تاریخ انتشار: ۰۹:۰۷ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
از سرگیری معاملات املاک در شهرهای مختلف

بهترین روش ها برای خرید، فروش یا اجاره خانه در دوران کرونا

معاملات املاک در تهران و شهر‌های دیگر، جانی تازه گرفته‌اند. در این مطلب نگاهی داریم به راهکار‌هایی برای مالکین، مشتریان، مستاجران و مشاوران املاک، تا فرآیند خرید و فروش و اجاره را به شیوه کارآمدتری به انجام برسانند.

خرید، فروش یا اجاره خانه

اقتصاد 24- در یک سال گذشته، شرایط قرنطینه کرونا، تاثیر زیادی روی زندگی همه ما گذاشت و تقریبا هیچ بخشی از زندگی بدون تغییر باقی نماند. معاملات املاک نیز با رکود زیادی مواجه شد، خریداران و فروشندگان مسکن دست نگه داشتند و اکثر اجاره نشینان نیز تلاش کردند تا قرارداد اجاره را تمدید کنند و تغییر خانه را به تعویق بیاندازند. اما برخی خانواده‌ها به دلایل مختلف مانند پایان مهلت دریافت وام مسکن، پایان قرارداد اجاره خانه، ازدواج و تشکیل خانواده و یا نیاز به نقدینگی، ناچار به انجام معاملات ملکی هستند.
اگر شما هم به دلایل مختلف در این روز‌های شیوع ویروس کرونا، مجبور به خرید و فروش خانه یا اجاره آن هستید، باید بدانید که چگونه امنیت و سلامت خودتان را حفظ کنید. در این مطلب، راه‌هایی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در معاملات املاک ارائه شده اند.

تور مجازی

 

اگر خریدار یا مستاجر هستید زمان کافی برای جستجوی اینترنتی و تماس تلفنی از داخل منزل صرف کنید تا از بازدید‌های بی مورد پرهیز کنید.
۱- جستجو برای خانه جدید را در اولین فرصت آغاز کنید.
برای شروع فرآیند اجاره یا خرید بهتر است هرچه زودتر شروع کنید. اگر قصد اجاره دارید، تا حد امکان بهتر است با صاحبخانه‌ی فعلی کنار بیایید و فعلا در همین خانه بمانید. اما اگر به هر دلیلی باید به دنبال خانه جدید باشید، بهتر است هرچه زودتر شروع به جستجوی آنلاین ملک کنید تا بتوانید برنامه بازدیدها و سایر اقدامات اداری را در فرصت مناسب انجام دهید.


۲- از سایت‌های معرفی ملک و آپارتمان استفاده کنید.
تعداد زیادی سایت و سامانه معرفی خانه و آپارتمان وجود دارد که می‌توانید مسکن مورد نیازتان را با جزئیات مختلف در آن‌ها جستجو کنید. اطلاعاتی از قبیل قیمت، موقعیت محلی، سال ساخت، متراژ و تعداد اتاق، امکاناتی مثل پارکینگ و انباری و آسانسور و ... را می‌توانید در سایت چک کنید و تصاویر آن را ببینید. بهتر است این اطلاعات و تصاویر را در اختیار سایر اعضای خانواده نیز قرار دهید و بعد از رسیدن به اتفاق نظر، برای بازدید اقدام کنید. بهتر است بازدید توسط اعضای تصمیم گیر انجام شود و تا حد امکان از بازدید‌های مکرر بپرهیزید.


بیشتر بخوانید: قیمت اجاره آپارتمان در منطقه بلوار کشاورز و میدان فاطمی تهران



۳- ویدئو و تور مجازی به جای بازدید حضوری، گزینه بهتری است.
حتی در دوران قبل از کرونا، تور مجازی بازدید از خانه بسیار کارآمد بود. افرادی که قصد تغییر شهر سکونت خود را داشتند با استفاده از سامانه جستجوی آنلاین ملک و تور مجازی تصمیم نهایی خود را می‌گرفتند. حالا در این روز‌ها برای جلوگیری از سرایت کرونا و ایمنی در برابر کرونا استفاده از ویدئو و تور مجازی راه حل هوشمندانه‌ای به نظر می‌رسد.
اگر جزو افراد سالمند هستید یا بیماری‌های زمینه‌ای دارید، تور مجازی بهترین انتخاب برای شما است و با بازدید از خانه به صورت ویدئو می‌توانید نیاز به بازدید حضوری را از بین ببرید یا می‌توانید در یک تماس تصویری، از فروشنده بخواهید خانه را به شما نشان دهد و شما با هدایت او، همه زوایای خانه را به همراه خانواده کاملا بررسی کنید.

خرید، فروش یا اجاره آپارتمان


۴- مشاوران املاکی را انتخاب کنید که توصیه‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند.
راه جلوگیری از گسترش سرایت کرونا و ایمنی در برابر کرونا، رعایت بهداشت فردی و فاصله‌گذاری اجتماعی است. بسیاری از افراد توصیه‌ها را زیاد جدی نمی‌گیرند و از ماسک استفاده نمی‌کنند یا فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نمی‌کنند. مشاور املاکی را انتخاب کنید که سرایت کرونا را جدی بگیرد و بازدید از خانه را برای شما طوری تنظیم کند که تداخل با سایر مشتریان ایجاد نشود.
پیش از بازدید خانه، حتما اطلاعات کامل و تصاویر با کیفیت آن را از مالک آپارتمان یا مشاور املاک بخواهید. در صورت تمایل به گرفتن کمک از مشاوران املاک، از حضور فیزیکی در دفاتر آن‌ها تا حد امکان اجتناب کنید و از طریق تلفن با هم در ارتباط باشید.


۵- توصیه‌های بهداشتی را در زمان بازدید از ملک در نظر داشته باشید.
این روز‌ها لازم است برای ایمنی در برابر کرونا تعداد دفعات خروج از منزل را تا حد امکان کاهش دهیم. همچنین برای هربار خروج از منزل و جلوگیری از سرایت کرونا باید نکات بهداشتی را رعایت کنیم. استفاده از ماسک و دستکش، ضدعفونی کردن مداوم دست‌ها با آب و صابون یا الکل، حفظ فاصله یک متر و نیمی با افراد دیگر، ضدعفونی اشیایی که زیاد مورد استفاده هستند مثل تلفن همراه، و نزدن دست‌های آلوده به صورت، بینی، دهان و چشم جزو موارد ساده و ابتدایی هستند که هر شخص باید قبل از خروج از منزل رعایت کند.
برای بازدید از ملک‌ها و بازدید از آپارتمان هم لازم است تمام موارد گفته شده را رعایت کنید و تا حد امکان به سطوح دست نزنید.

تور مجازی

 

اگر فروشنده یا موجر هستید بدانید که هرچه تصاویر واضح تری از ملک خود ارائه کنید، بازدید حضوری کمتری صورت می‌گیرد و احتمال انتقال ویروس کرونا کمتر می‌شود.
۱- در این روز‌ها همه‌چیز کندتر از حالت عادی اتفاق میافتد. پیش از کرونا ممکن بود روزانه ده‌ها نفر بازدید از خانه داشته باشند، اما حالا برای ایمنی در برابر کرونا و جلوگیری از سرایت کرونا، بازدید از آپارتمان نیز محدود شده است؛ بنابراین بهتر است هرچه زودتر با مشاورین املاک هماهنگ کنید و ملک خود را برای فروش یا اجاره معرفی کنید تا زمان کافی برای پیداشدن مشتری مناسب داشته باشید.
۲- اگر می‌خواهید از مشاوران املاک برای معامله خود کمک بگیرید، هماهنگی‌ها را تلفنی و غیرحضوری انجام دهید و از آن‌ها بخواهید اطلاعات کامل را در اختیار مشتری بگذارند.
۳- اطلاعات کامل خانه به همراه تصاویر با کیفیت از آن را در اختیار مشتری قرار دهید تا مشتری با آگاهی کامل به سراغ شما بیاید. به مشتری یا مشاور املاک توضیح دهید که تنها یک بار پذیرای آن‌ها هستید تا اگر لازم است تمام اعضای تصمیم‌گیر خانواده حاضر باشند.


برای خرید و فروش و اجاره آپارتمان، از تکنولوژی‌هایی که در دسترس داریم بهترین استفاده را ببرید. "تماس تصویری" با واتساپ یا اسکایپ به جای بازدید حضوری، روش بسیار مناسبی برای کم کردن خطرات انتقال ویروس کرونا است. سایت‌های معرفی ملک نیز دستیار خوبی برای صرفه جویی در وقت و کم کردن تردد در خیابان‌ها هستند.



۴- یک روز مشخص را برای بازدید در هفته تعیین کنید و به هر مشتری زمان مشخصی را اعلام کنید تا همزمانی بازدید رخ ندهد. این کار باعث می‌شود شما تنها یک روز مشخص به تمیزی و ضدعفونی کردن خانه بپردازید.
۵- در بدو ورود مشتریان به خانه، ماده ضدعفونی‌کننده و دستکش در اختیارشان قرار دهید تا استفاده کنند. مطمئن شوید که سهل انگاری نمی‌کنند. شما نمی‌توانید تمام سطوحی که آن‌ها با آن تماس داشته‌اند را به خاطر بسپارید. پنجره‌ها را باز بگذارید تا هوا جریان داشته باشد. پس از خروج مشتریان از خانه، محیط را ضدعفونی کنید.

 

خرید، فروش یا اجاره خانه در دوران کرونا

 

اگر مشاور املاک هستید با جلب اعتماد طرفین معامله، آن‌ها را به سمت ارائه اطلاعات صحیح و کامل راهنمایی کنید تا در حد امکان، مذاکرات به صورت تلفنی و اینترنتی انجام شود.
۱- راه‌های دیگری را جایگزین دیدار حضوری برای برقراری با مشتری پیدا کنید. اطلاعات آپارتمان‌ها و راه‌های تماس خود را پشت شیشه دفتر معاملات ملکی خود قرار دهید و از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید.
۲- اطلاعات کامل، قیمت، تصاویر خانه و... را از مالک بخواهید و به مشتری ارائه کنید. زمینه بازدید مجازی را با دریافت فیلم کامل از خانه فراهم کنید.
۳- وسایل بهداشتی، ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده همیشه همراه خود داشته باشید.
۴- در هر مرحله از معامله، فاصله اجتماعی را حفظ کنید و از دو طرف معامله هم بخواهید این موضوع را جدی بگیرند.

دوران کرونا

 

چند توصیه بهداشتی برای بازدید از ملک در دوران کرونا:
پس از انجام مذاکرات تلفنی و رد و بدل کردن اطلاعات ملک، نوبت به بازدید حضوری می‌رسد. بهتر است بازدید حضوری با تعداد کم انجام شود. همراه کردن کودکان و تمام اعضای خانواده در این شرایط به هیچ عنوان منطقی و بهداشتی نیست. در هنگام بازدید از ملک نکات بهداشتی زیر را رعایت کنید:
• تا حد امکان بازدید از آپارتمان را به صورت مجازی و با دیدن عکس و ویدئو از خانه انجام دهید.
• بهتر است در زمان قرار حضوری پنجره‌ها باز باشند.
• همه افراد حاضر در ملک حتما از ماسک و دستکش استفاده کنند، چه مالکین، چه یازدیدکنندگان و چه مشاور املاک.
• فاصله خود را با دیگران حفظ کنید و از ازدحام در یک اتاق بپرهیزید.
• پس از پایان بازدید باید تمام وسایل و نیز مکان‌هایی که مشتری با آن‌ها تماس داشته‌اند (مثل دستگیره درها) و… ضدعفونی شوند.
• فراموش نکنید که از دست دادن با افراد بپرهیزید. این برخلاف اصول نزاکت نیست بلکه نشان دهنده اهمیت سلامت دیگران است.
• بهتر است مذاکره درباره جزییات معامله را پس از بازدید و خارج از خانه یا تلفنی انجام دهید.
• به هیچ عنوان بدون بازدید حضوری اقدام به پرداخت یا نوشتن قرارداد نکنید و از پرداخت بیعانه پرهیز کنید. پس از بازدید و درصورت پسندیدن ملک نیز حتما قرارداد تنظیم کنید، چون نداشتن قرارداد، عواقب بدی به‌همراه دارد. اجازه ندهید شرایط خاص شیوع کرونا باعث سهل‌انگاری شما در رعایت مسایل امنیتی در معامله شود.

 

اگر فکر می‌کنید رعایت این توصیه‌های بهداشتی دشوار است، به این موضوع توجه کنید که خرید و یا اجاره یک خانه جدید، باید سرآغاز تجربه‌ای دلپذیر برای شما و خانواده تان باشد، نه شروع یک دوره بیماری دشوار و مشکلات همراه آن.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

عکس/ توییت جنجالی ایلان ماسک درباره حمله اسرائیل به ایران

ریزپرنده چیست؟

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس/ خرید سفره عقد و عروسی نفیسه روشن

عکسی از روناک سریال «نون خ» با یک استایل متفاوت

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

فیلم/سوتی منشوری تلویزیون در پخش کارتون پت و مت

عکس عاشقانه بیتای آوای باران در جشن تولدش

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ + جدول

قیمت انواع خودرو‌های رنو + جدول

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

۹۲ درصد ارزش ودیعه مستاجران از بین رفته است/ معضل ملی وحشتناکی که در کمین بازار اجاره است

وضعیت هواشناسی امروز

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

پیش بینی بورس امروز یکم اردیبهشت ۱۴۰۳

جان کمپبل کیست؟/ برجسته‌ترین اقتصاددان حوزه مالی

سلفی جالب نصرالله رادش و همسرش وایرال شد

بهترین فیلم‌های ژانر جنایی سینمای جهان

عکسی از دیدار صمیمی همایون شجریان با آقای خواننده

عکس/تیپ شیک و رسمی بازیگر خانم سریال فاصله‌ها

عکس/استایل جذاب و نوجوان‌پسند بازیگر گناه فرشته

استواری اقتصاد ایران همچنان بر پایه‌های کهنه نفت!/ نفع پول نفت به خودش نرسید!

عکس/استوری متفاوت زهرا داوودنژاد در روز تولدش

خبر خوب هواشناسی برای نیمه اول اردیبهشت

شیرینی فروشی قدیمی تهران پلمب شد

عکسی از یک بنر در تهران که پُر سر و صدا شد

فیلم/سوتی منشوری تلویزیون در پخش کارتون پت و مت

محمد مهاجری: آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران

استایل شیک هانیه توسلی در عکس جدیدش

اولین عکس از پایگاه هوایی اصفهان بعد از حمله دیشب

بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است!

جدول لیگ برتر بعد از برد استقلال

دقیقی: بین دو نیمه خیلی تند با بازیکنان حرف زدم

مشت‌های گره کرده نکونام و اعتراض کادر فنی حریف

اطلاعیه فراجا درباره وضعیت حجاب

کارشناس پنالتی جنجالی استقلال: داور خیلی مشکوک قضاوت می‌کند

درگیری لفظی میان نتانیاهو و وزیر خارجه آلمان

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیش‌بینی بورس فردا شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم

فرانسه کمک به اسرائیل برای مقابله با پاسخ ایران را تایید کرد

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

ارمنستان ۴ روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

عکس/آرام جوینده خواننده شد

واکنش مدیر مسئول روزنامه اطلاعات به علنی شدن تذکر رهبری درباره گشت ارشاد

حضور علی دایی و خاتمی در مراسم ترحیم همسر «محسن مهرعلیزاده»