تاریخ انتشار: ۱۰:۱۳ - ۰۲ تير ۱۴۰۵

CAPINT؛ تانک جدید فرانسوی-آلمانی با برجک بدون سرنشین

غول دفاعی فرانسوی-آلمانی Krauss-Maffei Wegmann و Nexter که تحت مجموعه مشترک KNDS فعالیت می‌کند، در نمایشگاه Eurosatory ۲۰۲۶ از یک تانک اصلی میدان نبرد جدید برای مشتریان اروپایی رونمایی کردند.

اقتصاد۲۴- اگر با KNDS آشنا نیستید، این شرکت حاصل ادغام سازندگان تانک‌های Leopard ۲ و Leclerc است. این مجموعه اکنون خود را یک شرکت دفاع زمینی پان‌اروپایی معرفی می‌کند که بیش از ۱۱ هزار کارمند دارد، درآمد آن در سال ۲۰۲۵ به ۴.۴ میلیارد یورو رسیده و سفارش‌های معوقه‌ای به ارزش ۳۳.۱ میلیارد یورو در اختیار دارد.

تانک جدید که CAPINT (مخفف Intermediate Capability) نام دارد، در عمل از شاسی Leopard ۲A۸ بهره می‌برد، اما به یک برجک بدون سرنشین با طراحی آینده‌نگر، قابلیت همکاری با خودرو‌های رباتیک و پهپاد‌ها مجهز شده است.

به ادعای KNDS، این تانک قرار است نوعی راهکار موقت برای پروژه Main Ground Combat System یا MGCS باشد؛ پروژه‌ای که روند توسعه آن طولانی شده است. بر همین اساس، به جای انتظار تا حدود سال ۲۰۴۰، این تانک جدید باید در دهه ۲۰۳۰ وارد خدمت شود.

گفته می‌شود شاسی آن علاوه بر فراهم کردن تحرک و حفاظت زرهی اثبات‌شده، از زنجیره تأمین و زیرساخت‌های لجستیکی موجود نیز بهره می‌برد و در نتیجه ریسک توسعه آن کاهش می‌یابد. این شاسی همچنین به یک موتور دیزلی ۱،۵۰۰ اسب‌بخاری (۱،۱۱۹ کیلووات) مجهز است که در همان کلاس قدرتی تانک‌های مدرن غربی قرار می‌گیرد.

این سامانه پیشران ممکن است در آینده با بسته‌های باتری برای افزایش ذخیره انرژی و همچنین سامانه محرکه الکتریکی تکمیل شود تا ردپای حرارتی و صوتی خودرو کاهش یابد.

جالب‌ترین بخش این تانک، برجک بدون سرنشین آن است. برخلاف برجک‌های متعارف تانک‌های اصلی میدان نبرد، هیچ خدمه‌ای داخل برجک قرار نمی‌گیرد. در عوض، تمام عملیات برجک از راه دور کنترل می‌شود و خدمه در داخل بدنه اصلی تانک و در محیطی امن‌تر مستقر خواهند بود.

از آنجا که نیازی به حضور خدمه در برجک نیست، می‌توان آن را کوچک‌تر و سبک‌تر طراحی کرد. با این حال، این موضوع به معنای کاهش قدرت آتش نیست.


بیشتر بخوانید: آرادو Ar-۲۳۴؛ شاهکار ارتش هیتلر که دفاع هوایی متحدین را کلافه کرد + عکس


بر اساس گزارش‌ها، این تانک به توپ بدون خان ۱۲۰ میلی‌متری KNDS ASCALON مجهز خواهد بود که از سامانه بارگذاری خودکار بهره می‌برد. این ویژگی باعث می‌شود تانک با ذخایر فعلی مهمات استاندارد ناتو سازگار باشد.

البته KNDS تأکید کرده که این سامانه در آینده بدون نیاز به طراحی مجدد کامل برجک، قابلیت ارتقا به کالیبر‌های بزرگ‌تر را خواهد داشت. طراحی مقیاس‌پذیر آن نیز امکان استفاده از توپ‌های قدرتمندتر را در صورت تغییر نیاز‌های میدان نبرد فراهم می‌کند.

تا اینجای کار همه چیز نسبتاً متعارف به نظر می‌رسد، اما نکته جالب دیگر برنامه KNDS برای همراه کردن این تانک با پهپاد‌ها و خودرو‌های رباتیک است. خودرو‌های بدون سرنشین زمینی و پهپاد‌ها در کنار تانک عملیات خواهند کرد و یک تیم مشترک سرنشین‌دار-بدون سرنشین را تشکیل می‌دهند. در چنین ساختاری، تانک نقش یک مرکز فرماندهی زرهی را بر عهده خواهد داشت.

هنوز جزئیات زیادی درباره این قابلیت منتشر نشده، اما احتمالاً شامل پهپاد‌های شناسایی برای بررسی منطقه پیش از پیشروی و سامانه‌های مقابله با پهپاد برای حفاظت از تانک خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود سامانه‌های ضدپهپاد از ترکیبی از روش‌های Hard Kill و Soft Kill استفاده کنند. این فناوری‌ها می‌توانند شامل سامانه‌های حفاظت فعال و پهپاد‌های رهگیر پرتاب‌شونده از لوله باشند.

به‌صورت جداگانه، KNDS نسخه توسعه‌یافته‌ای از طرح مطالعاتی کاملاً تأمین مالی‌شده خود با نام Leopard ۲ A-RC ۳.۰ را نیز به نمایش گذاشت. این نمونه از برجک کنترل از راه دور و خدمه سه‌نفره بهره می‌برد. مفهوم اصلی این طرح بر پایه یک برجک نوآورانه و بدون سرنشین بنا شده است. شیوه خاص نصب توپ باعث می‌شود سلاح به داخل بدنه تانک نفوذ نکند و در نتیجه فضای بیشتری در داخل خودرو آزاد شود.

چیدمان فشرده خدمه نیز حجم مورد نیاز برای حفاظت زرهی را کاهش می‌دهد که در نهایت به کاهش وزن منجر می‌شود. نتیجه این کاهش وزن، بهبود نسبت توان به وزن و افزایش تحرک تاکتیکی خودرو است.

تانک Leopard ۲ A-RC ۳.۰ قابلیت استفاده از توپ‌هایی با کالیبر‌های مختلف شامل ۱۲۰، ۱۳۰ و ۱۴۰ میلی‌متر را دارد. همچنین به یک تسلیحات ثانویه پیشرفته برای مقابله با تهدید روزافزون دسته‌های پهپادی مجهز شده است.

ارسال نظر
captcha