تاریخ انتشار: ۱۵:۲۰ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۸
پول می‌خواهیم تا قطعه تولید کنیم

احتکار خودرو در انبار خودروسازان حقیقت دارد؟

اگرچه این روزها قیمت خودرو در بازار کاهشی است اما بررسی روند یک سال گذشته تغییرات قیمت خودرو نشان می‌دهد که در اغلب خودروها بیش از دو برابر افزایش قیمت وجود داشته است.
آخرین قیمت خودروهای داخلی
اقتصاد24 - این روزها عکس‌هایی در فضای مجازی منتشر می‌شود که علامت‌های سوال بسیاری در ذهن مخاطبان قرار می‌دهد. این عکس‌ها گفته می‌شود مربوط به انبار خودروسازان است که خودروهای بسیاری در آن قرار دارد و این در حالی است که در هنگام عرضه خودروها، اغلب نمایندگی خودروسازان از آماده نبودن خودروها سخن می‌گویند و علت این موضوع نیز کمبود قطعه عنوان می‌شود.

در این فضا، برخی معتقدند که خودروسازان نسبت به احتکار خودرو برای بالا رفتن قیمت‌ها اقدام کرده‌اند اما دبیر انجمن خودروسازان در این خصوص گفته است: «۵۰ درصد تولید روزانه ۱۸۰۰ دستگاه به دلیل کمبود قطعه راهی انبارها می‌شود.» این یعنی روزانه ۹۰۰ دستگاه خودرو به انبارها می‌رود. این در حالی است که پیش از این مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران از تناقض در صحبت‌های خودروسازان و کمبود قطعه خبر داده بود. به گفته محمدعلی اسفنانی، «متولیان شرکت‌ها و کارخانه‌های خودروساز داخلی اعلام کرده‌اند که با وجود تولید حدود ۱۵۰۰ خودرو، نتوانسته‌اند آنها را به دلیل کمبود قطعات به بازار وارد کنند.»

این در شرایطی است که فروش خودرو در حال حاضر ادامه دارد و هر روز خبرهایی از سوی خودروسازان مبنی بر پیش‌فروش خودرو منتشر می‌شود. به اعتقاد اسفنانی «نمی‌شود هم فروش خودرو داشت و هم کمبود قطعه.»

وی تاکید کرده بود: «از این موضوعات این‌گونه برداشت می‌شود که خودروسازان در گذشته خودروهایی را تولید و احتکار کرده‌اند و اکنون قصد عرضه آنها را در بازار دارند؛ در غیر این صورت چه دلیلی وجود دارد که با اعلام عدم قطعه، خودروها در بازار فروخته می‌شوند!؟»

مدیر کل تعزیرات حکومتی استان تهران با اشاره به اینکه اگر کمبود قطعه در بازار وجود دارد، همه خودروها باید در یک یا دو نوع قطعه خاص مشکل داشته باشند، تصریح کرده بود: «ماموران سازمان گشت تعزیرات حکومتی در بررسی‌های خود به این موضوع که عدم تنوع در کمبود قطعه وجود دارد، نرسیدند.»

خودروسازان نباید خودرو پیش‌فروش کنند


بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ نیز در تازه‌ترین اظهار نظر گفته است: «این که خودروها به بهانه نداشتن قطعه در پارکینگ مانده و تحویل داده نمی‌شوند، تخلف از قانون است، زیرا آنها حق پیش‌فروش خودرو را در صورت نداشتن قطعات نداشته‌اند و این تخلف است.»

به گفته وی، «قانون در باب پیش‌فروش این است که باید قطعات را داشته باشند تا بتوانند این کار را انجام بدهند. موضوع دیگر این است که آنها فقط برای فروش نقدی قطعه دارند، زیرا قیمت‌شان فقط چند درصد زیر قیمت بازار است و سود بیشتری برایشان دارد. همچنین چند ۱۰ هزار میلیارد تومان پول پیش‌فروش دست خودروسازهاست که معلوم نیست با این پول چه کار می‌کنند.»

پارسایی تاکید کرده است «نقش آنها در این است که فروش فوری داشته باشند، زیرا می‌توانند آن را گران‌تر بفروشند و اگر این کار را نکنند، چرخ‌شان نمی‌چرخد، زیرا همان پول‌های قبلی را معلوم نیست چه کرده‌اند. فقط ایران خودرو تا پایان سال گذشته بابت پیش‌فروش بیش از ١٣ هزار میلیارد تومان از مردم پول دریافت کرده که معلوم نیست این خودروها کجاست.»

بهرام پارسایی ۱۸ اسفند پارسال همچنین اعلام کرده بود: «خودروسازان ۲۰ هزار میلیارد تومان بابت پیش‌فروش خودرو از مردم دریافت کرده‌اند.»

قیمت خودرو در یک سال چقدر تغییر کرد؟


در این فضا اگر چه این روزها قیمت خودرو در بازار کاهشی است اما بررسی یک سال گذشته تغییرات قیمت خودرو نشان می‌دهد که در اغلب خودروها بیش از دو برابر افزایش قیمت وجود داشته است. بررسی‌ها حاکی از آن است که در حال حاضر در بازار خودرو پراید ۱۱۱ حدود ۵۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، تیبا صندوق‌دار ۴۹ میلیون تومان، ساینا دنده‌ای ۵۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پژو ۴۰۵ حدود ۸۲ میلیون تومان، پژو اس‌ال‌ایکس ۸۵ میلیون تومان، پژو پارس ۱۰۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ تیپ دو ۸۷ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ پنج ۱۰۷ میلیون تومان، سمند ال‌ایکس ۸۶ میلیون تومان و دنا ۱۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

این در حالی است که در خرداد سال گذشته خودرو پراید ۱۱۱ حدود ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، تیبا صندوق‌دار ۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ساینا دنده‌ای ۲۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، پژو ۴۰۵ حدود ۳۵ میلیون تومان، پژو اس‌ال‌ایکس ۳۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، پژو پارس ۴۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ دو ۴۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ پنج ۴۸ میلیون تومان، سمند ال‌ایکس ۳۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و دنا ۴۹ میلیون تومان است.

به عبارتی مقایسه قیمت‌ها نشان می‌دهد در طول یک سال گذشته پراید ۱۱۱ حدود ۱۰۶.۱ درصد، تیبا صندوق‌دار ۷۱.۹ درصد، ساینا دنده‌ای ۹۵.۶ درصد، پژو ۴۰۵ حدود ۱۳۴.۲ درصد، پژو اس‌ال‌ایکس ۱۱۲.۵ درصد، پژو پارس ۱۲۸.۸ درصد، پژو ۲۰۶ تیپ دو ۱۱۷.۵ درصد، پژو ۲۰۶ تیپ پنج ۱۲۲.۹ درصد، سمند ال‌ایکس ۱۳۱.۸ درصد و دنا ۱۳۳.۶ درصد افزایش قیمت داشته است.

پول می‌خواهیم تا قطعه تولید کنیم


در این میان، عباس تابش، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در هفته اول خرداد امسال اعلام کرده بود: «حدود ۸۰ هزار خودروی ناقص در کارخانه‌های خودروسازی وجود دارد.»

اگرچه صادق نجفی، دستیار ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت چهارم خرداد امسال گفته بود: «حدود ۱۴۰ هزار خودرو در پارکینگ‌های ایران‌خودرو و سایپا به دلیل کمبود چند قطعه مانده است.»

به گفته وی «قابل قبول نیست مردم به خاطر مشکلاتی که برای صنعت خودرو پیش آمده است، با مشکل مواجه شوند. ما به تمام خودروسازان به خصوص این دو خودروساز بزرگ اخطار می‌دهیم.»

در همین رابطه، دبیر انجمن سازندگان قطعات درباره تولید قطعه، تاکید کرده است: «ما برای تأمین قطعات خودروسازان نیازمند منابع مالی هستیم.» مازیار بی گلو با اشاره به اینکه همچنان کمبود قطعات الکترونیک در انواع خودروهای تولیدی شرکت ایران خودرو و سایپا وجود دارد، عنوان کرده است: «خودروهایی که در انبار این دو شرکت وجود دارند، عموماً از مشکلات کمبود قطعات الکترونیکی برخوردارند و قطعه‌سازان داخلی هم منابع مالی برای تولید قطعات مورد نیاز قطعه‌سازان ندارند.»

وی با اعلام این‌که قطعه‌ساز برای تولید قطعه نیازمند منابع مالی است، افزوده است: «امروز قطعه‌ساز برای تولید پول می‌خواهد. قرار بود بانک مرکزی ۱۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار قطعه‌سازان قرار دهد ولی فقط ۴ هزار میلیارد تومان از این منابع پرداخت شده و قطعه‌سازان معطل دریافت ۷ هزار میلیارد تومان مابقی هستند؛ البته مکاتبات ما هم نشان می‌دهد بانک مرکزی اراده‌ای برای پرداخت این مبالغ هم ندارد.»

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو تصریح کرده است: «آن دسته از خودروهایی که طی هفته‌های اخیر تکمیل و راهی بازار شده، توسط قطعه‌سازان و با سفارش‌گذاری مواد از محل دریافت منابع ۴ هزار میلیاردی تومانی بوده است. بر همین اساس، ما منابع جدیدی برای تولید دوباره قطعه برای خودروسازان در اختیار نداریم.»

احتکار خودرو درست نیست


نادر قاضی‌پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم که اردیبهشت سال گذشته از احتکار ۹۰ هزار خودرو توسط خودروسازان خبر داده بود، امروز و در شرایط کنونی معتقد است که «خبرهایی که در رابطه با احتکار خودرو مطرح می‌شود، درست نیست.»

وی در گفت‌وگو با خبرآنلاین مطرح می‌کند: «سال گذشته که من موضوع احتکار خودرو را مطرح کردم و مساله پیگیری شد اما موضوعی که امروز وجود دارد، متفاوت است. در حال حاضر خودروها با کمبود قطعه مواجه هستند که به تدریج این مشکل حل خواهد شد؛ چراکه برخی از قطعات در گمرک است و برخی از قطعات را نیز تولیدکنندگان داخلی تولید خواهند کرد.»

قاضی‌پور با اشاره به پیش‌فروش خودروها، تصریح می‌کند: «خودروسازان به قطعه‌سازان بدهی دارند و از این طریق نقدینگی خود را به دست می‌آورند.»

فرهاد تجری، نماینده مجلس نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین در خصوص کسری قطعات و خودروهای ناقص کف کارخانجات و شائبه احتکار و انبار خودرو در خودروسازی‌ها می‌گوید: «وجود خودروهای ناقص به دلیل عدم تأمین قطعه ناشی از تحریم است و مساله احتکار و انبار درست و منطقی نیست؛ چراکه احتکار نه معقول است و نه به صرفه اقتصادی، بنابراین موضوعیت ندارد، اما بهتر بود با توجه به تجربه تحریم در گذشته، این مساله بهتر مدیریت می‌شد و از قبل تدابیر لازم در مورد قطعات مورد نیاز اندیشیده می‌شد تا در آینده با چنین مشکلاتی مواجه نشویم.»

وعده تحویل خودروهای ناقص


در این شرایط، دستیار ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داده است: «بخشی از قطعات خودروهای انبار شده سایپا و ایران خودرو تأمین شد و به زودی علاوه بر عرضه تولید روزانه بیش از ۱۰۰ هزار خودرو به بازار عرضه می‌شود.»

علی‌رضا بادکوبه، قائم مقام سایپا نیز اوایل خرداد درباره تعداد خودروهای ناقص مربوط به این شرکت خودروسازی، اعلام کرد: «نمی‌توانیم آمار دقیقی درباره خودروهای ناقص بدهیم. بر اساس آنچه به وزارت صنعت، معدن و تجارت قول دادیم، ۸۰ درصد خودروهای ناقص را تا یک ماه دیگر تحویل می‌دهیم.»

منبع: خبرآنلاین
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

قیمت ماهی امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های مدیران خودرو امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت قند و شکر امروز

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۵ آذر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ پوستر پرسپولیس برای بازی با الریان قطر

تصویری عجیب از سالن برگزاری همایش عفاف و حجاب

عکس/ رزمایش مشترک ایران و باکو

عکس/ بازداشت ۳ ازبک در امارات به اتهام قتل خاخام اسرائیلی

عکس/ وعده ایلان ماسک درباره اتصال تمامی گوشی‌ها به اینترنت ماهواره‌ای

عکس/ افشای قرارداد بازیکنان پرسپولیس

عکس/ بهترین مواد غذایی برای مبتلایان فشاری خون بالا

عکس/ استوری بامزه سردار آزمون از دخترش

عکس/ ثبت‌نام حج تمتع از کدام اولویت‌ها انجام می‌شود؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

هیاهوی پلتفرم‌ها برای بلک فرایدی و جیب خالی مردم/ تخفیفات کذایی جمعه سیاه به اوج خود رسید/ مراقب اجناس بنجل باشید!

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۶ آذر۱۴۰۳

عکس/ الیکا عبدالرزاقی با لباس کردی در جشنواره

اینفوگرافی/ مخالفان و موافقان فیلترینگ را بشناسید

وضعیت هواشناسی امروز

جهش بورس با پابند

پیش بینی بورس امروز سه شنبه ۶ آذر ۱۴۰۳

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

معجزه‌ای برای پیش‌گیری از پیری

اینفوگرافی/ چرا شام را باید پیش از ساعت ۹ شب بخوریم؟

اثرات غذا‌های چرب را با این خوراکی‌ها از بین ببرید

اگر هر روز آب پرتقال بخورید، چه می‌شود؟

فیلم/ گاریدو: همه فکر کردیم بازی را بردیم

عالیشاه راهی بیمارستان شد

حسینی: متاسفانه گل را حفظ نمی‌کنیم و بی‌هوا حمله می‌کنیم

عکس/ تصویری از فرح، محمدرضا پهلوی و فرزندانش در سال ۱۳۵۲

عکس/ تماشاگر ویژه بازی استقلال - پاختاکور چه کسی بود؟

علت بازگشت دلار به کانال ۶۸ هزار تومان چیست؟/ صدور قطعنامه علیه ایران به افزایش ریسک، نگرانی و انتظارات تورمی منجر شد

آمار فنی AFC برای دیدار پرسپولیس و الریان

فیلم/ خلاصه دیدار الریان ۱ - ۱ پرسپولیس

طلسم پرسپولیس در قطر هم نشکست

موسیمانه: ناامیدکننده بود که پیروز نشدیم

فیلم/ حسین تهی در گفت‌و‌گو با علی ضیا: روز عاشورا به دنیا آمدم و به همین دلیل نامم حسین است

عکس/ تازه‌ترین تصویر از سفیر ایران در لبنان

تعداد عجیب رانندگان تاکسی‌های اینترنتی در ایران

شمارش معکوس برای خداحافظی با کارت‌های بانک

آمار فنی AFC از بازی استقلال - پاختاکور

عکس/ تغییر چهره جذاب همسر اول جومونگ بعد از ۱۸ سال

فیلم/ درگیری لفظی درباره تنظیم بازار گوشت قرمز بر روی آنتن صداوسیما

انفجار یک معدن در گنجه رودبار

فیلم/ خلاصه دیدار استقلال ۰ - ۰ پاختاکور

پایان بدون گل دیدار استقلال - پاختاکور

حمید رسایی: خصومت شخصی با ظریف ندارم

عکس/ مهدی قایدی و سردار آزمون تماشاگر ویژه بازی استقلال

نخستین تیم صعود کننده لیگ نخبگان مشخص شد

جزئیات توافق آتش‌بس لبنان و اسرائیل

چه کسانی از مالیات معاف می‌شوند؟

تاکید محمد کبیری بر ارتقاء ارائه خدمات به مراجعه کنندگان بیمارستان کیش

حضور مؤثر بانک صادرات ایران در همایش و نمایشگاه بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت یازدهم/ «سپینو»، میهمان ویژه همایش

گاریدو با یک تغییر بزرگ به دنبال اولین برد آسیایی

همایش ملی پتروفن ۱۴۰۳ آذر ماه برگزار می‌شود/ جایزه نوآوری صنعت پتروشیمی به شرکت‌های نوآور اهدا خواهد شد

فیلم/ توضیحات کارشناس صداوسیما درباره قوانین سامانه همسریابی اسلامی

اعضای جدید هیئت‌مدیره شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس معرفی شدند/ خوشرو رئیس هیئت‌مدیره شد

مهمترین عامل رشد حق بیمه تولیدی تعاون

تفکر و فرهنگ بسیجی، زمینه ساز رشد و پیشرفت جامعه است

شبکه‌محوری؛ نقشه راه بیمه سینا

موافقت نتانیاهو با توافق آتش‌بس در لبنان