تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۰۶ خرداد ۱۴۰۳
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

طرح یکپارچه عرضه خودرو چراغ خاموش حذف می‌شود؟/ شکست قطعی لاتاری ملی

آیا عرضه خودرو «یکپارچه» می‌ماند؟ این سوال، از چند ماه اخیر نه‌تنها در میان فعالان صنعت خودرو بلکه در بین جامعه مصرف‌کننده و مردمی که بنا به هر دلیلی، نیاز به خرید خودرو دارند، پرسیده می‌شود.

حذف طرح یکپارچه عرضه خودرو

اقتصاد ۲۴- اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ بود که وزیر صمت وقت با هدف شفاف سازی عرضه خودرو، دست به تشکیل سامانه یکپارچه خودرو زد. این تلاش پس از ناموفق بودن روال قرعه‌کشی برای تعیین گیرندگان بعدی خودرو، اجرایی شد. در ابتدا این سامانه و روند آن با اما و اگر‌هایی همراه بود؛ ضعف سیستم‌های فنی و بستر‌های الکترونیکی آن هم در زمان‌هایی که افراد متقاضی باید مدارک رسمی و بانکی خود را در سامانه‌های مختلف بارگزاری می‌کردند، بیشتر صدای انتقادات را بلند کرد.

چارچوب‌های قانونی برای اعطای این فرصت از سوی خودروسازان نیز، در برخی محافل مورد مناقشه بود. به عنوان مثال آنکه افراد پس از دریافت خودرو تا دو سال حق فروش آن را ندارند و یا آنکه اگر فردی تا زمان تحویل خودرو، نتواند منابع مالی خود را تامین کند، اجازه فروش و یا واگذاری حق خود به نفر دیگر را ندارد. این دست قوانین نیز باعث شد تا به مخالفان طرح عرضه یکپارچه افزوده شود.

با این حال همچنان موافقان و مدافعان این طرح، آن را یکی از کارآمدترین شیوه‌ها در شرایط فعلی برای صنعت و بازار خودرو می‌دانند. با این حال، کم‌کاری این سامانه و توقف‌های موقتی طولانی مدت عرضه یکپارچه، برخی شبهات را درباره توقف کلی این طرح، به‌وجود آورده است.

شکست قطعی لاتاری ملی

رضا آریاراد، کارشناس بازار خودرو در گفتگو با اقتصاد ۲۴، ابتدا به تشریح شکل‌گیری سامانه یکپارچه عرضه خودرو پرداخت و گفت: از سال ۱۳۹۵ به بعد، صنعت و بازار خودرو در ایران، درگیر چالش عدم توازن شد. تشدید تحریم‌ها علیه ایران در کنار عدم حضور خودرو‌های خارجی در کشور، باعث شد تا توان خودروسازی در ایران به اندازه پاسخگویی به نیاز بازار نباشد. سنگین شدن ظرف تقاضا و محدود بودن عرضه، ریشه دلالی و بازار آزاد خودرو را تقویت کرد و چند نرخی شدن قیمت خودرو و نداشتن شاکله صحیح برای مدیریت آن، از جمله نتایج بارز این اتفاق محسوب می‌شود.


بیشتر بخوانید:‌ اعتراض مردم به فضاحت تحویل خودرو‌ها به اوج خود رسید/ برداشت فی‌الفور پول از جیب مردم، تحویل خودرو ۲ سال بعد!


وی ادامه داد: دولت به منظور بهبود وضعیت و شناسایی نیاز واقعی جامعه متقاضی، به دنبال راهکار‌هایی گشت و آزمون و خطا‌های خود را در این‌باره آغاز کرد. شیوه قرعه‌کشی، نخستین راهکار اجرا شده بود. در این روش، هر فردی بدون توجه به آنکه جزو جامعه دلالیست و یا عضوی از قشر عظیم متقاضی واقعی خودرو، می‌توانست ثبت‌نام کند و اگر شانس با او یار بود، خودروی قرعه‌کشی شده را در زمان اعلامی دریافت کند. این روش پس از مدت کوتاهی به لاتاری ملی معروف شد و در اصل مشکلی را در بخش سامان‌دهی عرضه خودرو کم نکرد. این مسئله باعث شد تا شیوه جدیدی به نام عرضه یکپارچه مورد بررسی و استفاده قرار گیرد.

راه حل جایگزینی برای سامانه یکپارچه عرضه خودرو نداریم

این کارشناس اقتصادی در ادامه صحبت‌های خود به کارکرد سامانه یکپارچه عرضه خودرو اشاره کرد و گفت: از نظر کارشناسان، تاسیس سامانه یکپارچه و عرضه خودرو از این طریق، اقدامی به موقع نسبت به شرایط حاضر بود. در این طرح، با اعمال فیلتر‌های کلیدی، مصرف‌کننده و متقاضی واقعی خودرو شناخته می‌شود. در شرایطی که بین عرضه و تقاضا تعادل وجود نداشته باشد، باید براساس توان صنعت خودروسازی، ابتدا نیاز واقعی را شناخته و برای تامین آن برنامه‌ریزی داشته باشیم؛ این روند در طرح عرضه یکپارچه خودرو صادق است.

خودرو

آریاراد خاطرنشان کرد: هدف غایی دولت، سامان‌دهی بازار خودرو، کاهش نقش دلالی در بحث تخصیص خودرو‌های نو و درب کارخانه بود که طرح یکپارچه در این روند عملکرد مثبتی را از خود نشان داد. به نوعی عدالت نسبی برقرار شده بود و ایرادات شیوه‌های پیشین را نداشت. حال برخی گمانه‌زنی‌ها به آن سو رفته که شاید این طرح ملغی شود.

وی تصریح کرد: در رابطه با این اتفاق باید گفت به نظر نمی‌رسد دولت راه‌حلی برای جایگزینی در عرضه یکپارچه در سامانه پیدا کرده باشد و رویکرد‌های تا به امروز دولت، نشان از حذف این طرح ندارد.

بالاخره خودرو به دست مردم می‌رسد؟

به گزارش اقتصاد ۲۴، در اقتصاد تورم‌زده ایران، کالا‌های مصرفی مانند خودرو و مسکن، تبدیل به اقلام سرمایه‌ای شده‌اند؛ تورم در کنار تغییر ماهیت این کالا‌ها باعث شده تا فضای دلالی بیش از پیش به سوددهی معاملات آن‌ها امیدوار باشد. به نظر می‌رسد افسار اقتصاد خودرو، به طور کلی دست بازار آزاد باشد، اما هنوز قیمتی که کارخانه تولیدی به عنوان نرخ نهایی محصول خود اعلام می‌کند، در این ارقام اثرگذار است.

چشم‌انتظاری متقاضیان خودرو یا همان مصرف‌کنندگان عام به دولت تا وضعیت آشفته بازار خودرو سروسامان بگیرد، هنوز پابرجاست. با روش عرضه یکپارچه در سامانه، کمی از این انتظار برآورده شد، اما هنوز نرخ بالا و کمبود محصول با کیفیت، باعث شده تا رضایت مردم به عنوان خریداران اصلی خودرو، جلب نشود.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت میوه در میادین تره بار امروز + جدول

قیمت پسته، تخمه، آجیل و خشکبار + جدول

اسراییل: تدارکات برای حمله به ایران تکمیل شده

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های شرکت کیا در بازار ایران + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

عکس/ کامنت هواداران استقلال برای اخراج احمد شهریاری

عکس/ قاب مشترک پارسا پیروزفر و همسر سابق پژمان بازغی

عکس/ مقایسه‌ای میان قدمت درختان خیابان ولیعصر و کشور امارات

عکس/ حمید لولایی در کنار همسرش

عکس دیده نشده از شهید اسماعیل هنیه و یحیی سنوار در نوجوانی

عکس/ طاق کسرا یادگار برجسته از فرمانروایی ساسانیان

عکس/ یک دستگاه آپارتمان در تهران پاداش ترور نتانیاهو

عکس/ بازگشت عبدالکریم حسن به پرسپولیس

عکس/ صابر ابر از این رو به آن رو شد!

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

عکس/ حال و هوای منزل معصومه کرباسی در شیراز

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

خبر مهم وزیر کار درباره واریز یارانه یک میلیون تومانی

وضعیت هواشناسی امروز

عکس/ حاشیه جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی در تخت‌جمشید سال ۱۳۵۰

چرا هیچ کس از پایان تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران خوشحال نشد؟!/ بدون FATF در تحریم ابدی هستیم

عکس/ روستای زعفرانیه تهران پاییز سال ۱۳۵۴

تصویری از معصومه کرباسی و همسرش در لبنان

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

وضعیت آلودگی هوای تهران در یکم آبان ۱۴۰۳

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

۳ نماد هویتی ایران که مدیون ساسانیان هستیم + عکس

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

پیش بینی بورس سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳

اینفوگرافی/ ویژگی همکاران سمی در محل کار

یک عامل ساده اما مهم در ابتلا به زوال عقل

روش تهیه توپک‌های انرژی‌زا

تفاوت غذاهای فراسودمند و غذاهای دارویی

دومینوی ریزشی شاخص کل بورس تا کی ادامه دارد؟/ باخت بورس به تنش‌های سیاسی منطقه قطعی است/ بهانه دولت برای بی توجهی به بورس تکمیل شد؟

فیلم/ برش نخستین برف پاییزی در اردبیل

کارشناس داوری بازی پرسپولیس - السد

سقوط یک هواپیمای روسی در سودان

گاریدو: خوب بودیم اما باختیم

شهره سلطانی و شبنم مقدمی در یک جشنواره

تلاش رییس موساد برای آتش‌بس و تبادل اسرا

تغییر چهره سیتای سریال مسافری از هند پس از ۲۱ سال

انتخاب اعضای جدید هیئت مدیره خانه سینما

فیلم/ خلاصه بازی السد و پرسپولیس

بارش برف و مه‌گرفتگی سنگین در جاده چالوس

آغاز واگذاری مسکن رایگان به این خانواده‌ها

گل‌نزن‌ترین ورژن پرسپولیس در آسیا

نظر آیت‌الله خامنه‌ای درباره پوشیدن لباس مارک آمریکایی

اظهارات ظریف درباره اتباع خارجی در ایران

فیلم/ طعنه‌‍ سنگین خیابانی روی آنتن زنده به ادعای واهی برخی کشورهای عربی درباره جزایر سه‌گانه

ستاره استقلالی تماشاگر ویژه بازی پرسپولیس + عکس

روزهای حراج سکه زیاد شد

یزدانی مسابقات جهانی را از دست داد

فیلم/ سقوط درخت بر روی ماشین‌های لوکس در تهران در پی تندباد

فیلم/ تصاویری از وزش باد شدید در تهران

تکذیب هدف قرار گرفتن زیاد النخاله در دمشق

هاشمی‌طبا: این چیزی که شاهدش هستیم وفاق نیست

پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت همسر شهید اسلامی

یارانه نقدی دهک‌های چهارم تا نهم واریز شد

عکس/ استوری عاشقانه حسن یزدانی

بیمارستان لولاگر تهران تعطیل شد

واکنش مدیرعامل استقلال به قرارداد ۱۲۰ میلیاردی رامین رضاییان