اقتصاد۲۴ - کمالی یازیچی یکی از مدیران شرکت تایساد، در یک کنفرانس خبری به خبرنگاران گفت: ترکیه در سال جاری بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار وسیله نقلیه تولید میکند، زیرا تقاضای داخلی و خارجی به شدت کاهش یافته است.
او در ادامه با اشاره به اینکه بخش عظیمی از منبع درآمد صنعت خودرو این کشور وابسته به صادرات قطعات وسایل نقلیه است، گفت: کل ضرر این بخش در ماه مارس ۱۹ درصد بوده است که پیش بینی میکنیم این میزان در ماه آوریل به ۷۰ درصد نیز افزایش یابد.
یازیچی در ادامه با اشاره به کاهش صادرات و فروش کم محصولات در داخل کشور اظهار کرد: ضرر گردش مالی در این بخش از صنعت خودروسازی ترکیه حدود ۳ میلیارد دلار خواهد بود و با احتساب کل صنعت خودرو، ترکیه ۵ میلیارد دلار از دست خواهد داد.
در همین راستا، آلپر کانسا رییس شرکت تایساد تصریح کرد: ترکیه در آیندهای نزدیک میتواند جایگزین چین در زمینه تهیه قطعات لازم برای کشورهای اروپایی شود. بسیاری از تولیدکنندگان خودرو در اروپا پس از عدم موفقیت در تهیه قطعات مورد نیاز آنها از چین، ازهمتایان خود در ترکیه خرید کردند. اما هنگامیکه این اپیدمی به اروپا نیز رسید، تمام تجارتها با شکست مواجه شدند و تولید و فروش متوقف شد.
بیشتر بخوانید: کاهش ۱۳ درصدی تولید خودرو در سال ۹۸
او ادامه داد: همه گیری کروناویروس ناگهان تمام جنبههای تجارت بین المللی را لرزاند. در شرایط کنونی و برای مدت زمانی، تولیدکنندگان معتبرترین و نزدیکترین تولیدکننده قطعات خودرو را به سایرین ترجیح میدهند. شاید عمیقترین اثر این بحران بر صنعت خودرو مساله محل تولید باشد. هیچ کسی قادر به تولید قطعات خودرو در ۲۰ کشور جهان و مونتاژ آن در یک بازه کوتاه نیست.
یک سوم از ۴۵۰ شرکت زیر مجموعه تایساد، از ۶ آوریل فعالیتهای خود را به حالت تعلیق درآوردند. سهم بنگاههای تعطیلی شده در ۲۰ آوریل حدود ۷ درصد بود که این میزان در ۲۷ آوریل به ۵ درصد کاهش یافت.
کانسا با اشاره به آمادگی تولیدکنندگان و شرکتها برای از سرگیری فعالیتها خود از ۴ میگفت: از نظر تولید خودرو، نرخ بهره وری در ماه آوریل حدود ۲۰ درصد بود. امیدوار هستیم که این نرخ در ماههای می، تا سپتامبر از ۶۰ تا ۸۵ درصد افزایش یابد.
شرکت خودروسازی ترکیهای آنادولو ایسوزو با ایجاد سرمایه گذاری مشترک با شرکت ایسوزو و شرکت ایتاچو، تولیدات خود را در کارخانهها از ۱۳ آوریل آغاز، اما در ۲۰ مارس تولیدات خود را متوقف کرد.
شرکت ترک تراکتور، یکی از تولیدکنندگان ماشین آلات کشاورزی متعلق به شرکت کوچ هولدینگ و سیانایچ اینداستریال، در ۲۰ آوریل، دقیقا همان روزی که شرکتهای خودروسازی بزرگ دنیا مانند هوندا، مرسدس بنز، هوندای آسان، اتوکار و کارسان آغاز به تولید کردند، فعالیتهای خود را دوباره از سر گرفتند.
شرکتهای خودروسازی بزرگ ترکیه مانند فورد اتوسان، شرکت مشترک کوش و گروه فورد، تولیدات خود را از ۲۷ آوریل آغاز کردند. این در حالیست که تویوتا ترکیه و توفاش، اعلام کرده اند که قصد دارند از تاریخ ۴ میشروع به تولید کنند. در این راستا، شرکت اویاک رنو هنوز تاریخی را اعلام نکرده است.
طبق اعلام انجمن صادرکنندگان خودرو ترکیه، صادرات خودرو این کشور در سه ماه اول سال جاری به نسبت مدت مشابه در سال گذشته، حدود ده درصد با گردش مالی ۶.۹۸ میلیارد دلار کاهش داشته است.
صادرات خودرو نیز در ماه مارس به ۲۸.۵ درصد یعنی حدود ۲.۱ میلیارد دلار کاهش یافته است.