راه دشوار قطعه سازی داخلی خودرو/ مشکل تولیدکنندگان چیست؟
در سیاست جدید وزارت صنعت تلاش شده مواد اولیه به آسانی در اختیار قطعه سازان قرار گیرد تا بخشی از مشکلات صنعت تولید خودرو در داخل حل شود. با این حال نوسانهای نرخ ارز و تورم اقتصادی همچنان مشکلات اساسی تولید داخلی به شمار میروند.
اقتصاد24- رضا رحمانی وزیر صمت معتقد است افزایش عمق قطعه سازی داخلی خودرو سبب کاهش قیمت خودرو از مبدا خواهد شد. این سیاست باعث شد وزارت صنعت برنامهای جدیتر برای تهیه مواد اولیه مورد نیاز قطعه سازان در پیش بگیرد. در ماههای گذشته قیمت خودرو به شکل افسار گسیختهای افزایش یافت اما با تغییر در سیاستهای خودرویی، این بازار به شکل منطقیتری کنترل شد و قیمت خودروهای تولید داخل کاهش یافت.
تا پیش از این مواد اولیه مورد نیاز قطعه سازان در اختیار دلالها بود. فرهاد بهنیا عضو هیات مدیره و سخنگوی انجمن قطعهسازان ایران گفته بود «مواد اولیه در اختیار دلالان است.» بخشی از مشکلات تولید کنندگان با حذف دلالان و بازداشت آنها حل شد و هنوز فعالان این حوزه معتقدند در گام بعدی باید مراحل «به روزرسانی خطوط تولید قطعهسازان» و «خرید ماشینآلات موردنیاز» عملی شود زیرا با توجه به اینکه این قطعات پیشتر از طریق واردات تامین میشد و قطعهسازان با شرایط موجود به سختی خواهند توانست تولید این قطعات خودرو را ادمه دهند زیرا تولید با ماشینآلات قدیمی هزینه تولید را افزایش خواهد داد.
اخیرا انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو کشور در دیدار با فرشاد مقیمی مدیرعامل جدید ایران خودرو ضمن تشریح وضعیت فعلی صنعت قطعه سازی کشور ۸ پیشنهاد برای برون رفت از مشکلات صنعت خودرو ارائه کرده است. در جریان این دیدار انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور موارد مربوط به تعیین تکلیف سورسهای موازی، رفع مشکلات نقدینگی، اصلاح قیمتها و شناور شدن آن، اصلاح قراردادهای قطعه سازان به صورت منصفانه، عدالت در پرداختها، واقعی کردن اعداد و ارقام بدهی خودروسازان به قطعه سازان، جلوگیری از واردات قطعات خودرو و به جریان انداختن پرونده خسارات وارده به صنعت خودرو ناشی از تحریم ها در دفتر ریاست جمهوری را خواستار شدند.
فرشاد مقیمی که به عنوان معتمد وزیر صمت ایران خودرو رفته معتقد است بخشی از مشکلات حل شده و با همکاری وزارت صنعت روند ساخت قطعات خودرو به صورت هفتگی در حال کنترل است و این سیاست موجب شده ۶ قطعه که در میز اول تعمیق ساخت داخل صنعت خودرو هدفگذاری شده، به تولید انبوه برسد و در خط تولید مورد استفاده قرار بگیرد.
به گفته او خرید قطعاتی که توان ساخت داخل آن وجود دارد، ممنوع شده و با کسانی که بخواهند در این فضا خللی ایجاد کنند، برخورد میشود زیرا پتانسیلهای داخلی، توان تولید کشور را بالا برده و به زودی مردم نیز از مجموعه اقداماتی که در حوزه داخلیسازی صنعت خودرو دنبال میشود آگاه و از آن بهرهمند خواهند شد.
هرچند قطعه سازی داخلی به عنوان سیاست اصلی وزارت صمت بای کنترل بازار در پیش گرفته شده، اما مواردی همچون نرخ تورم، حقوق و دستمزد، نوسانهای نرخ ارز و قیمت سایر مواد اولیه به عنوان پارامترهای تاثیرگذار، بخشی از مشکلات اصلی در راه تولید داخلی به شمار میروند.
ابراهیم احمدی عضو انجمن قطعه سازان میگوید: تعداد زیادی از قطعات وارداتی امکان تولید داخل را دارند، از قطعات برقی گرفته تا قطعات موتوری به شرط آنکه زیرساختهای آن فراهم باشد و در صورتی که سرمایه گذاری در این بخش صورت گیرد و آمادگی صددرصدی و ارادهای قوی در این حوزه باشد، به نظر میرسد بتوان این تصمیم را عملی کرد.
احمدی با تاکید بر اینکه سرمایهگذاران نیاز به امنیت شغلی دارند، ادامه میدهد: زمانی که سرمایهگذار وقت و سرمایه خود را میگذارد، توقع دارد تا امنیت سرمایهاش حفظ شود.
عضو انجمن قطعه سازان میگوید: یکی از راهها برای رسیدن به این هدف شفاف سازی است که به صورت مشخص وزارت صمت میتواند در زمینه قیمت گذاری خودرو اطلاعات دقیقی ارائه دهد.
او ادامه میدهد: ما پیش از تحریمها قطعات خودروهایی نظیر رنو، سیتروئن و پژو را تولید و به زنجیره خودروسازان دنیا قطعه صادر میکردیم بنابراین در صورتی که شرایط مساعد و مواد اولیه با نرخ مناسب در اختیار قطعه سازان قرار گیرد، سرمایه گذاری در این بخش سودده خواهد بود بنابراین معتقدم هر چند صنعت خودروسازی صنعت بسیار پر هزینهای است و سرمایه گذاری بالایی را میطلبد، اما رسیدن به خودکفایی در عرصه قطعات خودرو دور از ذهن نیست.