تاریخ انتشار: ۱۲:۰۹ - ۲۷ فروردين ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۳۱ نظر
شوری فاجعه بار رودخانه زهره

سد چمشیر فاجعه آفرید

«ببینید! این تاثیرات سد چمشیر فقط یک‌سال بعد از آبگیری است. این جنگل گز است که در عرض کمتر از یک‌سال در حال خشک شدن است؛ چون دیگر سیلاب اینجا نمی‌آید.» این هشدارها مربوط به یک ویدئوی کوتاه است که حسین آخانی، کارشناس محیط‌زیست چندروز پیش منتشر کرد و تصاویری تازه از وضعیت زمین‌های اطراف رودخانه زهره را نشان داد؛ رودخانه‌ای که در سه استان فارس، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان جریان دارد.

شوری فاجعه بار رودخانه زهره

اقتصاد۲۴-اشاره آخانی به وضعیت این رودخانه و تاکید بر خشک‌شدن جنگل گز اطراف آن، مربوط به‌ماجرای آبگیری سد پرمناقشه چمشیر در استان کهگیلویه و بویراحمد است که بعد از سال‌ها بحث میان کارشناسان و دولت، درنهایت سال ۱۴۰۱ آبگیری شد. ساخت این سد روی رودخانه زهره انجام شده و متخصصان سال‌ها درباره تبعات آن- یعنی افزایش شوری آب این رودخانه و آسیب به خاک- هشدار داده بودند.

ماجرای ساخت این سد را باید از اواسط دهه ۷۰ شمسی پیگیری کنیم؛ مطالعات ساخت این سد در سال ۱۳۷۳ و عملیات اجرایی از سال ۱۳۹۱، با اعتباری حدود ۲۳۰ میلیون یورو شروع شده بود. وزیر نیرو گفته بود که این سد با استفاده از کنسرسیوم ایرانی و خارجی و فاینانس چین به میزان ۲۰۳ میلیون یورو ساخته شده است. سد و نیروگاه چمشیر که در جنوب شرقی گچساران ساخته شده، به پنجمین سد بزرگ کشور تبدیل شد و یکی از اهداف احداث این سد، تامین بخشی از نیاز آبی زمین‌های کشاورزی استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر بود.

مشکل اصلی که کارشناسان پیش از آبگیری سد درباره آن هشدار می‌دادند، سازند گچساران بود؛ این سازند ازنظر نفتی بسیار با‌اهمیت است و پوش‌سنگی از مواد تبخیری و دارای لایه‌هایی از نمک و گچ به‌شمار می‌رود. آن‌ها پیش‌بینی می‌کردند که این لایه‌ها با هر بارندگی یا جریان آب، حل شوند و آب را هم شور کنند و درنهایت این آب شور به زمین‌های کشاورزی یا مصارف پایین‌دست خسارت وارد کند. سازند گچساران بسیار معروف است و اهالی منطقه سال‌ها از آن برداشت می‌کردند، اما سازندگان به آن بی‌توجهی کردند. سازند میشان، روی سازند گچساران قرار گرفته که در تماس با آب، حالت ناپایدار و خردشدگی پیدا می‌کند؛ بنابراین احتمال شکسته‌شدن تاج سد را به‌وجود می‌آورد.

مشکل دیگر سد چمشیر، تداخل آن با طرح‌های اکتشاف نفت بود؛ چون طبق طرح، دریاچه سد چمشیر روی طاقدیس گچساران قرار می‌گرفت و ممکن بود با برداشت نفت، چاه‌هایی حفر و گاز‌هایی با فشار زیاد به مخزن تزریق شود. در همان بازه زمانی تاکید می‌شد که روی این احتمالات مدل‌سازی و مطالعات انجام نشده و این سوالات بی‌پاسخ مانده است؛ اتفاقی که با آبگیری سد گتوند هم رخ داد و منتقدان همیشه آن را با چمشیر مقایسه می‌کردند و درباره آن هشدار می‌دادند.

همه این مشکلات باعث شده بود که کارشناسان و اساتید دانشگاه درباره این موضوع به دولت هشدار دهند. نمونه آن، نامه ۱۰ استاد دانشگاه تهران به ابراهیم رئیسی و درخواست برای توقف آبگیری سد بود. نمونه دیگر هم، شکایت اتحادیه انجمن‌های علوم‌زیستی ایران از وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط‌زیست برای راه‌اندازی سد بود.

مرکز پژوهش‌های مجلس هم نظر کارشناسی خودش را درباره این پروژه اعلام کرده و ابهاماتی را برای آن مطرح کرده بود. طبق گزارش این مرکز: «در مطالعات انجام‌شده از آمار هیدرولوژیکی دهه اخیر که عمدتاً شامل سال‌های خشک و بعضاً ترسالی شدید بوده، استفاده نشده است، این درحالی‌است که استفاده از آمار سال‌های اخیر که آثار تغییر اقلیم نیز در آن مشهود است، می‌تواند مطالعات و راهکار‌های ارائه‌شده برای کنترل شوری در مخزن و رودخانه پایین‌دست را دستخوش تغییر کرده و حتی به اصلاح ارقام درنظر گرفته‌شده برای حقابه محیط‌زیستی منجر شود.»

این مرکز به وضعیت آبی زمان آبگیری سد هم اشاره کرده و گفته بود: «هم‌اکنون شرایط خشکسالی در منطقه حاکم بوده و امکان آبگیری از سد با تردید مواجه است، به‌همین‌دلیل باتوجه به حساسیت‌های کیفی مرتبط با سد چمشیر تا زمان بهبود شرایط آبی و افزایش آب‌دهی رودخانه که فرآیند آبگیری را تسهیل خواهد کرد، فرصتی فراهم است تا با به‌روزرسانی و تدقیق مطالعات انجام‌شده و تکمیل مطالعات زمین‌شناسی برای رفع بعضی ابهام‌های موجود اقدام شود.» درنهایت هیچ‌کدام از هشدار‌ها به نتیجه نرسید و سد آبگیری شد. یکی از مهم‌ترین اهداف احداث چمشیر، تعدیل شوری رودخانه زهره و بهبود کیفیت آب پایین‌دست بود، اما مطالعات کارشناسان مستقل نشان می‌دهد که این هدف به نتیجه نرسیده است.


بیشتر بخوانید:تقلای اردوغان برای مصادرهٔ آب ارس؛ تلاش برای مهار ۸۳ درصد پتانسیل ارس ادامه دارد


حمیدرضا یاقوتی، کارشناس ژئوتکتونیک است و در طول یک‌دهه گذشته مطالعات گسترده‌ای روی این سد داشته و درحال‌حاضر یکی از کارشناسان مستقلی است که در جریان پایش شاخص ای. سی آب رودخانه زهره است؛ شاخصی که میزان شوری آب را نشان می‌دهد.

او از همان ابتدا اعتقاد داشت محوری که برای ساخت سد چمشیر انتخاب شده، نادرست است، درواقع محدوده سد باید از منطقه قلعه‌گلاب یعنی تقریباً ۱۰ کیلومتر مانده به محل تلاقی رودخانه زهره با رودخانه خیرآباد، منطقه حیدر کرار انتخاب می‌شد، اما محل دیگری برای ساخت آن انتخاب شد که کم‌کم تبعات خودش را نشان می‌دهد. او می‌گوید، اولین ایرادی که در مطالعات ساخت این سد رخ داده، پیش‌بینی نادرست میزان آبی است که می‌تواند در مخزن سد جمع شود: «همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، رودخانه زهره از نظر کمی آورده‌ای نداشته است. در این مورد باید هم تغییر اقلیم را در نظر بگیریم، هم مطالعات ناکافی؛ چون مطالعات ساخت این سد قبل از سال ۸۶ انجام شد، اما در طول زمان دیگر بازنگری نشد. در این مطالعات برآورد شده بود که مخزن سد می‌تواند سالیانه حدود ۲/۳ میلیارد مترمکعب یا ۱/۷ میلیارد مترمکعب آورده داشته باشد، اما در عمل پس از حدود یک‌سال بعد از آبگیری سد، فقط ۳۰ درصد ازمخزن سد آبگیری شده است.»

یاقوتی ادامه می‌دهد: «درمجموع هم میزان بارندگی در کشور روندی کاهشی داشته، هم تلفات آب ناشی از تبخیر افزایش داشته است. این دو عامل همراه با عوامل انسانی، باعث می‌شود که آبدهی رودخانه چمشیر در سال‌های آینده همچنان با روندی کاهشی روبه‌رو باشد، بنابراین مقدار آب قابل دسترس رودخانه زهره توسط سد چمشیر به‌طور متوسط حدود ۶۹۲ میلیون مترمکعب است، نه ۲۱۰۰ میلیون مترمکعب.»

این کارشناس توضیح می‌دهد که پیش‌بینی‌ها درباره افزایش شوری آب رودخانه زهره یا همان شاخص ای. سی به وقوع پیوسته است: «پیش از آبگیری این سد متخصصان هشدار داده بودند که اگر سطح تماس سازند گچساران بیشتر شود، انحلال نمک در آب افزایش پیدا می‌کند. باتوجه به مطالعات دانشگاه‌های کشور، گزارش‌های طرح، جلسات متعدد با کارشناسان محیط‌زیست و کمیسیون اصل ۹۰، نامه‌ای از سوی این کمیسیون به معاون اول وقت ارسال شد. آقای مخبر هم به وزیر نیرو دستور دادند تا زمان حل موضوع، از آبگیری سد خودداری شود، اما در تاریخ ۲۲ دی‌ماه سال ۱۴۰۱، آبگیری آزمایشی سد انجام شد.»

او به ورود سازمان بازرسی کل کشور و دستور آن برای ایجاد سه گمانه صحت‌سنجی هم اشاره می‌کند: «صورت‌جلسه این سازمان هرچند کفایت لازم را نداشت، اما برای کارشناسان خوشحال کننده بود. بعد از پنج‌ماه اولین گمانه اواسط خردادماه ۱۴۰۲ در کنار چاه ۳۱۷ و در تراز ۶۳۵ شروع به حفاری و حدود یک‌ماه بعد به پایان رسید. در ۱۵۰ متری عمق حفاری، رخنمون نمکی دیده نشد، ولی در عمق نهایی، شاخص ای. سی آب خروجی از ۵۰۰۰ به ۹۰۰۰ افزایش پیدا کرد.»

طبق مطالعاتی که یاقوتی به آن اشاره می‌کند، آنالیز‌های شیمیایی این محدوده نشان‌دهنده افزایش یون‌های سدیم و کلر بود. در شهریورماه سال گذشته ای. سی مخزن و ایستگاه هیدرومتری پل زهره به‌یکباره روند افزایشی خود را آغاز کرد و مستندات نشان می‌دهد که در مخزن هزار واحد و در پل زهره، دو هزار واحد افزایش شاخص ای. سی در آب ثبت شد.

یاقوتی به وضعیت بحرانی منابع آبی هم اشاره می‌کند: «میزان نمک آبی که از این سد به زمین‌های پایین‌دست می‌رسد، افزایش یافته و طبق آنالیز‌های شیمیایی، میزان یون‌های سدیم، کلر و پتاسیم هم در این آب بالا رفته است. این آب چه بلایی بر سر خاک و دشت‌های پایین‌دست می‌آورد؟ مطالعات این پروژه ناقص است. در ۲۷ سال گذشته هیچ مطالعه‌ای روی محل تماس سازند میشان و گچساران انجام نشده و گمانه صحت‌سنجی و نتایج آن، یک زنگ خطر بود. حجم آب باید کنترل شود تا سطح تماس این دو سازند افزایش پیدا نکند.»

طبق گفته او، در هر پروژه سدسازی معمولاً تا ۶ ماه بعد از آبگیری، نیروگاه وارد مدار می‌شود، اما حالا تراز آب مخزن با تراز نیروگاهی که باید فعال شود، متفاوت است و هنوز هم وارد نشده است: «میزان شاخص ای. سی آب رودخانه زهره، در زمستان سال گذشته به ۲۸۰۰ رسید، درصورتی‌که شروع آبگیری سد و در همین فصل این عدد بین ۱۷۰۰ بود. ما باید در تابستان به این شاخص می‌رسیدیم. سال گذشته بیشترین میزان بارندگی در منطقه کهگیلویه و بویراحمد ثبت شده، اما مخزن سد نتوانست بیشتر از ۵۵۰ میلیون مترمکعب ذخیره داشته باشد. درست است که سطح زمین‌های زیرکشت مناطق پایین‌دست مانند شهرستان هندیجان در استان خوزستان افزایش یافته و نیاز به آب بیشتری دارد، اما باید توضیح داده شود که این زمین‌ها با چه میزان شوری آب و چه نوع املاح یونی آبیاری می‌شود؟ همه آزمایش‌های ما نشان می‌دهد میزان سدیم و کلر در آب رودخانه زهره، در محدوده قبل از منطقه حیدر کرار افزایش پیداکرده است.»

این کارشناس به خشک‌شدن زمین‌های اطراف رودخانه زهره هم اشاره می‌کند: «این زمین‌ها به‌دلیل سیلاب سرسبز بودند، اما حالا خشک شده‌اند و می‌توانند به کانونی برای گرد و خاک تبدیل شوند. در یک‌سالی که از آبگیری سد می‌گذرد، نه‌تن‌ها نتیجه مطلوبی ندیدیم، بلکه تبعات زیادی هم برای آن پیش‌بینی می‌کنیم. اگر امکان داشت از هر هکتار از زمین‌های پایین‌دست و تحت‌تاثیر این سد، پنج تُن گندم برداشت شود، ممکن است این رقم در سال‌های آینده کاهش پیدا کند. سد گتوند هم با همین مشکل روبه‌رو بود و مطالعاتی که روی زمین‌های پایین‌دست آن انجام شده، نشان می‌دهد اگر میزان سدیم، پتاسیم و کلر خاک افزایش پیدا کند، کیفیت خاک کاهش پیدا می‌کند. همه موارد گواه تعجیل در آبگیری سد است.»

زهره در محاصره سدسازی

به غیر از تاثیر ساخت خود سد چمشیر بر کیفیت آب رودخانه زهره، ساخت و تکمیل دو سد دیگر وضعیت این رودخانه را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند. یکی از این سد‌ها پارسیان در استان فارس است که از رودخانه‌های بالادست سد چمشیر تغذیه می‌کند و مطالعات آن سال‌ها پیش انجام شده، اما نیمه‌کاره باقی ماند. کارشناسان حوزه آب می‌گویند، مقامات استان فارس تاکید دارند که این پروژه ادامه پیدا کند. سد ۱۴ کیلومتر طول دارد و در مطالعات اولیه قابلیت ذخیره آن ۴۳۹ میلیون مترمکعب آب برآورد شده و روی رودخانه «شول فهلیان» حدود یک کیلومتری پایین‌دست روستای گورک، یکی از روستا‌های بخش دشمن‌زیاری شهرستان ممسنی، طراحی شده است. مطالعات مرحله یک این سد مخزنی سال ۷۲ آغاز و درسال ۸۳ برای تصویب ارائه شد.


بیشتر بخوانید:آبگیری سد چمشیر صحت دارد؟


دومین سدی که به‌طور مستقیم بر کاهش کیفیت آب رودخانه زهره تاثیرگذار است، سدی به نام خیرآباد است که برای ساخت روی رودخانه‌ای به همین نام جانمایی شده است. محل احداث این سد در بهبهان استان خوزستان انتخاب شده و تخمین زده می‌شود اگر پروژه آن تکمیل شود، می‌تواند کیفیت آب رودخانه زهره را کاهش دهد. محسن موسوی‌خوانساری، کارشناس آب و عضو هیئت‌مدیره انجمن آب و خاک پایدار است و تاکید می‌کند که ساخت این دو در استان‌های فارس و خوزستان باید متوقف شود.

او به هم‌میهن می‌گوید: «مخزن سد چمشیر دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب ظرفیت دارد، اما باتوجه به تغییر اقلیم و برداشت آب در مناطق بالادست آن مانند نورآباد و استان فارس، نتوانسته در دوسالی که از زمان آغاز آبگیری می‌گذرد، به حجم مطلوب برسد. سد چمشیر به نظارت دقیقی نیاز دارد و در غیر این صورت ممکن است با مشکلات شوری در پایین‌دست سد چمشیر مانند دشت زیدون و سردشت خوزستان روبه‌رو شویم.»

او به تاثیر ساخت سد پارسیان بر رودخانه زهره اشاره می‌کند و می‌گوید: «یکی از این موارد سدسازی در بالادست سد چمشیر است. باتوجه به اینکه رودخانه از ارتفاعات زاگرس سرچشمه می‌گیرد و چشمه‌سار‌ها و آبراهه‌های متعددی دارد، کیفیت آب مطلوب است، اما زمانی که رودخانه وارد گچساران می‌شود کیفیت آن کاهش پیدا می‌کند؛ چون چشمه‌های شوری در بالادست و پایین‌دست سد چمشیر وجود دارد. استان فارس می‌گوید، محدوده بالادست رودخانه در اختیار من است و به‌همین‌دلیل تصمیم دارد ساخت سدی نیمه‌کاره به نام پارسیان را ادامه دهد، اما اقدام نادرستی است. اگر این سد احداث شود، آب سد چمشیر به‌شدت دچار افت کیفیت می‌شود.»

موسوی می‌گوید که به غیر از پارسیان، سد دیگری در پایین‌دست رودخانه زهره وجود دارد که ادامه ساخت آن هم از نظر کارشناسی درست نیست و تبعاتی برای رودخانه دارد: «کیفیت آب رودخانه زهره در پایین‌دست سد چمشیر کمی کاهش پیدا می‌کند، اما تلاقی آن با یک رودخانه دیگر به‌نام خیرآباد کیفیت آن را تغییر می‌دهد. در استان خوزستان نیز از سال‌های گذشته سدی به نام خیرآباد که صرفاً هم‌نام آن است- در حال احداث است و اگر به بهره‌برداری برسد، آب با کیفیت رودخانه زهره از دست می‌رود و پیامد‌هایی منفی برای دشت زیدون، سردشت و هندیجان دارد. این دو سد به‌هیچ‌وجه نباید احداث شود. باید شرایط فعلی را پایدار نگهداریم و برای سد چمشیر هم مدیریت کیفی انجام دهیم تا آب نسبتاً خوبی به پایین‌دست برسد.»

شاخص مشکلی ندارد، حجم آب افزایش داشت

تمام این اطلاعات در شرایطی مطرح می‌شود که مدیرعامل شرکت آب منطقه کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید، شاخص ای. سی رودخانه زهره قبل از احداث سد چمشیر بیشتر از سه هزار بوده است، اما حالا به ۲۰۱۸ رسیده است، بنابراین وضعیت این شاخص بهتر است و حجم آب رودخانه در وضعیت بهتری قرار دارد. به گفته او، رودخانه زهره در جریان است و براساس آمار‌ها و گزارش‌ها، پس از احداث سد چمشیر، رهاسازی آب رودخانه و میزان آب رودخانه در پایین‌دست بیش از میزانی بوده که رودخانه در سال‌های گذشته در این زمان از سال آب داشته است.

حالا محیط‌زیست استان هم این گفته را تایید می‌کند. رحمت‌الله جهانشاهی، معاون نظارت و پایش محیط‌زیست استان کهگیلویه و بویراحمد به هم‌میهن می‌گوید که پایش‌های کیفیت آب سد و رودخانه زهره به‌صورت روزانه انجام می‌شود: «از زمانی که آبگیری سد شروع شد، پایش‌ها هم به صورت روزانه صورت می‌گیرد. علاوه بر پایش‌های محیط‌زیست، یک طرح مربوط به مطالعات کیفیت سد را به شرکتی دیگر سپردیم که مستقل از سازمان آن را انجام دهد.»

او درباره نتایج این پایش‌ها هم توضیح می‌دهد و می‌گوید: «تا امروز کیفیت آب مخزن، مشکل خاصی نداشته و قابل‌قبول در نظر گرفته می‌شود. درواقع شاخص ای. سی در مخزن تا ۲۵۰۰ به دست آمده که قابل‌قبول است. این شاخص را همیشه برای مخزن سد داشتیم و امسال هم باتوجه به باران‌های مناسب زمستان، سیلاب باکیفیتی وارد این محدوده شد.»

جهانشاهی ادامه می‌دهد: «ما یک زون (نقطه) شوری در فاصله ۲۲ کیلومتری از محل تلاقی رودخانه زهره با مخزن سد داریم، اما این نقطه شور باتوجه به ذخیره آورد ناشی از سیلاب تعدیل می‌شود و پایش‌های روزانه هم آن را تایید می‌کند. زمانی که حجم آب مخزن افزایش پیدا می‌کند، شاخص ای. سی هم کاهش می‌یابد و درمجموع تا امروز نگرانی خاصی از بابت کیفیت آب مخزن نداشته‌ایم.»

معاون نظارت و پایش محیط‌زیست این استان به وضعیت کیفیت آب خروجی سد هم اشاره می‌کند: به غیر از مخزن سد، بحث دبی خروجی تحتانی سد - حجم آب جابه‌جاشده از یک مقطع مشخص- هم مطرح است. اراضی کشاورزی که در پایین‌دست سد مخصوصاً در شهرستان هندیجان وجود دارد، با آب همین سد آبیاری می‌شوند. طبق پایش‌های ایستگاه‌های متفاوت خروجی تحتانی سد، یعنی محدوده‌هایی با هزارمتر، چهارهزار متر و پنج‌کیلومتر فاصله از دریچه تحتانی سد، شاخص ای. سی بین ۱۷۰۰ تا ۲۰۰۰ به‌دست آمده است. در هندیجان به‌دلیل برداشت زیاد آب، دِبی آن کاهش پیدا کرده است و همین موضوع می‌تواند احتمال شوری آب را افزایش دهد. بحث ما روی آنیون‌ها و کاتیون‌ها در لایه‌های عمقی مخزن سد بوده است. باتوجه به سازند گچساران که آهکی است که روی شوری آب تاثیرگذار است، در لایه‌های پایین مخزن سد تجمع املاح داشتیم، اما تا الان درمجموع مشکل نگران‌کننده‌ای درباره شوری آب مخزن سد نداشته‌ایم.

شوری فاجعه بار رودخانه زهره

میزان شاخص ای. سی رودخانه «زهره» در بازه زمانی اسفند ۱۴۰۱ تا آذر ۱۴۰۲

او اضافه می‌کند که درحال‌حاضر وسعت این اراضی به سبب وجود سد افزایش پیدا کرده است و ازسوی‌دیگر باتوجه به افزایش اراضی منطقه، احتمالاً آب‌راه‌های کشاورزی و فعل و انفعالات آن روی شوری آب منطقه تاثیر بگذارد. علاوه بر این با توجه به اینکه در تابستان آبگیری سد انجام نمی‌شود و خبری از سیلاب نیست و علاوه بر آن بحث تبخیر آب هم مطرح می‌شود، این امکان وجود دارد که شوری آب رودخانه افزایش پیدا کند. بااین‌حال این میزان شوری در تابستان سال قبل نگران‌کننده نبود و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

منبع: هم میهن
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۸
ناشناس
0
1
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
وقتی که کارها در دست کارشنا سان نباشد وپارتی ورانت در کار باشد نتیجه همین می شود
سلطان
0
2
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
تمام این حرفها بی پایه و اساس هست،
پایین دست سد چمشیر،زمینهای حاصل خیز کشاورزی خوزستانی‌ها قرارداره عمریست که آب مفت میبرند ،
لیکن نمونه اش سد مارون میباشد،هست تمام بهبهانی‌ها اپولدارکرده،،وبانفوذی که در بالا دارن ،نزاشتن سد ایدنک تمام شود،که مردم دهدشت ازان آب به ه مند شوند،
لذا درمورد چشیر خوزستانی‌ها باید باج بدهند تمام
رضا محمدی
0
1
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
باسلام. از اقتصاد ۲۴ کمال تشکر بابت تهیه ی این گزارش جالب و جذاب را دارم.امیدوارم این گزارش به نظر مسئولان مربوطه رسیده و از آن استفاده کنند .
سپاسگزارم
محمد
0
1
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
چرا اینقدر بهانه تراشی می کنید سدسازی برای جلوگیری از حدررفت ابهای سطحی در اولین سود به منطقه وبالادست است و.... الی اخر
ناشناس
1
1
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
عقل چی میگه؟؟؟؟
ضمن اینکه. یه ظرف بزرگ. را آبگیری. می‌کنند
که نباید جلوی جریان. های. دیگه را که گرفت.
و اتفاق آبگیری باید در بازه زمانی بلند اتفاق بیفتد
که به محیط زیست هم لطمه وارد نشود

که روزی. دست خدای قهار است
محسن
0
1
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
بطورکلی دست بردن درطبیعت کاریاست بسیاراشتباه وجبران ناپذیر سالیان سال که سد نبوده همه چی سرجای خودش بوده اما الان برای شهرها وروستاهای نزدیک سد آبادشدهاند وجاهای دیگر ازنطرکشاورزی وخشک شدن درخان وباعات و افزایش ریزگردها مانند سردرود زن که باعث خشک شدن بختگان شد پرندگان مهاجر نمی‌آیند وکشاورزی وباعداری منطقه نابود شده است
باهر
1
0
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
این محیط زیستی که بعداز میلیونها سال به ارث به ما رسیده در حد کمال است و متاسفانه انسان با عمر کوتاه خود در مقایسه با عمر زمین که در حدود صفر می باشد با گستاخی و نادانی تمام انرا نابود کرده و می کند و کاملا همه جای انرا زخمی و بصورت سر باز و بدون مرحم رها کرده و هر روز هم به این تن رنجور بیشتر آسیب وارد می کند و با این حال زاری که زمین دارد توقع افزایش بهره وری بیشتر هم از ان دارد.ان هم محیط زیست شکننده و در معرض نابودی مثل محیط زیست ایران که بعداز انقلاب بصورت همه جانبه مورد تاخت و تازشدید و بی رحمانه قرار گرفته است و هرکس در حد توان خود به ان ضربه وارد می کند و هیچکدام هم معلوم نیست کی از این خواب عمیق و غفلت بیدار میشوند.
علی
0
0
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
درود
با احترام به دلواپسی دوستان در مورد وضعیت سد سازی کشور به طور خاص چرمشیر
مشکل اینجاست که جو به وجود آمده توسط به ظاهر کارشناسانی ایجاد شده که یا کم اطلاع و کم سوادند و یا خودشان به دلایل شخصی و مشکلات با پیمانکاران، به این مهم دامن می زنند. ممنون می شوم برای رفع نگرانی ها، ابتدا مدرک دانشگاهی آقای یاقوتی و را منتشر کنید و سپس از درستی نظران جناب خانی هم راستی آزمایشی شود
سابقه این دو عزیز می تواند نشان دهد که آیا ایشان تنها نگرانند یا چیز دیگری.
التماس تفکر
ناشناس
0
0
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
در مورد سدهای جنوب و جنوب غربی کشور ، از چاه بهار تا بندر عباس و بوشهر تا خوزستان بیشتر زمین ها از ساحل تا دامنه های زاگرس آهکی نمکی هستند . درختان گز هم مقاوم هستند و نابود نمی‌شوند ، اتفاقا قبلاً سیل آنها را نابود می کرد و الآن وسعت آنها بیشتر می شود
ناشناس
0
0
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
نماینده وقت گچساران با رانتی که در برنامه و بودجه داشت از تامین اعتبار سد پارسیان ممسنی جلوگیری کردند و اقدام به ساخت سد چمشیر در حوزه گچساران نمودند با توجه هشدارهای کارشناسان مسئول در حوزه میراث فرهنگی ، نفت ،محیط زیست و .....برعدم ایجاد سد چمشیر ،اما با لجاجت ذی نفعان این سد ساخته شد اما تبعات آن در آینده معلوم میشود
حالا با گندی که به بار آورده اند نباید جلوی تکمیل سد پارسیان گرفته شود صد ها خانوار از زمینهای زیراین سدباید بهره مندشوند
خودخواهی هم حدی دارد اقای نماینده سابق و منتخب تازه !!!!
نادر
0
1
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
هزار بار کارشناسان تاکید و هشدار دادند ولی چند فرد بی سواد و ناگاه از همه دنیا چه می فهمند . اصلا چنان متحجر و بی سواد بودن که یادم است همه را منافق خواندند و به مردم و کارشناس ها توهین کردند . واقعا شیون دارد
بیژن
0
0
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
تو این مملکت مهم اینه که یه مسول بگه زمان من این پروژه ساخته شد یا اون یکی بگه من افتتاحش کردم . ولی هیچکدومشون از عواقب طرح هایی که با کمترین مطالعه به ساخت و ساز رسیده اطلاع ندارن و یا اگر هم دارن براشون مهم نیست ،چون شعورشون نمیرسه
علی
0
0
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
گزارش تخریب کیفیت ناشی از احداث سد چمشیر گزارشی احساسی و فاقد مبنای آمار دقیق کیفیت آب رودخانه زخره در بالادست و پایین دست سد است.عملک د سد علیرغم کاهش بارش های سالهای اخیر مطلوب و امیدوار کننده است و با مطالعات پایه سد تطبیق دارد .متاسفانه عده ای نا آشنا به واقعیت های موضوع و داده های آماری وابعی سد سیاه نمایی میکنند و این پروژه ارزشمند را نا اگاهانه و یا متعمدانه زیر سوال می برند.
یاس
0
0
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
نظری ندارم
ناشناس
0
0
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
چندین سال اشت که با ساخت سد سازی غیر اصول کارشناسی تالابه ودریاچه ها خشک شده اند ودربعضی مواقع زمین‌های پایین دست شور شده اند چه اصراری است که سدسازی غیر اصولی ادامه پیدا کند؟ آیا سازندگان سدهای غیر اصولی بازخواست میشوند؟ اگر چنانچه سازندگان وکارشناسان مربوطه سدهای غیر اصولی بازخواست شوندهیچوقت شاهدانی اتفاقاتی نخواهیم شد.کارشناسان متعهد هرچه فریاد میزنندمنتها مافیای سد سازی اهمیتی نمیدهند تا شاهد این مسائل می‌شویم.واز طرفی افرادی که از آب وخاک چیزی نمی‌دانند همه کارشناس سد می‌شوند. باید کار را به افرادخبره آن کار بسپارند.
اخلاقی
0
0
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
این مقاله یک نکته مهم انحرافی دارد و اینکه درست است که با افزایش آبگیری سطح تماس افزایش می یابد اما آب شورتر نمی شود چراکه با افزایش آبگیری و دور شدن از قاعده مخزن نسبت حجم به سطح تماس بصورت تصاعدی افزایش یافته و آب شیرین تر می شود!
الف.ی
0
0
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
همه چیز در مملکت سوال برانگیز وپیچیده است .ولی به حال حال به وضوح میتوان دیدضرب المثل قدیمی میگه .
تو مون خودمون رو کشته بیرون از مملکت بقیه رو
کامی
0
0
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
با سلام خدمت شما اول از همه چیز عرض کنم که هر مطلب بی‌پایه و اساسی را نشر ندهید و مطلب دیگر این است که بر روی این آب و خاک این منطقه آزمایش شده است و بعد تصمیم به احداث این سد گرفته شده دوست نامحترمی که به اصطلاح تمارض می‌کنی به اینکه دوستدار محیط زیست هستی چرا از سد مارون یا سد کوثر که کهگیلویه و بویراحمد سرمنشا آب این دو سد هست هیچ اعتراضی نکرده‌ای چون که سود شما در پشت این دو سد انباشته شده است و به غیر از رطوبت بالا گرمای بیش از حد برای منطقه ما نداشته است حال که ما می‌خواهیم سهمی از این آب‌های خروشان استان خود برای رفاه حال مردم خود برداریم شما با جو دادن و حرف‌های بی‌پایه و اساس خود می‌خواهید که افکار عمومی را متزلزل مخدوش کنید لذا خاطرنشان کنم که شما خوزستانی‌ها هر سدی اکید می‌کنم هر سدی که بالا دست استان خوزستان بخواهد زده شود با هر دلیلی هر بهانه‌ای سعی در ممانعت در احداث آن سد می‌شوی کهگیلویه به مراتب از خوزستان خاک حاصلخیزتری دارد کیفیت آب در این بالا دست بسیار مطلوب‌تر است و چرا در استانی (کهگیلویه و بویراحمد) که ۱۴ درصد آب شیرین و خروشان کشور را در خود جای داده است از آن بهره نبرد اگر نگران محیط زیست هستید سری به سدهای مورد استفاده خوزستان بزنید که زندگی ستان‌های همجوار را مانند مردم شریف خوزستان به کیفیت نامطلوبی سوق داده است سری به مشعل‌های گاز طبیعی بزنید که ۳۶۵ روز سال همیشه روشن بوده و بر زندگی مردم تاثیر نامطلوبی گذاشته است شما فعال محیط زیست نیستید گر فعال محیط زیست می‌دید جای این همه جوسازی ی‌رفتید و گزارشی در مورد مالت پاشی بر روی شن‌های صحرای وزستان تهیه می‌کرد ۱
ربیعی
0
0
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
درهرعملیات بزرگ سرمایه گذاری برای نسلهای آینده ورفع نیازهای کشاورزان وهمچنین تامین امور دام وکشاورزی ، عده ای مخالف آبادانی کشور شعار واویلا که اینجا کشف آثار باستانی که چند سنگ خط نگار پیدا شده ،پس نسلهای آینده چگونه باید پایه واساس زندگی خود را تامین کنند.
ترکیه باهمه کسر بودجه خود تمام آبهای ورودی به کشور مارا مهار وسدسازی کرده.شما چکار کردید .
وحید
0
0
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
دردپلتی که متخصص مثل یک هویجه ودرمقابل نادانان سرکارند انتظار بیشتراز این نمیرود
میثم
0
0
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
دوست عزیز چرا خارج از واقعیت گزازش میدی بیا از نزدیک ببین و قضاوت کن از روی چ مستندی حرف میزنی
مهرداد
0
0
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
متاسفانه در این ۵-۴ دهه تمام کارهای دولت خدمتگزار و مسئولان بی کفایت نظام ، کارشناسی نشده و غیر اصولی انجام شده است
کیال
0
0
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
کلا اراده ای به خصوص از سوی برخی استان های همجوار است که چشم دیدن پیشرفت گچساران و استان کهگیلویه و بویراحمد را‌ندارد
غزلباش
0
0
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
چندتا عکس از وضعیت اقلیمی اون اطراف سد که به کسی برنمیخوره .
ناشناس
0
0
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
اون که خودشو کارشناس معرفی کرده اندازه باقالی از سد اطلاعات نداره فقط میخواد خودشو مطرح کنه من اهل منطقه سازند گچسارانم آخه کدوم جنگل؟ اگه میخواین مطرح بشین حرفی نیست به شعور بقیه چرا توهین میکنین
درضمن الان کیفیت آب چمشیر خیلی خوبه
کارشناس مدیریت منابع آب کشور
0
0
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
از زمان ساخت سد تا کنون استاد آخانی و گروههای زیست محیطی از این دست مطالب زیاد نگاشتند ولی آنچه اتفاق افتاد بر خلاف نظرات آنها بود .اگر رصدی بر روی ادعاهای این استاد داشته باشید متوجه می شوید که از اساس در مورد سد چمشیر نظرات غیر اصولی و غیر علمی داشتند .ایشان معتقد بودند با اولین آبگیری گنبد نمکی موجود در دریاچه سد حل خواهد شد و شوری را تا مرز ۱۰ هزار بالا خواهد برد و گتوندی دیگر را رقم خواهد زد .ولی هیچکدام محقق نشد ،شوری هم پایین آمد .دوستان در دانشگاه صرفا بر روی اعداد و ارقام متمرکز هستند و سوابق اجرایی و تجربیات مجریان سد سازی و کارشناسان آب منطقه ای را نادیده می گیرند .خاطر نشان می گردد همه ابعاد تاثیرگذار در خصوص ساخت این سد مطالعه شده است و هیچ کدام از مشکلات عنوان شده را ندارد .
مقداد
0
0
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
وقتی خداوند میگه یک ساعت فکر کردن بهتر از یک عمر عبادت است یعنی همین!!!
چرا در چنین پروژه هایی که میخان احداث کنن قبلش خیلی از اهل فن و کارشناسان درباره عواقبش و ویرانی که به بار میاره بارها و بارها هشدار میدن اما توجهی به هشدارهای کارشناسان داده نمیشه و سالها درگیر ساخت اون پروژه میشن با هزینه های هزاران میلیاردی و آخرش هم دقیقا میبینیم که ویرانی به بار اورده!!!
واقعا یه لحظه فکر نمیکنین چرا؟؟؟!!!!!?
ناشناس
0
0
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
لعنت بر رانت، لعنت بر رابطه و واسطه که پدر این ملت را درآورده.
لعنت خدا و نفرین و آه کشاورزان ممسنی و رستم بر بانیان و عاملانی که با هر پدر سوخته بازی که انجام دادند، و برای زیاده خواهی های خودشان باعث تعطیلی سد پارسیان در استان فارس شده اند.
محض اطلاع ذینفعان سد چمشیر عرض شود تمامی مواردی که بر کیفیت آب سد چمشیر بیان کرده اند یک طرف، متاسفانه بعلت نابودی کشاورزی در بالا دست سد چمشیر بستر رودخانه فهلیان در طول سال مدفن پسمانهای شهری و روستایی شده که با سیلاب های خروش در طول زمستان سالانه به مخزن سد چمشیر سرازیر می گردد .
که عواقب آن هم برمیگرده به بی مدیریتی و کم تدبیری و....
هزاران لعنت بر رانت و پارتی و بی خردی و زیاده خواهی
آخه مردم چه گناهی کرده اند، این از وضعیت بالا دستهای رودخانه آن هم از عواقبی خطرناکی که معلوم نیست برای ذینفعان پایین دست در سالهای آتی که چه سونامی هایی از بیماریهای ناشناخته شاید در بر داشته باشد.
ناشناس
0
0
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
سد سازی کلا باعث خالی شدن سفره هایی زیر رمینی میشود
ناشناس
0
0
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
وقتی در زمستان امسال خروجی سد را هشت برابر ورودی باز کردن معلوم بود که عملا دارن جلوی ابگیری سد رو میگیرن. حالا چرا این کارو میکنن بسیار جای سوال داره. ایا مشکلی برای ابگیری سد به وجود اومده؟
مجید
0
0
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیریت سد چمشیر اب سد رو در فصل ابگیری تخلیه میکنه به این دلیل که این خواسته کشاورزهای خوزستان بوده! از کی تا حالا کشاورزها این قدر عزیز شدن که به خواست اونها دریچه سد رو براشون باز میکنید. نگید به خواست کشاورزها بوده که اصلا باور کردنی نیست. پس چرا برای زاینده رود این کار نمیشه. سدی که هنوز نصف ظرفیتش پر نشده رو به خاطر کشاورزها خالی کردن باور پذیر نیست
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

عکس/ عکسی قدیمی از امیرجعفری و ریما رامین‌فر و پسرشان

قیمت ماهی امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت قند و شکر امروز

قیمت روز روغن خوراکی + جدول

قیمت انواع خودرو‌های مزدا ۳، بسترن و کاپرا گروه بهمن امروز

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خداحافظی سلنا گومز با ۴۳۰ میلیون کاربر

قیمت سکه پارسیان امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ لنوو + جدول

استوری منوچهر هادی و یکتا ناصر با یک آهنگ مشترک! + فیلم

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/غلط املایی تابلو زیباکلام

عکس/کارت جشن عروسی بنی‌صدر در سال ۵۳

درگیری دو همکلاسی در شوش منجر به قتل شد

برق این شهر‌ها فردا قطع می‌شود!

پیش بینی قیمت دلار فردا ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

فیلم/رقص جذاب داوود رشیدی

زالو درمانی جه تاثیری دارد؟

تاثیر مصرف نمک در درد‌های زنانه

حقوق کارگران چقدر از تورم عقب‌مانده است؟

واکنش آذری جهرمی به ممنوعیت پخش سریال حشاشین

عکس/ خانه لاکچری هانده ارچل بازیگر ترک فیلم مست عشق

انگیزه متهم برای قتل زن مورد علاقه‌اش: فقط می‌خواستم گوشی‌اش را چک کنم

چگونه دو اسپیکر بلوتوثی را به هم وصل کنیم؟

عکس/ استایل جذاب مه لقا باقری سوژه کاربران شد

چطور بفهمیم کیلومتر شمار خودرو دستکاری شده؟

فیلم/ اعتراف سارقان موتورسوار اتوبان های تهران

داور بازی استقلال و تراکتور استعفا داد!

سازنده واکسن آسترازنکا اعتراف کرد

فیلم/ چهره‌های فضای مجازی زیر ذره بین قوه قضاییه

فیلم/ دختر آیت‌الله طالقانی: بی‌حجابی مجازاتی ندارد

اعلام شرایط وام فوری ۲۰۰ میلیونی بانک ملی+ جزییات

خوشگذرانی نانسی عجرم به همراه فرزندانش در شهربازی + عکس

سید محمد خاتمی: کشور در شرایط حساسی به سر می‌برد

فیلم/ شادی یک جفت لک لک بعد از اولین تخم گذاری

اولین عکس از درب جدید طلای حرم امام رضا (ع)

فیلم/تعقیب و گریز دیدنی زورگیر‌های موتورسوار در الهیه

اقتصاد ژاپن دست پر آمد

جهش تولید نفت ایران در سال جاری

افتتاح بلندترین سکوی بانجی جامپینگ دنیا

امضای قرارداد ۶ میلیارد دلاری قطر برای ساخت کشتی حمل گاز

سقوط اکتشافات نفت و گاز در جهان

حراج نفت ایران به قیمت مال‌دزدی است!

فیلم/ بارش شدید باران در ماهیدشت کرمانشاه

مبلغ عیدی روز معلم ۱۴۰۳ مشخص شد

ماجرای عکس جعلی ترانه علیدوستی و پدرش

بازار نیمه تعطیل طلا، صعودی شد

فیلم/حمله یک مهاجم مسلح با شمشیر سامورایی به مردم در لندن

قیمت جدید انواع میوه و سبزی در بازار +جدول

استقلالی‌ها پولدار شدند

علی ابدالی سرپرست بانک سینا شد

فیلم/زاکانی هر کاری می‌کند جز اداره شهر!

فیلم/طوفان شدید در استان الانبار عراق

اقدام بانک ملی ایران در واگذاری پتروشیمی شازند بسیار ارزشمند است

اعلام محدودیت ترافیکی جاده‌ها در تعطیلات آخر هفته

خودروسازان به ازای هر ۱ میلیون دلار ارز تخصیصی، چه تعداد خودروی نو تولید کردند؟

گزارش بورس امروز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رکورد جالب عیسی آل‌کثیر در جام‌حذفی

پس لرزه تنش‌های بازار طلا در بازار ارز

اوسمار: سپاهان بلوف زده است

آقای گلزار این قرتی بازی‌ها از شما بعیده!