تاریخ انتشار: ۱۱:۲۶ - ۱۹ تير ۱۳۹۸
در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴ مطرح شد؛

دلال گندم به صورت سازمان‌یافته خود دولت است/ کشاورزان گندم‌های خود را به دولت و دلالان نمی‌فروشند

عضو هیات مدیره بنیاد ملی گندمکاران ایران گفت: در بحث خرید گندم رقابت بین دولتی‌هاست یعنی شرکت تعاونی روستایی می‌گوید تحویل من دهید تا من بروم تحویل دولت دهم که سود ببرد و از طرف دیگر اداره غله می‌خواهد گندم را بگیرد و در واقع دلال سازمان یافته خود دولت است.
دلال گندم
امیرحسین احمدی، اقتصاد24- دلال گندم کیست و چه کسانی بیشترین نفع را از خرید گندم از کشاورزان می‌برند؟ امروز گندم به صورت تضمینی هزار و 700 تومان از کشاورزان خریداری می‌شود و این رقم، رقم وسوسه‌کننده‌ای برای دلالان گندم است که آن را به قیمت پایین از کشاورز خریداری و به کشورهای همجوار به قیمت دو هزار و 500 تومان بفروشد؛ اما به راستی دلالان گندم در کدام بخش‌ها مشغول به فعالیت هستند و آیا این کار به صورت سازمان یافته انجام می شود یا خیر. برخی معتقدند دلالان افراد سودجویی هستند که بر سر زمین‌ها حضور یافته و حاضرند به صورت پیش خرید گندم را از کشاورز خریداری کنند. اما عده‌ای هم معتقدند رقابت دستگاه‌های دولتی برای خرید گندم از کشاورز خود نوعی دلالی را در این حوزه تداعی می‌کند.

روز سه شنبه، محمدباقر منوچهری مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان سمنان گفت: بخش خصوصی به صورت سازمان‌یافته برای خرید گندم در سمنان اقدام کرده و این مساله برای اولین بار در استان در حال اجرا است و هدفگذاری بخش دولتی برای خرید تضمینی گندم را بی‌نتیجه می‌گذارد.

در همین ارتباط محمدحسین خنکال، رییس بنیاد ملی گندمکاران و دبیر خانه کشاورز استان سمنان در واکنش به این اظهارات منوچهری به خبرنگار اقتصاد24 گفت: آقای منوچهری در اینباره اشتباه حرف می‌زند و اگر حرف ایشان صحت دارد باید یک‌ نفر از کسانی را که گندم خریده است معرفی کنند.

وی افزود: دولت در مورد زمان اعلام نرخ خرید تضمینی گندم و قیمت آن کوتاهی کرده است و پیش بینی ما درست از آب درآمد چرا که کشاورزان گندم خود را تحویل نمی‌دهند و آنهایی هم که گندم خود را به دولت تحویل می‌دهند، این کار را با اکراه انجام می‌دهند.

خنکال بیان کرد: بخش کوچکی از گندم استان سمنان را دامداری ها و مرغداری ها می‌خرند و این خرید برخلاف حرف آقای منوچهری، سازمان یافته نیست.

این کشاورز گندمکار با اشاره به افزایش قیمت گوشت و محصولات لبنی ادامه داد: وقتی که جو کیلویی دو هزار و 500 تومان شده است، گندم را به دامداری ها کیلویی دو هزار تومان می‌فروشند و پول آن را نقد می‌گیرند و مگر کشاورزان دیوانه هستند که محصول خود را به دولت کیلویی هزار و 700 تومان بفروشند و برای گرفتن پول خود هزار سختی بکشند؟

عضو هیات مدیره بنیاد ملی گندمکاران ایران همچنین اظهار کرد: پیش از این به دولت گفتیم که اگر گندم را کیلویی بیش از دو هزار تومان نخرید کشاورزان محصول خود را به دامداری ها می‌دهند چرا که وقتی گوشت از کیلویی 40 هزار تومان به کیلویی 100 هزار تومان رسیده است، برای دامدار صرف می‌کند که گندم شکسته یا جو را با قیمتی بیش از قیمت دولت بخرد اما با این حال موضوعی که آقای منوچهری گفته را تکذیب می‌کنم چرا که خرید بخش خصوصی اصلا سازمان یافته نیست و اینگونه است که کشاورزان، گندم خود را به هر که بخواهند آن هم به میزان محدود می‌فروشند.

کشاورزان امسال مازاد بر مصرف خود را به دولت نخواهند فروخت


خنکال همچنین با اشاره به قانون خرید تضمینی محصولات استراتژیک گفت: در این قانون آمده است که اگر کشاورز تمایل داشت می‌تواند مازاد بر مصرف محصول خود را با قیمتی که معین شده است به دولت بفروشد اما کشاورزان امسال مازاد بر مصرف خود را به دولت نخواهند فروخت.

بر اساس این گزارش، منوچهری همچنین در بخش دیگر اظهارات خود گفته بود: بخش خصوصی امسال گندم را از کشاورزان به قیمت هزار و 720 تومان و بالاتر از این قیمت خریداری می کند که این امر به درآمد بیشتر کشاورزان می‌انجامد.

خنکال در پاسخ به این حرف منوچهری تصریح کرد: وقتی گندم در کشورهای همجوار با قیمت کیلویی بیش از دو هزار و 500 تومان خریداری می‌شود و هزینه‌های تولید در داخل نیز مشخص است کشاورز می‌خواهد چه سودی از فروش محصول خود با قیمت هزار و 700 تومان ببرد؟

وی ادامه داد: بخشی از گندم کشور با قیمت دو هزار و 500 تومان قاچاق می‌شود و پیش بینی ما این بود که دولت باید سه تا چهار میلیون تن گندم وارد کند اما با شرایطی که می‌بینیم، دولت باید بیش از پنج میلیون گندم وارد کند چرا که امسال مردم توانایی کمتری برای تامین برنج، گوشت و غیره را دارند و باید نان بیشتری مصرف کنند.

دبیر خانه کشاورز استان سمنان اضافه کرد: کسی که آقای منوچهری مسئولیت غله استان را به او داده، فردی غیرکارشناس بوده و حرف‌هایش نیز غیرکارشناسی است و بارها در جلسات با او صحبت کردیم اما حرفی برای گفتن ندارد.

این کشاورز گندمکار در ادامه صحبت‌های خود افزود: دلال‌های گندم به شکل محدود و سازمان نیافته بر سر زمین‌ها می‌آیند و می‌گویند گندمتان را به ما بدهید و من به عنوان مسئول کشاورزان منطقه، به همه توصیه کردم که گندم خود را به دولت تحویل دهند اگرچه در جلسات به دولتی‌ها گفتم به شما گندم نمی‌دهیم اما به همه کشاورزان نامه نوشتم و در فضای مجازی هم منتشر و توصیه کردم گندم خود را به دولت دهند تا مردم نان خود را راحت‌تر خریداری کنند.

خنکال درباره اینکه محصول گندم و جو استان سمنان را چه کسانی می‌خرند؟ ادامه داد: بخشی از گندم را دامدارها و مرغدارها می‌خرند و اما کشاورزانی که به پول نیاز ندارند گندم خود را نه به دولت و نه به هیچ کس دیگری نمی‌فروشند و محصول خود را انبار می‌کنند.

رقابت در خرید گندم بین خود دولتی‌هاست


رییس بنیاد ملی گندمکاران استان سمنان تصریح کرد: مورد بعد که از همه بدتر است رقابت بین دولتی هاست یعنی شرکت تعاونی روستایی می‌گوید تحویل من دهید تا من بروم تحویل دولت دهم که سود ببرد و از طرف دیگر اداره غله می‌خواهد گندم را بگیرد و در واقع دلال سازمان یافته خود دولت است.

وی افزود: گندم منطقه کالپوش بهترین گندم استان سمنان است، حدود 10 روز برداشت شروع شده است و همه درگیرند و خود آقای منوچهری و شرکت غله و خدمات بازرگانی استان سمنان گفتند گندمی که به سمنان بیاد کیلویی 150 تومان بیش از قیمت دولت می‌پردازیم.

دبیر خانه کشاورز استان سمنان همچنین بیان کرد که این درحالی است که کارخانه آرد شاهرود هنوز 10 هزار تن گندم تحویل نگرفته است در صورتی که این کارخانه برای تامین نان شهرستان شاهرود به 30 هزار تن گندم نیاز دارد.

به گفته خنکال، کارخانه آرد شاهرود گفته است کیلویی هزار و 700 تومان گندم می‌خرم و سود کشاورزان را هم لحاظ می‌کنم.

عضو هیات مدیره بنیاد ملی گندم‌کاران ایران همچنین گفت که افرادی را به کالپوش فرستادند تا گندم بخرند و برای سیلوی سمنان و کارخانه آرد دامغان بارنامه کنند.

وی ادامه داد: انبار غله شاهرود نیز می‌گوید هرکس گندم را به من دهد با قیمتی بیش از هزار و 700 تومان می‌خرم. بنابراین رقابت بین خود دولتی‌هاست.

رییس بنیاد ملی گندمکاران استان سمنان در ادامه گفت: من تمام مناطق استان را رصد می‌کنم و تا به امروز ندیدم که دلال یا افراد دیگر بروند سر زمین کشاورز و بخواهند گندم بخرند.

کشاورزان در حال انبار کردن گندم‌های خود هستند


خنکال در پایان با تاکید بر اینکه کشاورزان در حال انبار کردن گندم‌های خود هستند، تصریح کرد: کشاورزان به این نتیجه رسیدند که گندم را خود آسیاب کنند و به نانوایی ها بدهند تا نانوایی‌ها مجبور نباشند هر گونی آرد را 100 هزار تومان بخرند و قیمت نان افزایش یابد بنابراین کشاورز آرد را تحویل نانوا می‌دهد و سود آن را با نانوا نصف می‌کند.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

عکس/ خوش گذرانی نرگس محمدی و فریبا نادری در کنار آبشار نیاگارا!

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

یک قانون جدید برای صدور پایان کار ساختمان

بهترین ارز‌های دیجیتال برای سال ۲۰۲۴

قیمت طلا به ریل تعادلی خود بازمی‌گردد؟

فیلم/ ادعای جدید امیرحسین ثابتی علیه لاریجانی در شبکه افق

آندرتیکر، ستاره کشتی کج جهان وارد ایران می‌شود؟

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

حذف کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق + عکس

سایه سنگین حادثه تروریستی مسکو بر روابط روسیه و بوسنی/ تشدید کش مکش های قومیتی؟

علی قنبری، اقتصاددان: فعالیت اقتصادی در گرو داشت ارتباطات خاص/ اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۲ نه شفاف بود و نه آزاد

سکوت اژد‌های زرد در دریای سرخ؛ نگاهی به موضع چین در قبال انصارالله/ دلیل صبوری پکن چیست؟

واگویه‌های جامعه در نوروز ؛ مردم را سر کار گذاشتند/همه‌چیز بهم ریخته است و همه بریده‌ایم/ فریادها به گوش دولت می‌رسد؟

دعای روز هجدهم ماه رمضان + معنی و تفسیر

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد/ هزینه اختلاس‌ها را طبقات متوسط و ضعیف جامعه می‌پردازد

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

بهترین زمان خرید دلار

هفت ماده غذایی مفید برای مبتلایان به نارسایی قلبی

این دمنوش‌ها را در ماه رمضان حتما بنوشید

۱۲ توصیه مهم برای رسیدن به آرامش درونی

بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتیست؟

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس