تاریخ انتشار: ۱۰:۲۵ - ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد:

افزایش دو برابری قیمت‌های تاکسی‌های اینترنتی در نتیجه انحصار بازار

اگرچه هرساله تاکسی‌های اینترنتی درصدی را برای افزایش قیمت سفرها اعلام می‌کند، اما این شرکت‌ها در شرایط خاص و بدون اعمال هیچ سقف قیمتی، حتی تا دو برابر قیمت گذاری می‌کنند.

تاکسی های اینترنتی

اقتصاد۲۴ -تاکسی‌های اینترنتی پدیده نوظهوری هستند که همزمان با رشد «اقتصاد گیگ» در دنیا، در ایران نیز پا گرفته‌اند. از وقتی که این تکنولوژی وارد ایران شده، تاکسی سرویس‌های سطح شهر یکی یکی برچیده شدند و حالا نه فقط در تهران، بلکه در خیلی از شهر‌ها این تاکسی‌ها در حال گسترش هستند. افزایش کرایه تاکسی‌های اینترنتی در ایام عید و پیش از آن انتقاداتی را از سوی مسافران بر انگیخت، اما آن را مقطعی  دانسته بودند. با اینحال همین روز‌ها تکلیف افزایش قیمت سالانه این تاکسی‌ها نیز مشخص می‌شود.


بیشتر بخوانید: رانت جدید خصولتی‌ها


از آنجا که چند تاکسی اینترنتی انحصار بازار حمل و نقل غیرعمومی را به دست گرفته‌اند و هیچ رقیبی ندارند، در تعیین قیمت‌ها قدرت زیادی پیدا کرده‌اند. شرکت‌های مختلف نیز طی این سال‌ها افزایش قیمت‌ها را به صورت همزمان و با لابی پیش برده‌اند. اسنپ یکی از این شرکت‌ها است که پیش از این اعلام کرده ۴ فاکتور «قیمت پایه»، «مسافت سفر»، «مدت زمان سفر» و «نسبت عرضه و تقاضا» در تعیین قیمت هر سفر موثر است.  

افزایش ۲ برابری قیمت در موقعیت‌های ویژه

با اینحال این تاکسی‌های اینترنتی در شرایط مختلف از جمله اجرای طرح ممنوعیت تردد و آنچه «شرایط استثنایی» می‌خوانند، قیمت‌های خود را تا دو برابر افزایش دادند. این افزایش قیمت به ویژه در ماه‌های پایانی سال و در آستانه عید و در زان اجرای طرح ممنوعیت تردد کرونا از ساعت ۹ شب، موجب اعتراض مسافران شده بود. در این زمان به ندرت قیمت سفر‌های کوتاه به ندرت به زیر ۳۰ هزار تومان می‌رسید و تا ۷۰ هزار تومان نیز برای مسیر‌های ۳۰ تا ۴۰ دقیقه‌ای قابل مشاهده شده بود. در برخی موارد قیمت‌ها تا دو برابر چند ماه قبل را نشان می‌داد. از جمله گلایه‌هایی که مسافران دارند، نبود سقفی برای افزایش قیمت‌ها است. طبعاً شرکتی که کالای خود را بدون هیچ محدودیتی می‌تواند بالا ببرد، تمایلی به تعیین قیمت منصفانه نخواهد داشت و هیچ نظارتی بر قیمت صورت نمی‌گیرد.  

شرکت‌های اینترنتی که سابقه افزایش قیمت ناگهانی تا دو برابر قیمت را دارند، عمدتاً گلایه رانندگان را برای بالا بردن قیمت بهانه می‌کنند.  در واقع مسافران باید بپذیرند که در این «شرایط استثنایی» باید هزینه‌های بیشتر را بپردازند تا بخش عرضه (یعنی رانندگان) در این زنجیره دچار افت شدید نشود. اگرچه این منطق در ظاهر به نظر معقول می‌رسد، اما آنچه اصلاً معقول نیست، این است که شرکت اسنپ و دیگر تاکسی‌های اینترنتی در همین «شرایط استثنایی» حاضر نیستند از کمیسیون‌های خود بکاهند. این شرکت‌ها که ۲۰ درصد از هر سفر رانندگان را از آن خود می‌کنند، حتی هزینه‌های دیگر کارفرمایان در راه اندازی کسب و کار را ندارند. برعکس صنایع، برای شرکت‌های خدماتی آنلاین هزینه تولید در معادلاتشان بسیار ناچیز است. اتفاقاً این شرایط استثنایی و افزایش قیمت‌ها تا ۲ برابر شرایط عادی موجب می‌شود تا این شرکت‌ها حاشیه سود بیشتری داشته باشند. امری که شاید برای کاهش قیمت در دیگر ایام سال، برای این شرکت‌ها توجیه اقتصادی بیاورد.

گلایه رانندگان اسنپ

رانندگان اسنپ معمولاً از پایین بودن قیمت سفر‌ها گلایه دارند. افزایش قیمت بنزین، اصطحلاک خودرو، افزایش قیمت لوازم یدکی و افزایش هزینه‌های معاش خانواده‌ها، آن را ناکافی کرده است. از آنجا که قیمت هر حلقه لاستیک تا یک میلیون تومان و بیشتر نیز رسیده است و با وجود اصطحلاک خودرو، راننده در مارپیچ هزینه‌های مراجعه مکانیکی که چند ماه یکبار ممکن است تا ۲ میلیون تومان خرج بر دست راننده بگذارد، این قیمت‌ها مورد گلایه رانندگان است. در شرایطی که نعییت قیمت‌ها نزولی باشد آن‌ها به شدت متضرر می‌شوند. چون همچنان هزین‌های اصطحلاک خودرو، بنزین و ... را باید طبق روز پرداخت کنند. این درحالی است که شرکت روز‌های پرسودی دارد که به طور متوسط بازار را گرم نگاه دارد.  

بنابراین این پرسش مطرح می‌شود که چرا تاکسی‌های اینترنتی در شرایط ویژه سقفی برای افزایش قیمت ندارند؟ چرا تعیین نمی‌شود که مولفه‌های تغییر قیمت تا چه کسری از قیمت پایه می‌تواند به قیمت هر سفر بی افزاید.   همچنین این پرسش مطرح می‌شود که چرا شرکت برای ترغیب رانندگان گزینه کاهش کمیسیون‌ها را انتخاب نمی‌کند؟

در عینحال این شرکت به جز ایجاد خدمات آنلاین برای مرتبط کردن رانندگان و مسافران هزینه دیگری نمی‌پردازد. در برخی موارد از سهمیه بنزین صحبت شده است، با اینحال بسیاری از رانندگانی هستند که اذعان دارند هیچ سهیه‌ای دریافت نکرده‌اند. همچنین در ایام کرونا نیز با اینکه کارفرمایان برای شرایط ایمن و بهداشتی اقداماتی در برخی از کارگاه‌ها ناجام دادند، اما تاکسی‌های اینترنتی هزینه چندانی از این بابت نداشتند. بیراه نیست که بگوییم کسب و کار‌های اینترنتی برای صاحبانش سود‌های کم زحمت به بار می‌آورد.

 

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت پسته، تخمه، آجیل و خشکبار + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

قیمت تبلت اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۷ اسفند ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۶ اسفند ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۶ اسفند ۱۴۰۳ + جدول

جزییات تازه از تعطیلی مدارس و ادارات تهران در روز چهارشنبه ۸ اسفند

تعطیلی گسترده مدارس و ادارات استان‌های کشور در روز سه‌شنبه ۷ اسفند

عکس/ روحانی افغان: افغان‌ها در ایران حق مالکیت دارند!

عکس/ شباهت شوکه کننده امین حیایی به مادرش

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۷ اسفند ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ استایل متفاوت مازیار لرستانی و خسرو شکیبایی ۳۳ سال پیش با اکسسوری و عینک لاکچری

اینفوگرافی/ تنها ۴ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس حامی استیضاح همتی

عکس/ نقشه با جزییات ایران ۲۷۸ سال پیش در زمان سلسله افشاری

عکس/ لامبورگینی میورا ۵۳ سال پیش در خیابان فردوسی تهران

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

چرا خواب‌هایمان را فراموش می‌کنیم؟

کنترل کلسترول با مصرف این نوشیدنی پرطرفدار ایرانی

جایزه تمشک طلایی به این سریال صداوسیما رسید!

عاملان انفجار ساختمان بنیاد، اتباع بودند

عکس/جمله عجیب عراقچی درباره مذاکره با آمریکا سوژه شد

اعلام وضع هوای تهران در روز چهارشنبه ۸ اسفند

پزشکیان: دولت چهاردهم عمیقا باور دارد که توسعه پایدار فقط در وضعیت صلح و آرامش ممکن است

شرایط پیش‌فروش مرحله دوم سکه اعلام شد

تصویب نقشه جامع دفاعی امنیتی ایران

توضیح استقلال درباره وضعیت مذاکره با ماتزاری؛ پیام‌هایی که دردسرساز شدند!

خانواده‌ای در زعفرانیه ۳۴۴ میلیون تومان قبض گاز دریافت کرد

ممنوعیت ازدواج مهاجران فاقد مدرک

تک و پاتک رسایی و قالیباف در جلسه علنی

تعداد تماشاگران دربی مشخص شد

اعتراض جامعه صنفی تهیه کنندگان سینما به توقیف تاسیان

یاوه گویی جدید نتانیاهو علیه ایران

هاشمی‌نسب قید حضور در استقلال را زد!

بررسی بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۴ کل کشور به پایان رسید

عکس/ تجلیل از پیشکسوتان ورزشی خراسان رضوی

مدارس و ادارات این استان‌ها فردا (۸ اسفند) تعطیل شد/ اسامی در حال تکمیل است

مرد دندان‌پزشک چطور پسر ۲۹ ساله‌اش را به قتل رساند؟

وزارت بهداشت هشدار داد

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۳

طرز تهیه حلوای به؛ حلوای خوشمزه و سنتی گیلانی

دستگیری زوج سارق در ماه عسل

ادعای قاتل دو زن مسافرکش: از زن‌ها کینه به دل داشتم

طرز تهیه مرغ لبویی؛ مرغ خوشرنگ و خوشمزه

گره گشایی تجاری از مسیر چابهار

اینفوگرافی/ ۱۰ شغل پردرآمد آینده که جهان را تسخیر می‌کند

زمان جدید دور دوم پیش فروش سکه+شرایط

معرفی هواپیمای نظامی سی-۲۷جی اسپارتان

عکس/ نمایی بی نظیر از حرم امام رضا ۶۳ سال پیش از فراز آسمان

عکس/ ساختمان موج؛ نمادی از معماری فرانسه در شهرک اکباتان

معرفی جاذبه های گردشگری برج میلاد تهران

لاوروف: به همکاری با ایران ادامه می‌دهیم

اینفوگرافی/ رکورد دو ساله تورم خوراکی‌ها شکست

با بیماری جنون دزدی بیشتر آشنا شوید

روش محاسبه حقوق کارگران ۱۴۰۴ تغییر کرد

عکس/ زیبایی خیره کننده یک روز برفی در دالاهوی کرمانشاه

عجیب‌ترین خواص ازگیل که باید بدانید

استقلال وکلا؛ سنگ بنایی که عدالت را زنده نگه می‌دارد

درخواست افزایش قیمت خودرو روی میز شورای رقابت

مرگ ۱۵ نفر بر اثر مسمومیت با الکل در آذربایجان

ارزش سهام عدالت امروز ۷ اسفند ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ تیپ گنگ شهرام صولتی ۵۳ سال پیش در پارک ملت

بازگشت امید عالیشاه به تمرین پرسپولیس

سال ۱۴۰۴ چند روز تعطیلی داریم؟ + عکس و جزییات

عکس/ ژست صمیمی عمو پورنگ و نعیمه نظام دوست با سفیر ژاپن

عکس/ اتوبوس‌های برقی زاکانی دود می‌کند

لاوروف و عراقچی دیدار کردند