اقتصاد۲۴ - درحالیکه برخی از رکوردهای سرعت با موانعی بحثبرانگیز برای ثبت مواجه هستند، به نظر میرسد با ثبت برخی رکوردهای دیگر موافقت شده است. سازنده فرانسوی وکسان (Voxan) و FIM (نهاد اجرایی مسابقات جهانی موتورسیکلت) با انتشار اطلاعیههای مطبوعاتی اعلام کردند کمتر از ۱۱ رکورد جدید برای سرعت موتورسیکلت برقی وجود دارد.
پس از آنکه کووید-۱۹ در اوایل سال جاری میلادی وکسان را مجبور به لغو برنامه رکوردگیری برنامهریزیشده در دشتهای نمکی بولیوی کرد، تیم اجرایی این شرکت به خانه خود در فرانسه رفت و بهجای آن، باند فرودگاه کرایه کرد. آخر هفته گذشته، تیم وکسان به فرودگاه Châteauroux در فاصله چند ساعت تا جنوب پاریس رفت و کار رکوردگیری را به روش جامع انجام داد.
به رغم استفاده از باند بسیار کوتاه ۳/۵ کیلومتری (۲/۱۷ مایلی) بهجای زمین مسطح گسترده، صاف و نمکی، موتورسوار سابق مسابقات موتوجیپی موفق شد با موتورسیکلت برقی ۳۶۲ اسب بخاری (۲۷۰ کیلوواتی) وکسان واتمن (Voxan Wattman) رکورد سرعت زمینی را بهطور در خور توجهی افزایش دهد.
اولین رکورد بزرگ، میانگین دوطرفه ۳۶۶/۹۴ کیلومتر بر ساعت (۲۲۸/۰۵ مایل بر ساعت) برای کلاس موتورسیکلت الکتریکی مجهز به بدنه آیرودینامیک با وزن بیش از ۳۰۰ کیلوگرم بود که پس از حرکت در مسیر یک مایلی (۱/۶ کیلومتر) اندازهگیری شد و رکورد قبلی ۳۲۹ کیلومتر بر ساعت (۲۰۴ مایل برساعت) ثبتشده توسط Mobitec EV-۰۲A را پشت سر گذاشت. وکسان واتمن طی موتورسواری به بیشینه سرعت ۴۰۸ کیلومتر بر ساعت (۲۵۴ مایل بر ساعت) رسید تا این تیم تواناییهای خود را برای طی کردن و کسب رکوردهای بهتر در مسیر طولانیتر بداند.
مورد دوم، رکوردگیری با استفاده از نسخه بدون بدنه آیرودینامیک همان موتورسیکلت برقی بود که باز هم توانست رکورد سرعت دیگری به نام وکسان ثبت کند. هدایت این نسخه از موتورسیکلت برقی که در تصاویر دیده میشود، مشکلتر است. این موتورسیکلت میانگین سرعت دوطرفه ۳۴۹/۳۸ کیلومتر بر ساعت (۲۱۷/۱۴ مایل بر ساعت) را تجربه کرد و به حداکثر سرعت ۳۷۲ کیلومتر بر ساعت (۲۳۱ مایل بر ساعت) نیز رسید. حتی حضور در پشت زین این موتورسیکلت برای دستیابی به چنین رکوردی، وحشتناک به نظر میرسد.
تیم وکسان در پایان هفته ۹ رکورد دیگر را نیز به دست آورد که از جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
مسیر یکچهارم مایل (۴۰۰ متر)، شروع با حداقل سرعت، مجهز به بدنه آیرودینامیک، ۳۹۴/۴۵ کیلومتر بر ساعت (۲۴۵/۱۰ مایل بر ساعت)، بدون هیچ سابقه قبلی رکوردگیری
مسیر یکچهارم مایل (۴۰۰ متر)، شروع با حداقل سرعت، بدون بدنه آیرودینامیک، ۳۵۷/۱۹ کیلومتر بر ساعت (۲۲۱/۹۵ مایل بر ساعت)، سابقه قبلی ندارد
مسیر ۱ کیلومتر، شروع با حداقل سرعت، مجهز به بدنه آیرودینامیک، ۳۸۶/۳۵ کیلومتر بر ساعت (۲۴۰/۰۷ مایل بر ساعت)، رکورد قبلی ۳۲۹/۳۱ کیلومتر بر ساعت (۲۰۴/۶۲ مایل بر ساعت)
بود
مسیر یکچهارم مایل (۴۰۰ متر)، شروع از حالت سکون، بدون بدنه آیرودینامیک، ۱۲۶/۲۰ کیلومتر بر ساعت (۷۸/۴۲ مایل بر ساعت)، سابقه قبلی ندارد
مسیر یکچهارم مایل (۴۰۰ متر)، شروع از حالت سکون، مجهز به بدنه آیرودینامیک، ۱۲۷/۳۰ کیلومتر بر ساعت (۷۹/۱۰ مایل بر ساعت)، رکورد قبلی ۸۷/۱۶ کیلومتر بر ساعت (۵۴/۱۶ مایل بر ساعت) بود
مسیر ۱ کیلومتر، شروع از حالت سکون، بدون بدنه آیرودینامیک، ۱۸۵/۵۶ کیلومتر بر ساعت (۱۱۵/۳۰ مایل بر ساعت)، سابقه قبلی وجود ندارد
مسیر ۱ کیلومتر، شروع از حالت سکون، مجهز به بدنه آیرودینامیک، ۱۹۱/۸۴ کیلومتر بر ساعت (۱۱۹/۲۰ مایل بر ساعت)، رکورد قبلی ۱۲۲/۴۸ کیلومتر بر ساعت (۷۶/۱۱ مایل بر ساعت) بود
مسیر ۱ مایلی، شروع از حالت سکون، بدون بدنه آیرودینامیک، ۲۲۲/۸۲ کیلومتر بر ساعت (۱۳۸/۴۵ مایل بر ساعت)، سابقه قبلی وجود ندارد
مسیر ۱ مایلی، شروع از حالت سکون، مجهز به بدنه آیرودینامیک، ۲۲۵/۰۱ کیلومتر بر ساعت (۱۳۹/۸۱ مایل بر ساعت)
درحالیکه تیم وکسان از عملکرد خود راضی به نظر میرسد، برنامه آینده این است که به سرعت بالاتری دست یابد. وکسان اکنون برای دستیابی به رکورد سرعت ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت و ۲۵۰ مایل بر ساعت تلاش میکند که با انجام تلاشهای بیشتر، برای پایان سال ۲۰۲۲ برنامهریزی شده است.