تاریخ انتشار: ۰۷:۲۹ - ۱۶ مهر ۱۳۹۸
گزارش میدانی اقتصاد۲۴ از سرایت بحران خشکسالی به زمین‌های کشاورزی اردبیل؛

صندوق بیمه کشاورزی ؛ حمایت‌گر یا بی‌خاصیت؟!

گندم بخش زیادی از کشاورزان اردبیلی امسال به علت تگرگ و خشکسالی از بین رفت. کشاورزان که برای جبران خسارت چنین روزی سال‌ها به صندوق بیمه کشاورزی حق بیمه پرداخت کردند حالا با مصیبتی دیگر مواجه شده‌اند؛ صندوق بیمه کشاورزی برای خسارت صددرصدی گندم تنها حاضر به پرداخت 15 درصد غرامت است.
خشک شدن زمین های کشاورزی
امیرحسین احمدی، اقتصاد24- کشاورزی بی‌تردید یکی از پایه‌های اصلی اقتصاد ایران و مهم‌ترین عامل در تامین امنیت غذایی کشور است. با وجود این اهمیت اما بلایای طبیعی و بسیاری از موانع دیگر آسیب‌پذیری این فعالیت را بسیار بالا می‌برد. یکی از راه‌های پوشش ریسک های کشاورزان، بیمه کردن محصولات نزد صندوق بیمه کشاورزی است اما این بیمه واقعا چقدر در کشور ما اثرگذار است و می‌تواند مشکلات کشاورزان را حل کند؟

برای پاسخ به این پرسش، به دیمزارهای گندم در استان اردبیل رفتیم. در برخی مناطق این استان -که یکی از قطب‌های تولید گندم در کشور است-، امسال خشکسالی و تگرگ به مزارع گندم آسیب جدی زده است. روستای کرم‌شاه‌لو در شهرستان مشکین‌شهر، یکی از همین مناطق است، جایی که تگرگ‌های بهاره سال 98 به مدد خشکسالی امسال استان اردبیل آمده و تقریبا تمام محصول گندم را از بین برده است.

کشاورزان روستا که پیش‌بینی چنین روزی را می‌کردند از حدود 15 سال قبل به صندوق بیمه کشاورزی حق بیمه پرداخت کردند تا صندوق در چنین روزی به داد آن‌ها برسد. یکی از آنها می‌گوید: امسال هرچه گندم کاشتم هیچ شد و تگرگ همه محصول را نابود کرد. حتی مشتی گندم هم برداشت نکردم که جلو مرغ و خروس‌هایم بریزم و حالا می‌گویند صندوق بیمه کشاورزی قرار است 15 درصد خسارت ما را بپردازد. 15 سال است که حق بیمه پرداخته‌ام به امید چنین روزی. 150 هکتار گندم کاشتم و بابت هر هکتار 500 هزار تومان هزینه کردم که همه هیچ شد و اگر بخواهم 15 درصد خسارت بگیرم پول بذر هم در نمی‌آید.

یکی دیگر از کشاورزانی که صاحب 20 هکتار زمین است، می‌گوید که از این 20 هکتار تنها 6 هکتار 200 کیلو محصول داده‌اند. « یک هکتار زمین حتی برداشت نکردم نه من که همه زمین‌های روستا اینطور شدند؛ منتظر بودیم تا بیمه پول خسارت را بدهد گندم‌های خراب را برداریم و برای سال بعد دوباره بکاریم اما با پولی که دادند، هیچ توانی نداریم که دوباره زمین‌ها را بکاریم و زمین‌های گندم را به چراگاه گوسفندان تبدیل کردیم».

کاظم مرادی، کارشناس صندوق بیمه کشاورزی شهرستان مشکین‌شهر اما نظر متفاوتی از کشاورزان دارد و درباره میزان خسارتی که کشاورزان دیده‌اند، به اقتصاد24 چنین می‌گوید: بر اساس دستوالعمل صندوق بیمه کشاورزی ما "کِیل گیری" (برآورد عملکرد محصول) را به صورت همگن داریم یعنی بر اساس اعلام جهاد کشاورزی ما در بخش ارشق مرکزی و ارشق شرقی 40 مزرعه را از مرحله کاشت تا برداشت بررسی کردیم.

او می‌افزاید: در خسارت های عمومی که خشکسالی و تگرگ را هم شامل می‌شود ما قطعه به قطعه خسارت نمی‌دهیم بلکه طبق دستوالعمل صندوق بیمه کشاورزی، منطقه به منطقه از اول کاشت تا موقع برداشت پایش می‌کنیم و بر اساس کیل‌گیری خسارت می‌پردازیم. بر اساس کیل گیری انجام شده عملکرد زمین‌های بخش ارشق مرکزی به طور میانگین حدود 556 کیلوگرم است. ممکن است خسارت در روستایی کم و در روستای دیگر شدیدتر بوده باشد اما وظیفه ما نیست که خسارت زمین‌ها را یک به یک بررسی کنیم. بر اساس کیل گیری که انجام شده میزان خسارت همه زمین‌های روستای کرم‌شاه‌لو 15 درصد است چرا که عملکرد این روستا به طور میانگین  556 تن بوده است.

صحبت‌های کاظمی در حالی است که یکی از کشاورزان روستا که صندوق بیمه کشاورزی مدعی کیل گیری زمین اوست به اقتصاد24 می‌گوید: من دائم در صحرا هستم و روی زمین خود کار می‌کنم. این کارشناس بیمه که کیل گیری کرده که بوده و کی آمده که من هیچگاه او را بر سرزمین خود ندیده‌ام؟ از طرفی زمین من هیچ محصولی نداده و تگرگ صد درصد آن را از بین برده؛ عملکرد 556 کیلوگرم از کجا آمده است؟

در حالی که تگرگ و کم‌بارانی محصول گندم روستا را از میان برده است مرادی کارشناس صندوق بیمه کشاورزی بخش، نابودی گندم را به گردن خاک کم‌حاصل منطقه و کم‌کاری کشاورزان می‌اندازد. «منطقه‌ ارشق مرکزی و به خصوص روستای کرم‌شاه‌لو منطقه پرخطری است چرا که هر سال با خشکسالی مواجه است یعنی بافت زراعی طوری است که نمی‌تواند آب را نگه دارد و خاک زراعی هم طوری است که عملکرد بیش از حدود 450 کیلو را ندارد. از طرفی ممکن است کشاورز عملکرد نداشته باشد چون بذرش خوب نبوده، بنابراین صندوق بیمه کشاورزی موظف نیست به این دسته از گندمکاران غرامت بپردازد. ما مناطق دیگری که عملکرد حدود دو تن دارند را بیمه کردیم و به آن‌ها غرامت می‌پردازیم اما عملکرد روستای کرم شاه‌لو بیش از 450 کیلوگرم نیست.

حرف‌های کارشناس صندوق بیمه کشاورزی در حالی است که یکی از کشاورزان منطقه می‌گوید: سال 94 عملکرد زمین‌های زراعی من در یک و نیم هکتار 4 تن بوده است. اگر باران ببارد تمام زمین‌های بخش مرکزی ارشق از جمله روستای ما بیش از یک و نیم تن در هکتار عملکرد دارد و امسال که محصول زمین‌های ما هیچ شد فقط به دلیل بی‌بارانی و بلای تگرگ‌های بهاری بود.

کاظمی کارشناس صندوق بیمه کشاورزی درباره خسارت صد درصدی کشاورزان می‌گوید: من نمی‌دانم کشاورزان منطقه چقدر خسارت دیده‌اند کارشناس پایشگر و ارزیاب "مساح" منطقه را بررسی کرده‌اند. ارزیاب اندازه زمین‌ها را اندازه گیری و پایشگر نیز مزارع انتخابی را بررسی کرده. این مزارع هم به صورت تصادفی انتخاب شده وبر اساس روش‌های علمی بوده‌اند و برآورد ما برای خسارت کشاورزان 15 درصد است. حال ممکن است کشاورزانی باشند که صد درصد هم خسارت دیده باشند اما برآورد صندوق بیمه کشاورزی بیش از 15 درصد خسارت نبوده است.

کشاورزان اردبیلی اما این روش محاسبه خسارت را قبول ندارند. آنها از خدمات بیمه کشاورزی راضی نیستند و می‌گویند، بیمه قرار است کدام موقع به داد آن‌ها برسد؟ «سال پیش همین موقع تبلیغ می‌کردند و می‌گفتند شما کشاورز پیشرو هستید خود را بیمه کنید تا اگر خسارت دیدید، جبران شود و ضرر نکنید. حالا که خسارت دیده‌ایم، یادشان رفته موقع پول گرفتن چه حرف‌هایی می‌زدند. 500 هزار تومان خرج کاشت هر هکتار کردیم و حالا بیمه برای هر هکتار 75 هزار تومان خسارت می‌دهد . من اگر بخواهم 150 کیلو بذر 2400 تومانی برای یک هکتار زمین بخرم باید 400 هزار تومان پول بدهم. حالا چطور سال بعد گندم بکارم؟ گیرم که امسال تراکتورم را فروختم و کاشتم، سال دیگر چه را بفروشم؟»
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

عکس/ توییت جنجالی ایلان ماسک درباره حمله اسرائیل به ایران

ریزپرنده چیست؟

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس/ خرید سفره عقد و عروسی نفیسه روشن

عکسی از روناک سریال «نون خ» با یک استایل متفاوت

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

فیلم/سوتی منشوری تلویزیون در پخش کارتون پت و مت

عکس عاشقانه بیتای آوای باران در جشن تولدش

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

اصلاحیه شورای رقابت در مورد تغییر خودرو‌های ثبت‌نامی

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ + جدول

قیمت انواع خودرو‌های رنو + جدول

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

۹۲ درصد ارزش ودیعه مستاجران از بین رفته است/ معضل ملی وحشتناکی که در کمین بازار اجاره است

وضعیت هواشناسی امروز

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

پیش بینی بورس امروز یکم اردیبهشت ۱۴۰۳

جان کمپبل کیست؟/ برجسته‌ترین اقتصاددان حوزه مالی

سلفی جالب نصرالله رادش و همسرش وایرال شد

بهترین فیلم‌های ژانر جنایی سینمای جهان

عکسی از دیدار صمیمی همایون شجریان با آقای خواننده

عکس/تیپ شیک و رسمی بازیگر خانم سریال فاصله‌ها

عکس/استایل جذاب و نوجوان‌پسند بازیگر گناه فرشته

استواری اقتصاد ایران همچنان بر پایه‌های کهنه نفت!/ نفع پول نفت به خودش نرسید!

عکس/استوری متفاوت زهرا داوودنژاد در روز تولدش

خبر خوب هواشناسی برای نیمه اول اردیبهشت

شیرینی فروشی قدیمی تهران پلمب شد

عکسی از یک بنر در تهران که پُر سر و صدا شد

فیلم/سوتی منشوری تلویزیون در پخش کارتون پت و مت

محمد مهاجری: آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران

استایل شیک هانیه توسلی در عکس جدیدش

اولین عکس از پایگاه هوایی اصفهان بعد از حمله دیشب

بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است!

جدول لیگ برتر بعد از برد استقلال

دقیقی: بین دو نیمه خیلی تند با بازیکنان حرف زدم

مشت‌های گره کرده نکونام و اعتراض کادر فنی حریف

اطلاعیه فراجا درباره وضعیت حجاب

کارشناس پنالتی جنجالی استقلال: داور خیلی مشکوک قضاوت می‌کند

درگیری لفظی میان نتانیاهو و وزیر خارجه آلمان

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیش‌بینی بورس فردا شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم

فرانسه کمک به اسرائیل برای مقابله با پاسخ ایران را تایید کرد

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

ارمنستان ۴ روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

عکس/آرام جوینده خواننده شد

واکنش مدیر مسئول روزنامه اطلاعات به علنی شدن تذکر رهبری درباره گشت ارشاد