاه بعد از ۱۶ سال

برنامه علی دایی مشخص شد

پرفروش‌ترین فیلم‌ های تاریخ سینمای ایران

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

اینفوگرافی/ تمام «نه»‌های رهبر انقلاب به سلاح اتمی

استوری اوسمار خطاب به محمد حسین میثاقی+ عکس

مشکل استقلال با مالک جدید پرسپولیس چیست؟

قیمت جهانی طلا کاهش یافت

ساده‌ترین راه برای دریافت سود سهام عدالت

فرار محمد صادقی از ایران؛ بازیگر جنجالی کجا به سر می‌برد؟

فرشاد مومنی: شرم نمی‌کنند و راحت می‌گویند که از افزایش نرخ ارز سود نمی‌بریم!

رونق بازار مسکن شمال با سفرهای نوروزی؟

فیلم/ خواستگاری بازیگر معروف نون خ از دختر ترامپ!

عروس امام خمینی درگذشت

تابلوی معاملات بورس خبر از رونق می‌دهد؟

واتساپ بروز رسانی می‌شود

امیر تتلو: پرسپولیس قهرمان نشود چه تیمی بشود؟

کدام خانم بازیگر امیر تتلو را در استانبول اغفال کرد؟

صادرات LNG روسیه در یک قدمی توقف

قیمت برنج ایرانی افزایش یافت

ادامه روند نزولی بازار خودرو در پایان هفته

سقوط ین رکورد ۳۴ ساله را شکست

فیتیله اختلاف عمو‌های فیتیله‌ای با عمو قناد پس از سال‌ها روشن شد

اعلام زمان نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳

مراقب این میم کوین‌های ارز سولانا باشید!

درآمد‌های نفتی باعث ایجاد تورم می‌شود؟

فیلمی از دختر ابراهیم رئیسی که وایرال شد

توضیح قوه قضاییه درباره حکم اعدام توماج صالحی

واردات گوشت گرم از آفریقا!

قیمت جدید دام زنده اعلام شد

خام فروشی نفت ممنوع است؛ اما با افتخار می‌فروشیم!

سقوط ین رکورد ۳۴ ساله را شکست

لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته نهایی می‌شود یا فراموش؟

سهامداران استقلال و پرسپولیس چه کسانی هستند؟

شیر و ماست از سبد غذایی خانوار حذف شد

تاثیر حراج شمش طلا بر قیمت بازار آزاد طلا

قیمت انواع روغن خوراکی امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳+جدول

اعلام ممنوعیت‌های تردد در محورهای شمالی

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

نگاه بازار دلار در آخر هفته به چه اتفاقی است؟

تصویر محرومیت در ایران؛ سیستان وبلوچستان با اختلاف بسیار بالا، محروم‌ترین استان!

فیلم/ رقص مایکل جکسونی حامد آهنگی و یوسف صیادی جنجالی شد

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

با ۷ میلیارد تومان چندمتر خانه در تهران می‌توان خرید؟

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

مهاجرت با ویزای جعلی؛ علت ایجاد بازار سیاه مهاجرت و کسب‌وکار غیرقانونی چیست؟

فیلم/رونمایی طالبان از سلاح جدید نظامی اش

کارنامه آمریکا در جنگ غزه؛ واشنگتن تا چه اندازه در رسیدن به اهدافش در جنگ اسرائیل و حماس موفق بود؟

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

تکرار قصه تلخ گشت ارشاد در خیابان‌های شهر؛ دولت رئیسی همچنان مدافع رویکرد‌های تند و سلبی در موضوع حجاب/تذکرات اصولگرایان فراموش شد؟

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول