تاریخ انتشار: ۱۱:۳۶ - ۱۹ فروردين ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

نامه نگاری دولت با شورای رقابت برای تجدیدنظر در قیمت خودرو

دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو برای دومین‌بار به شورای رقابت نامه زد.

نامه نگاری دولت با شورای رقابت

اقتصاد ۲۴- حواشی افزایش قیمت خودرو با نامه جدید معاون اول رییس‌جمهور به شورای رقابت وارد مرحله جدیدی شد. محمد مخبر در نامه خود «خواستار تجدیدنظر در دستورالعمل افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو شده است.» براساس نامه منتشرشده از سوی معاون اول رییس‌جمهور، مخبر قیمت‌های کارخانه‌ای ارایه‌شده در جلسه اخیر شورای رقابت را «افزایشی غیرمتعارف» دانسته است.

معاون اول رییس‌جمهور از شورای رقابت خواسته در تعامل با وزارت صنعت، معدن و تجارت به فوریت نسبت به تجدیدنظر در قیمت‌گذاری مذکور اقدام کنند. شورای رقابت ۱۵ فروردین‌ماه از افزایش قیمت ۳۰ تا ۷۰ درصدی خودرو‌های تولید داخل خبر داده بود و تغییرات قیمتی در برخی از خودرو‌ها را کمتر از ۳۰درصد و در برخی دیگر از مدل‌ها را کمی بیشتر از ۷۰ درصد اعلام کرده بود؛ اما تا امروز جزییاتی از این تغییرات قیمتی از سوی وزارت صمت و خودروسازان اعلام نشد.

حالا و با رسانه‌ای شدن نامه مخبر به شورای رقابت مشخص می‌شود که دلیل عدم انتشار قیمت‌های جدید خودروسازان چه بوده. اسماعیل شجاعی، سخنگوی شورای رقابت در پاسخ به دستور معاون اول رییس‌جمهور گفته است: «قیمت‌گذاری خودرو بر عهده این شورا نیست و شورای رقابت چارچوب قیمت‌ها را تعیین کرده است که وزارت صمت می‌تواند آن را اعمال نکند؛ اگر دولت می‌خواهد قیمت خودرو‌ها ثابت بماند، می‌تواند یک ردیف بودجه پیش‌بینی کند که از شرکت‌های تولیدکننده حمایت و زیان جبران شود.

همچنین وزارت صمت می‌تواند همان قیمت‌ها را اجرا کند، می‌تواند تعدیل کند یا بخشی از آن را اجرا کند، اما بیشتر از سقفی که از سوی شورا تعیین شده را نباید اجرا کند و آقای مخبر می‌تواند به وزارت صمت اعلام کند جدولی که شورای رقابت اعلام کرده است را به شکل دیگری اعمال کند.»


بیشتر بخوانید:خودروی ۱۵ هزار دلاری در ایران۴۰ هزار دلار فروحته می‌شود


تاریخ تکرار شد

براساس این گزارش، در سال ۱۴۰۰ نیز همین رویه برای افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو طی شد. رییس‌جمهور آبان‌ماه سال ۱۴۰۰ پس از اعلام افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو به مدت یک ماه جلوی این افزایش قیمت را گرفت و پس از آن دلیل جلوگیری از افزایش قیمت محصولات شرکت‌های خودروساز طی نشدن روند قانونی در این زمینه عنوان شد.

ستاد تنظیم بازار در آن زمان مسوول قیمت‌گذاری خودرو در کارخانه بود، اما قیمت‌های اعلامی به نظر رییس دولت خوش نیامد و جلوی افزایش قیمت‌ها برای مدتی کوتاه گرفته شد. البته یک ماه پس از آن و در آذر ۱۴۰۰ همان قیمت‌ها به عنوان قیمت کارخانه‌ای خودرو منتشر شدند.

در این میان خودروسازان پیوسته بر این نکته تاکید دارند که تولیدشان با زیان همراه است و عملا ادامه یافتن وضعیت فعلی برای آن‌ها امکان‌پذیر نیست و این روز‌ها هم به نظر می‌رسد تاریخ در حال تکرار شدن است، اما آنچه مسلم است رشد ۳۰ تا ۷۰ درصدی قیمت خودرو ضمن ایجاد تلاطمات جدید در بازار خودرو تبدیل به شاخصی جدید برای تورم نیز خواهد شد.

تغییر قیمت‌ها دیر یا زود باید صورت گیرد

محمدرضا نجفی‌منش، رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو در این باره به «اعتماد» گفت: در حال حاضر صنعت خودروسازی کشور با زیان در حال ادامه حیات است و در حالی که خواستار افزایش تولید است، اما توان آن را ندارد و منابعی هم برای پرداخت پول به قطعه‌سازان در دست ندارد و قادر به نوسازی ماشین‌آلات خود هم نیست.

این فعال حوزه خودرو خاطرنشان کرد: در حالی که خودروسازان با زیان ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی روبرو هستند سالانه با توزیع رانت ۲۵۰ هزار میلیارد تومانی از طریق دو نرخی بودن خودرو‌ها مواجه هستند و افرادی که برای خرید خودرو ثبت‌نام می‌کنند خودروی ۱۰۰ میلیون تومانی کارخانه را تا ۲۵۰ میلیون تومان در بازار آزاد می‌فروشند.

نجفی‌منش با اشاره به تغییر قیمت خودرو در کارخانه گفت: این اقدام دیر یا زود باید انجام شود و شورای رقابت هم به این نتیجه رسیده است که این رانت وجود دارد و اگر قیمت‌ها هرچه سریع‌تر اصلاح شود حداقل بین ۲۰ تا ۳۰ درصد قیمت بازار افت خواهد کرد و تولید هم افزایش پیدا می‌کند.

تعلل در اعلام قیمت‌ها برای چیست؟

رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو تصریح کرد: سوال اینجاست که چرا برای این افزایش قیمت تعلل می‌شود؟ بالاخره باید جرات بیان این رشد قیمتی از سوی یکی از نهاد‌های مسوول باشد تا نرخ‌گذاری‌های جدید مشخص شود.

او گفت: هنوز دو روز از جلسه بخش خصوصی با رییس‌جمهور نگذشته که با نامه معاون اول در مورد تجدید نظر قیمت‌گذاری روبرو شدیم. این در حالی است که رییس‌جمهور در این جلسه اعلام کرد هر تصمیمی که در دولت گرفته می‌شود باید با انجمن‌های بخش خصوصی مشورت شود. چندین انجمن قطعه‌ساز و خودروساز در کشور حضور دارند و ذینفع هم هستند، اما هیچ‌گونه مشورتی با بخش خصوصی انجام نمی‌گیرد و به نوعی به قانون بهبود فضای کسب و کار که در آن تکلیف شده در صورت تغییر قیمتی باید با بخش خصوصی مشورت شود توجهی نمی‌شود.

در ۱۸ ماه گذشته افزایش قیمتی انجام نشده است

احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان در این مورد  گفت: در این محاسباتی که گفته شده انجمن خودروسازان هیچ‌گونه دخالتی نداشته، اما این محاسبات بر اساس فرمول‌هایی است که هیات تعیین و تثبیت قیمت‌های سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در نظر داشته و پس از آن قیمت‌ها به شورای رقابت ابلاغ شده و آن‌ها هم موظفند این قیمت‌ها را اعلام کنند.

نعمت‌بخش تصریح کرد: در ۱۸ ماه گذشته هیچ‌گونه افزایش قیمتی از سوی خودروسازان (ایران‌خودرو و سایپا) انجام نشده این در حالی است که مواد اولیه برای ساخت و تولید خودرو در این مدت به‌شدت افزایش پیدا کرده و نمونه آن را می‌توان در تغییرات قیمتی شرکت فولاد مبارکه دید که ظرف یکی- دو ماه گذشته قیمت ورق ۲۸ هزار تومانی یک‌باره به ۴۲ هزار تومان رسیده است.

شرکت‌های خودروساز زیان ده هستند

دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه شرکت‌های خودروساز با زیان مواجه هستند، گفت: امیدواریم قیمت‌هایی که قرار است اعلام شود بر اساس محاسبات دقیق باشد تا خودروسازان تا حدودی از ضرر و زیان خارج شوند. نعمت‌بخش با تاکید بر اینکه سال‌هاست برای کنترل قیمت خودرو راهکارمان را مطرح می‌کنیم، اما متاسفانه به آن عمل نمی‌شود، افزود: نقدینگی در کشور بسیار بالاست و برآوردی که از این میزان وجود دارد رقمی نزدیک به ۷ هزار همت است و تا زمانی که خودرو در کشور دو نرخی معامله می‌شود این وضعیت رشد قیمت‌های افسارگسیخته هم ادامه خواهد داشت و تنها راه‌حل این است که خودرو در حاشیه بازار به فروش برسد.

فکری به حال رانت‌های میلیاردی خرید کامیون شود

دبیر انجمن خودروسازان تصریح کرد: اگر اراده‌ای برای از بین بردن رانت در این حوزه وجود دارد تنها راه همین حاشیه بازار است، اما متاسفانه شاهد آنیم که شهامت تصمیم‌گیری برای این منظور وجود ندارد تا اجازه این مساله داده شود. نعمت‌بخش با بیان اینکه در بخش نرخ‌گذاری خودرو‌های سنگین و کامیون‌ها هم با رانت‌های زیادی روبرو هستیم، گفت: متاسفانه در این بخش هم با اختلاف قیمت میلیاردی روبرو هستیم که باید چاره‌ای برای آن اندیشیده شود.

منبع: روزنامه اعتماد
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رامسین
0
0
شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۲
سلام
واقعاً چرا نمیتونن یه قیمت رو اعلام کنن؟
مگه رهبر عزیز انقلاب بخشی از شعار سال رو به "مهار تورم" اختصاص ندادن؟!
چرا به این مهم عمل نمیشه؛ باور کنید چند ساله پولهامون رو با کارکردن + وام و ... جمع کردیم ماشین الانم رو بفروشم یه ماشین صفر برای مصرف خودم و خانواده بگیرم.
اگر گرون بشه چی کنم؟ از کجا بیارم؟

اگه دنبال مصرف کننده واقعی میگردید با یک کار ساده میتونید وضع رو درست کنید کسی که خودرو خرید اگه سال اول فروخت ۹۰ درصد تفاوت درب کارخونه و بازار رو ازش مالیات بگیرید سال دوم اگه فروخت ۷۰ درصد بگیرید و همینطور تا سال چهارم بعد سال چهارم به بعد هم کاری نداشته باشید.
چرا همش ساده ترین کار که افزایش قیمت هست رو انتخاب میکنید؟
بدتر از همه میخواید کارخانه رو به بازار برسونید!!!!!! اساتید بازار رو به کارخونه نزدیک کنید.

تو رو خدا رسیدگی کنید
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

این ویتامین سبب کاهش کلسترول می‌شود

۸ عادت میلیاردرهای موفق جهان کدامند؟/ این عادت‌ها می‌تواند به موفقیت‌تان کمک کنند

واکنش دولت به توهین یک فرماندار به خبرنگاران

عکس/ استوری مدافع استقلال برای قلعه نویی

ادعای جدید چهره نزدیک به سعید جلیلی درباره فیلترینگ

پوتین: به آزمایش موشک‌های بالستیک مافوق صوت ادامه خواهیم داد

زاینده‌رود از امشب بازگشایی می شود

روسیه: قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام، هدیه بایدن به ترامپ است

انتقام قتل برادر در هلیلان

پرونده بازگشت عادل فردوسی‌پور به صدا و سیما بسته شد

وضعیت آب و هوای تهران طی روز‌های آینده

تخلیه برخی مدارس اصفهان به‌دلیل فرونشست

عکس/اولین واکنش به دیدار پزشکیان با مولوی عبدالحمید

آیت‌الله سید علی سیستانی کیست؟

افزایش تولید هیچ ارتباطی به حوزه وکالت ندارد/ قانون تسهیل باید از مسیر قانونی خود اصلاح شود

قانون تسهیل لطمات جبران‌ناپذیری بر پیکره نهاد وکالت زد/ حرفه وکالت را باید به جایگاه اصلی خود رساند

عکس/آقای ‎عراقچی، قرار نیست مملکت را نجات بدهید؟

پیش بینی قیمت سکه و طلا فردا ۳ آ‌ذر ۱۴۰۳/ دو شوک جدید به بازار طلا

پیش بینی بورس فردا شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳

ماسکرانو سرمربی مسی شد

قتل هولناک در پارک قیطریه تهران

کنایه محسن رضایی به اروپایی‌ها بعد از صدور قطعنامه علیه ایران

سید محمود علوی دستیار ویژه رییس‌جمهور کیست؟

ورثه منتظر واریزی سود سهام عدالت باشند

این نقطه آلوده‌ترین جای ایران شد

پیش بینی قیمت دلار فردا ۳ آذر ۱۴۰۳/ سیگنال جدید برای دلار؛ تتر صعودی شد

معنای قطعنامه جدید آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای چیست؟

وزیر خارجه عراق: تهدید‌های آشکاری از سوی رژیم صهیونیستی علیه عراق وجود دارد

اجرای همسان سازیِ ۴۰ درصدی برای همه بازنشستگان از آذرماه

توییت مهم پزشکیان بعد از سفر به سیستان و بلوچستان

پایان زودهنگام رویای بیرانوند و رفقا در تبریز

حمله موشکی حزب‌الله به پایگاه حیفا

ذاکر: افزایش قیمت بنزین سوپر شاید مقدمه‌ای بر بالا رفتن نرخ بنزین باشد

امام جمعه قم: حرمت قم نسبت به شهرهای دیگر چند برابر است

علم الهدی بالاخره پس از ۳ سال دولت رئیسی نگران گرانی ها شد

عکس/ عملکرد پرسپولیس و استقلال در ۱۰ دوره اخیر جام حذفی

مشخصات هواپیمای هشدار زودهنگام A-۵۰

مسعود جمعه مهاجم کنیایی و جدید استقلال کیست؟

لطفعلی خان زند کیست و چگونه به سلطنت رسید؟

کریمخان زند کیست و دوران سلطنتش چگونه گذشت؟

عکس / استوری بازیکنان تیم ملی برای تولد امیر قلعه نویی

اینفوگرافی/ مقایسه نرخ عوارض آزادراهی در ایران با سایر کشورها

اینفوگرافی/ فهرست پنجاه خوراک برتر جهان با گوشت گوسفندی!

مصرف مالیات برای توسعه با نظارت و انتخاب مستقیم مؤدیان

دلیل سفر کوتاه پزشکیان به سیستان‌وبلوچستان چه بود؟

توضیحات وزیر صمت درباره افزایش قیمت خودرو

همتی: دولت مصمم به اجرای اصلاحات اساسی است

عکس/ استوری آناهیتا همتی درباره آلودگی هوای تهران

واکنش خطیب نماز جمعه تهران به قطعنامه سازمان ملل

عکس/ قاب ویژه معاون خانم پزشکیان در تایلند