مینا علیزاده، اقتصاد۲۴- بازار خودرو دوباره به روزهای گرانی خود برگشته است. با وجود اینکه هنوز شر کرونا از کشور کنده نشده اما معاملات همچنان پابرجاست و خودرو معامله میشود.
از سوی دیگر حقوق و دستمزد کارگران در سال جاری 33 درصد افزایش یافته و از اینرو خودروسازان خواستار آن هستند که قیمت خودرو نیز به همان تناسب افزایش یافته یعنی باید منتظر خودروی پراید 100 میلیونی بود که در سال 98 به 70 میلیون تومان به فروش میرسید.
در همین رابطه احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران درباره وضعیت خودروسازان در شرایط وجود کرونا در جامعه به اقتصاد۲۴ گفت: تمام شرکتهای خودروسازی از ۱۶ فروردین پروتکلهای وزات بهداشت را در کارخانه پیاده و از هفته دوم شروع به تولید کردهاند، ولی در حال حاضر دو مشکل اساسی برای تحقق بخشیدن به جهش تولید وجود دارد.
وی در مورد این مشکلات توضیح داد: یکی از مشکلات خودروسازان قیمتهایی است که به ۱۴ ماه پیش یعنی بهمن ۹۷ برمیگردد؛ فروش با این قیمت باعث زیان هزاران میلیارد برای آنها شده است. سال گذشته ایران خودرو و سایپا با توجه به تجدید ارزیابیهایی که انجام شد از ماده ۱۴۱ و وضعیت ورشکستگی به خاطر این زیانها عبور کردند، ولی پولی به شرکت وارد نشد، ضمنا خودروسازان هزاران میلیارد به قطعهسازان بدهکارند و با توجه به این قیمتهای تکلیفی خودروها با زیان به فروش میروند.
نعمتبخش افزود: مشکل اساسی دیگر در این زمینه اجرای استاندارد یورو ۵ است. بعد از برجام همه فکر کردند شرایط کشور عادی شده است و سازمان حفاظت از محیط زیست آییننامه هوای پاک را در آن مقطع به تصویب رساند، ولی شرایط به حالت قبل برگشت و تحریمها شدیدتر شد. مهمترین مسئله برای اجرای این استاندارد استفاده از سوخت یورو ۵ است، ما در حال حاضر سوخت یورو ۵ تولی میکنیم، ولی توزیع به صورت سراسری نداریم.
وی در این خصوص ادامه داد: خودروسازان سال ۹۷ از دولت خواهش کردند که اجرای استاندارد یورو ۵ را تا رفع تحریمها عقب بیاندازند که متاسفانه اجرای آن فقط یک سال عقب انداخته شد، در این یک سال نیز اتفاق خاصی در این زمینه نیفتاده و هیچ تسهیلاتی نسبت به گذشته فراهم نشده است؛ با اضافه شدن موضوع کرونا نیز حتی ارتباطات ما با چین هم تحتالشعاع این موضوع قرار گرفته است.
دبیر انجمن خودروسازان ایران درباره توقف تولید پژو ۴۰۵ و پراید نیز اظهار کرد: در زمینه خودروسازی یکسری تکلیفهای استانداردی وجود دارد که اگر بعضی از خودروها نتوانند استاندارد لازم را داشته باشند باید از رده خارج شوند؛ شرکتهای خودروسازی سعی میکنند با جایگزینی خودروهای دیگر آن را جبران کنند.
خودرو باید در حاشیه بازار فروش رود
وی در پایان در مورد اختلاف قیمت خودروها در کارخانه و بازار گفت: برای برطرف کردن اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار بارها به دولت اعلام کردهایم اجازه دهند مثل دهه ۷۰ خودرو در حاشیه بازار فروش رود.
نعمتبخش ادامه داد: در دهه ۷۰ نیز همین مشکل وجود داشت و شورای اقتصاد مصوب کرد خودرو باید در حاشیه بازار فروش رود. در حال حاضر نیز دولت باید از تجربه دهه ۷۰ استفاده کند. قیمت هر کالایی را عرضه و تقاضا مشخص میکند و ایران خودرو و سایپا هر یک سعی میکنند حداقل روزی ۲۵۰۰ دستگاه تولید کنند و تمام تلاش خود را برای عرضه انجام میدهند. برای کنترل تقاضا نیز باید اجازه داده شود خودرو در حاشیه بازار فروش رود تا تقاضا کاهش یافته و قیمتها در بازار پایین بیاید.