تاریخ انتشار: ۱۲:۵۴ - ۱۶ مهر ۱۴۰۳
اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد:

اقتصاد بازار چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

اقتصاد بازار آزاد رایج‌ترین مدل اقتصادی مورد قبول اغلب اقتصاددانان است که مزایای آن شامل افزایش کارایی، رشد پایدار اقتصادی و انگیزه برای نوآوری است. اما نقاط ضعف احتمالی آن شامل خطر ایجاد انحصارها، استثمار نیروی کار و نابرابری درآمد است.

اقتصاد بازار چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

اقتصاد۲۴- شیوا سپهری: اقتصاد بازار  یک سیستم اقتصادی است که در آن تولید  و قیمت کالاها و خدمات توسط عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. در اقتصاد بازار، تعاملات بین مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارها مشخص می‌کند که چه کالاها و خدماتی موجود باشند و به چه قیمتی عرضه ‌شوند.

اقتصاد بازار چگونه کار می‌کند؟

اقتصاد بازار به نیروهای عرضه و تقاضا تکیه می‌کند تا قیمت‌ها و مقدار عرضه مناسب برای بیشتر کالاها و خدمات را تعیین کنند. عرضه و تقاضا در اقتصاد بازار آزاد عامل اصلی تعیین کننده شرایط بازار است و دولت حق دخالت در اقتصاد برای قیمت‌گذاری یا حمایت از یک صنعت خاص را نخواهد داشت. در نتیجه کارآفرینانی که هرچه بیشتر قواعد بازار را رعایت می‌کنند امکان سود بیشتر و سرمایه‌گذاری‌های پرسودتر در آینده را خواهند داشت و کارآفرینان ناموفق مجبور به تغییر محصولات یا خارج شدن از بازار می‌شوند. طرفداران اقتصاد بازار اعتقاد دارند که بازار آزاد کارایی بیشتری نسبت به دیگر مدل‌های اقتصادی دارد و بیشتر نفع عام در آن رعایت می‌شود.

نظریه بازار چیست؟

پایه نظری اقتصاد بازار توسط اقتصاددانان کلاسیکی مانند آدام اسمیت، دیوید ریکاردو و ژان-باپتیست سه چیده شده است. این اقتصاددانان بازار آزاد، بر این باور بودند که «دست نامرئی بازار» انگیزه‌های سود و مشوق‌های بازار به‌طور کلی تصمیمات اقتصادی را به مسیرهای سازنده‌تر و کارآمدتر هدایت می‌کند تا برنامه‌ریزی دولتی اقتصاد. آن‌ها استدلال می‌کردند که دخالت دولت اغلب منجر به ناکارآمدی‌های اقتصادی می‌شود که در نهایت وضعیت کلی مردم را بدتر می‌کند.

اقتصادهای بازار مدرن 

امروزه اقتصاد هیچ کشوری بازار کاملاً آزاد یا بازار کاملاً برنامه ریزی شده نیست و اقتصاد کشورها در جایی از طیف میان این دو قرار دارد. بیشتر کشورهای توسعه‌یافته به لحاظ فنی اقتصادهای مختلط هستند و بازارهای آزاد را با مقداری دخالت دولت ترکیب می‌کنند و  با این وجود به عنوان اقتصادهای بازار شناخته می‌شوند، زیرا به نیروهای بازار اجازه می‌دهند بخش عمده‌ای از فعالیت‌ها را هدایت کنند و معمولاً تنها تا جایی مداخله دولت صورت  گیرد که برای ایجاد ثبات ضروری باشد.


بیشتر بخوانید: ۴ مفهوم اقتصادی که مردم عادی باید بدانند


اقتصادهای بازار ممکن است برخی از مداخلات دولت، مانند تثبیت قیمت، صدور مجوز، سهمیه‌بندی و یارانه‌های صنعتی را داشته باشند. رایج‌ترین شکل آن نیز، تولید کالاهای عمومی توسط دولت است که در انحصار دولت قرار می‌گیرد. اما به طور کلی، اقتصادهای بازار با تصمیم‌گیری اقتصادی غیرمتمرکز توسط خریداران و فروشندگان که به صورت روزانه معامله می‌کنند، شناخته می‌شوند.

به گزارش اقتصاد۲۴ اقتصادهای بازار با داشتن بازارهای کاربردی برای کنترل شرکتی نیز شناخته می‌شوند که اجازه انتقال و سازمان‌دهی مجدد ابزارهای تولید اقتصادی بین کارآفرینان را فراهم می‌کند.

اگرچه اقتصاد بازار به وضوح سیستمی مدرن است، بحث‌های زیادی در مورد میزان مداخله دولت که برای عملکرد بهینه اقتصادی لازم است، همچنان در بین اقتصاددانان وجود دارد.

بیشتر اقتصاددانان معتقدند که اقتصاد بازار آزاد، موفق‌ترین مدل در ایجاد ثروت، رشد اقتصادی و افزایش استانداردهای زندگی برای یک کشور است. با این حال، آن‌ها در مورد دامنه، مقیاس و نقش‌های خاصی که دولت باید برای فراهم کردن چارچوب قانونی و نهادی لازم ایفا کند، اختلاف نظر دارند.

کشورهای دارای اقتصاد بازار 

بیشتر کشورها عمدتاً از قواعد بازار آزاد پیروی می‌کنند. با این حال، باید توجه داشت که این اقتصادها همچنان تا حدی تحت تأثیر سیاست‌های دولت هستند. مثلاً قوانینی برای تعیین حداقل دستمزد، یارانه برای صنایع یا بخش‌های خاص و سیاست‌هایی که تولید و فروش برخی محصولات و خدمات را به دلیل خطرات احتمالی برای مصرف‌کنندگان ممنوع می‌کنند، در کشورهایی با اقتصاد بازار آزاد مشاهده می‌شود.  در میان برخی از بزرگترین اقتصادهای جهان، کشورهای زیر عمدتاً دارای اقتصاد بازار هستند:

- ایالات متحده 

- ژاپن 

- آلمان 

- بریتانیا 

- کانادا 

- ایتالیا 

- برزیل 

- استرالیا 

- مکزیک 

- اسپانیا 

اقتصاد مختلط چیست؟ 

بیشتر کشورهایی که دارای اقتصاد بازار آزاد شناخته می‌شود، در واقع اقتصادهایی مختلط هستند. به این معنی که قانون عرضه و تقاضا محرک اصلی اقتصاد در این کشورها است. تعاملات بین مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تعیین می‌کند که چه کالاها و خدماتی ارائه شود و چه قیمتی برای آن‌ها تعیین شود.

با این حال، بیشتر کشورها وجود یک مرجع مرکزی را می‌پذیرند که برای جلوگیری از سوءاستفاده، اصلاح بی‌عدالتی‌ها یا ارائه خدمات ضروری اما غیرسودآور وارد عمل ‌شود. بدون دخالت دولت، هیچ قوانین ایمنی برای کارگران، قوانین حمایت از مصرف‌کنندگان، تدابیر امداد اضطراری، مراقبت‌های پزشکی یارانه‌ای یا سیستم‌های حمل و نقل عمومی وجود نخواهد داشت.

تفاوت بین اقتصاد دولتی و اقتصاد بازار چیست؟ 

در مدل اقتصاد دولتی، دولت کنترل تولید، توزیع و قیمت‌ها را در دست دارد. تمام تصمیمات اقتصادی از طریق یک برنامه مرکزی به‌ویژه در مورد نحوه تخصیص منابع برای تحقق اهداف جمعی اتخاذ می‌شود. اما در اقتصاد بازار، عرضه و تقاضا تصمیمات اقتصادی مانند تخصیص منابع را تعیین می‌کند. رقابت اصل تعیین کننده در اقتصاد بازار است. اقتصادهای دولتی بر ثبات از طریق کنترل دولتی تمرکز دارند که اغلب منجر به ناکارآمدی می‌شود. اقتصادهای بازار بر انتخاب فردی، کارایی و نوآوری تأکید دارند.

آیا سرمایه‌داری و اقتصاد بازار یک چیز هستند؟ 

سرمایه‌داری و اقتصاد بازار هر دو برای توصیف سیستمی به‌کار می‌روند که در آن قانون عرضه و تقاضا(نه یک دولت مرکزی) تولید و قیمت کالاها و خدمات را تعیین می‌کند. سرمایه‌داری به‌عنوان یک فلسفه سیاسی معتقد است که تولید باید در دست بخش خصوصی باقی بماند و توسط انگیزه کسب سود خصوصی هدایت شود.

آیا اقتصاد بازار خوب است یا بد؟ 

بیشتر اقتصاددانان معتقدند که سیستم اقتصاد بازار بهترین کارآمدی را در ارائه کیفیت زندگی بالا برای اکثر شهروندان دارد. مزایای آن شامل افزایش کارایی، رشد پایدار اقتصادی و انگیزه برای نوآوری است. اما نقاط ضعف احتمالی آن شامل خطر ایجاد انحصارات، استثمار نیروی کار و نابرابری درآمد است.

اقتصاد بازار چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

نتیجه‌گیری 

اقتصاد بازار توسط قانون عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. با این حال، بیشتر اقتصادهای مدرن به‌طور دقیق می‌توانند اقتصادهای مختلط نامیده شوند، به این معنی که دولت در صورت لزوم برای رفع مشکلات یا اصلاح بی‌عدالتی‌ها مداخله می‌کند. مشکل اصلی، برای اقتصاددانان و تمام شهروندان، تعریف میزان مداخله دولت است که مورد نیاز است.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

یوهان نیسکنز درگذشت

پیش‌بینی کارشناسان از قیمت مسکن

ماجرای مربی رقص‌شدن داریوش مهرجویی در آمریکا

میزان افزایش حقوق کارمندان مشخص شد

برگزاری مسابقه استقلال و النصر در زمین بی‌طرف

واکنش مدیرعامل مس به شایعه برکناری محمود فکری

نوشته روی انگشتر هدیه سیدحسن نصرالله به آیت‌الله خامنه‌ای چیست؟

اعلام جرم علیه زینب موسوی و پدرام سلطانی

مخالفت بختیاری‌زاده با درخواست بازیکنان استقلال

فیلم/ شوخی‌‎های ترسناک حامد آهنگی با الیکا عبدالرزاقی

محدودیت‌های ترافیکی در محور کرج-چالوس

مطهره گونه‌ای به زندان معرفی شد

هشدار زرد هواشناسی

افزایش شکاف درآمدی در کشور

پیش‌بینی قیمت دلار فردا سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۳

پیش‌بینی بورس فردا سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۲

آمار واقعی بیکاری در ایران۲۰ میلیون نفر!

۷ باور غلط درباره تریاک

چرا در بابل کنسرت موسیقی برگزار نمی‌شود؟

کمترین کارمزد خرید اتریوم در صرافی ایرانی

آخرین وضعیت زیرسویه‌های جدید کرونا

برنامه اقتصادی چین چگونه اقتصاد جهان را تغییر می دهد؟

آیا افسردگی باعث چاقی می‌شود؟

هشدار درباره استفاده از خمیردندان‌ زغالی

عکس/ استوری جدید نجمه جودکی مجری سابق صداوسیما

عکس/ فرزاد مجیدی در کنار اسطوره برزیلی رئال مادرید

ایرج مسجدی معاون سپاه قدس کیست؟

عکس/ کنایه معنادار شروین حاجی پور به سخنان عارف

نشست فوری نتانیاهو با وزرای کابینه رژیم صهیونیستی

فیلم/ آماده‌سازی، پرتاب و برخورد موشک‌های ایرانی در حمله به اسرائیل

ماجرای افغان‌هایی که ۲۱ بار ردمرز شدند؛ از اجاره کارت بانکی به مهاجران تا مانع تراشی در ساماندهی اتباع

 لاستیک دیواره کوتاه بخریم با لاستیک استاندارد؟

فیلم/ سردار قاآنی پیام داد

بازگشت ۱۱ میلیارد تومان به خزانه پرسپولیس

فیلم/بازیگران هالیوودی در سریال پایتخت

فیلم/آمار عجیب پلیس از تماس‌های مردم با ۱۱۰

عکس/ چهره بدون آرایش یانگوم در سن ۵۳ سالگی

عکس/بهترین کافه‌های تهران ۸۰ سال پیش +منو

علت کندی این روزهای اینترنت در ایران چیست؟

فیلم/آماده باش جنگنده‌های میگ ۲۹ ایران در فرودگاه مهرآباد

خبر مهم قالیباف درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان+ فیلم

اینفوگرافی/ چه کسانی تاکنون نشان فتح را دریافت کردند؟

فیلم/سوء‌استفاده عجیب از کولبران برای واردات سلاح!

رد شایعه جنجالی درباره مهدی قایدی

عکس/ بخشنامه مهم وزیر کشور در خصوص جذب نیرو

عکس/ جذاب‌ترین مرد دنیا در سال ۲۰۲۴

کابوس جنگ تمام عیار؛ پیش بینی یورونیوز از چگونگی درگیری هوایی، دریایی و حتی زمینی ایران و اسرائیل

فیلم/سقوط موشک حزب‌الله به قلب حیفا

معرفی برندگان نوبل پزشکی ۲۰۲۴+ عکس

اقدام به خودسوزی دو کارگر پتروشیمی اغوان گستر+ عکس