تاریخ انتشار: ۱۰:۲۵ - ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد:

افزایش دو برابری قیمت‌های تاکسی‌های اینترنتی در نتیجه انحصار بازار

اگرچه هرساله تاکسی‌های اینترنتی درصدی را برای افزایش قیمت سفرها اعلام می‌کند، اما این شرکت‌ها در شرایط خاص و بدون اعمال هیچ سقف قیمتی، حتی تا دو برابر قیمت گذاری می‌کنند.

تاکسی های اینترنتی

اقتصاد۲۴ -تاکسی‌های اینترنتی پدیده نوظهوری هستند که همزمان با رشد «اقتصاد گیگ» در دنیا، در ایران نیز پا گرفته‌اند. از وقتی که این تکنولوژی وارد ایران شده، تاکسی سرویس‌های سطح شهر یکی یکی برچیده شدند و حالا نه فقط در تهران، بلکه در خیلی از شهر‌ها این تاکسی‌ها در حال گسترش هستند. افزایش کرایه تاکسی‌های اینترنتی در ایام عید و پیش از آن انتقاداتی را از سوی مسافران بر انگیخت، اما آن را مقطعی  دانسته بودند. با اینحال همین روز‌ها تکلیف افزایش قیمت سالانه این تاکسی‌ها نیز مشخص می‌شود.


بیشتر بخوانید: رانت جدید خصولتی‌ها


از آنجا که چند تاکسی اینترنتی انحصار بازار حمل و نقل غیرعمومی را به دست گرفته‌اند و هیچ رقیبی ندارند، در تعیین قیمت‌ها قدرت زیادی پیدا کرده‌اند. شرکت‌های مختلف نیز طی این سال‌ها افزایش قیمت‌ها را به صورت همزمان و با لابی پیش برده‌اند. اسنپ یکی از این شرکت‌ها است که پیش از این اعلام کرده ۴ فاکتور «قیمت پایه»، «مسافت سفر»، «مدت زمان سفر» و «نسبت عرضه و تقاضا» در تعیین قیمت هر سفر موثر است.  

افزایش ۲ برابری قیمت در موقعیت‌های ویژه

با اینحال این تاکسی‌های اینترنتی در شرایط مختلف از جمله اجرای طرح ممنوعیت تردد و آنچه «شرایط استثنایی» می‌خوانند، قیمت‌های خود را تا دو برابر افزایش دادند. این افزایش قیمت به ویژه در ماه‌های پایانی سال و در آستانه عید و در زان اجرای طرح ممنوعیت تردد کرونا از ساعت ۹ شب، موجب اعتراض مسافران شده بود. در این زمان به ندرت قیمت سفر‌های کوتاه به ندرت به زیر ۳۰ هزار تومان می‌رسید و تا ۷۰ هزار تومان نیز برای مسیر‌های ۳۰ تا ۴۰ دقیقه‌ای قابل مشاهده شده بود. در برخی موارد قیمت‌ها تا دو برابر چند ماه قبل را نشان می‌داد. از جمله گلایه‌هایی که مسافران دارند، نبود سقفی برای افزایش قیمت‌ها است. طبعاً شرکتی که کالای خود را بدون هیچ محدودیتی می‌تواند بالا ببرد، تمایلی به تعیین قیمت منصفانه نخواهد داشت و هیچ نظارتی بر قیمت صورت نمی‌گیرد.  

شرکت‌های اینترنتی که سابقه افزایش قیمت ناگهانی تا دو برابر قیمت را دارند، عمدتاً گلایه رانندگان را برای بالا بردن قیمت بهانه می‌کنند.  در واقع مسافران باید بپذیرند که در این «شرایط استثنایی» باید هزینه‌های بیشتر را بپردازند تا بخش عرضه (یعنی رانندگان) در این زنجیره دچار افت شدید نشود. اگرچه این منطق در ظاهر به نظر معقول می‌رسد، اما آنچه اصلاً معقول نیست، این است که شرکت اسنپ و دیگر تاکسی‌های اینترنتی در همین «شرایط استثنایی» حاضر نیستند از کمیسیون‌های خود بکاهند. این شرکت‌ها که ۲۰ درصد از هر سفر رانندگان را از آن خود می‌کنند، حتی هزینه‌های دیگر کارفرمایان در راه اندازی کسب و کار را ندارند. برعکس صنایع، برای شرکت‌های خدماتی آنلاین هزینه تولید در معادلاتشان بسیار ناچیز است. اتفاقاً این شرایط استثنایی و افزایش قیمت‌ها تا ۲ برابر شرایط عادی موجب می‌شود تا این شرکت‌ها حاشیه سود بیشتری داشته باشند. امری که شاید برای کاهش قیمت در دیگر ایام سال، برای این شرکت‌ها توجیه اقتصادی بیاورد.

گلایه رانندگان اسنپ

رانندگان اسنپ معمولاً از پایین بودن قیمت سفر‌ها گلایه دارند. افزایش قیمت بنزین، اصطحلاک خودرو، افزایش قیمت لوازم یدکی و افزایش هزینه‌های معاش خانواده‌ها، آن را ناکافی کرده است. از آنجا که قیمت هر حلقه لاستیک تا یک میلیون تومان و بیشتر نیز رسیده است و با وجود اصطحلاک خودرو، راننده در مارپیچ هزینه‌های مراجعه مکانیکی که چند ماه یکبار ممکن است تا ۲ میلیون تومان خرج بر دست راننده بگذارد، این قیمت‌ها مورد گلایه رانندگان است. در شرایطی که نعییت قیمت‌ها نزولی باشد آن‌ها به شدت متضرر می‌شوند. چون همچنان هزین‌های اصطحلاک خودرو، بنزین و ... را باید طبق روز پرداخت کنند. این درحالی است که شرکت روز‌های پرسودی دارد که به طور متوسط بازار را گرم نگاه دارد.  

بنابراین این پرسش مطرح می‌شود که چرا تاکسی‌های اینترنتی در شرایط ویژه سقفی برای افزایش قیمت ندارند؟ چرا تعیین نمی‌شود که مولفه‌های تغییر قیمت تا چه کسری از قیمت پایه می‌تواند به قیمت هر سفر بی افزاید.   همچنین این پرسش مطرح می‌شود که چرا شرکت برای ترغیب رانندگان گزینه کاهش کمیسیون‌ها را انتخاب نمی‌کند؟

در عینحال این شرکت به جز ایجاد خدمات آنلاین برای مرتبط کردن رانندگان و مسافران هزینه دیگری نمی‌پردازد. در برخی موارد از سهمیه بنزین صحبت شده است، با اینحال بسیاری از رانندگانی هستند که اذعان دارند هیچ سهیه‌ای دریافت نکرده‌اند. همچنین در ایام کرونا نیز با اینکه کارفرمایان برای شرایط ایمن و بهداشتی اقداماتی در برخی از کارگاه‌ها ناجام دادند، اما تاکسی‌های اینترنتی هزینه چندانی از این بابت نداشتند. بیراه نیست که بگوییم کسب و کار‌های اینترنتی برای صاحبانش سود‌های کم زحمت به بار می‌آورد.

 

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۲۸ دی ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۲۸ دی ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۲۸ دی ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ پرسپولیس چند بار قهرمان سوپرجام شد؟

عکس/ پوستر پرسپولیس برای دیدار با سپاهان

عکس/ پوستر AFC برای مسابقه سوپرجام بین پرسپولیس و سپاهان

عکس/ نورا هاشمی با لباس محلی در قشم

عکس/ ترکیب پرسپولیس مقابل سپاهان

عکس/ کاریکاتور کریم باقری در دستان بانوی هوادار پرسپولیس

عکس/ شبنم قلی خانی و مستانه مهاجر در دبی

عکس/ حضور خبرنگاران در محل دیدار پزشکیان و پوتین

اینفوگرافی/ تفاوت شکست خوردن با بازنده بودن

تصویری از ایلان ماسک و جف بزوس ۲۰ سال پیش

تورم دلاری به بازار دستگاه‌های فلزیاب رسید/ افزایش ۱۰۰ درصدی جویندگان گنج در ۷ سال گذشته

عکس/ نماز خواندن هیات همراه پزشکیان در کاخ کرملین

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/ استقبال قاضیِ مقیسه از حمید نوری

فیلم/ بارش شدید برف سعادت آباد را سفید پوش کرد

عکس/ تمرین تیم استقلال در کمپ ناصر حجازی

قاضی علی رازینی کیست؟/ از چهره‌های مهم قضایی که امروز ترور شد

گاندو دوباره به تلوزیون می‌آید

فیلم/ سخنان ۲۵ روز پیش قاضی مقیسه چه بود؟

فیلم/ علی رازینی درباره ترورش چه گفته بود؟

موضع پزشکیان در مصاحبه با NBC سازنده، منطقی و عزتمندانه بود

محمد مقیسه کیست؟/زندگی قاضی جنجالی دستگاه قضایی؛ از آغاز تا ترور

فیلم/ دکوراسیون مدرن خانه شبنم مقدمی در برج لاکچری تهران

آرمان رمضانی از استقلال جدا شد

اینفوگرافی/ ۱۰ استارتاپ بزرگ ایران با ارزش ۱۰۰ هزار میلیارد تومان

فیلم/ تایید حضور نیروی نفوذی در ترور دو قاضی

عکس/ پوشش برف در ایران از نگاه ناسا

تکذیب ادعای بازداشت کارکنان دیوان عالی کشور

معرفی مشخصات نارنجک انداز ایکس ام۲۵

عکس/ نمایی از ساختمان محل ترور ۲ قاضی دیوان عالی کشور

عکس/ استوری احساسی بهنوش بختیاری در اینستاگرام غوغا کرد

عکس/ واکنش ربیعی به حادثه تروریستی امروز

متن معاهده راهبردی ایران و روسیه + جزییات

عکس/ واکنش رشیدپور به تویت عجیب سعید جلیلی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

قیمت طلا به سقف ۶ هفته اخیر رسید

عکس/ قاب ماندگار عارف، ناصر حجازی، ستار و پروین با استایل خاص

بهرام سکان یا بهرام سوم کیست؟/ یکی از شاهان ساسانی که سلطنتش کوتاه بود

عکس/ چهره متفاوت آتنه فقیه نصیری، سحر ولدبیگی و حمیرا ریاضی در سال ۷۹

تکذیب ادعای ترور قاضی حسینعلی نیری

فیلم/ جزئیات ترور دو قاضی از زبان سخنگوی قوه قضائیه

افزایش دوباره قیمت مرغ از این تاریخ

فیلم/ انتقال پیکر قضات و فرد ضارب بعد از حادثه امروز تیراندازی

قاضی رازینی در گذر زمان از سال ۱۳۵۷ تا امروز

سوابق و ماجرای ترور قبلی قاضی علی رازینی

آشنایی با سوابق و بیوگرافی قاضی محمد مقیسه

حضور فعال بیمه ما در نمایشگاه پتروکم

فیلم/ پریناز ایزدیار هم کمدین شد

دلایل افزایش ۷۶ درصدی سود عملیاتی تکیمیا

بانک دی، پیشتاز در وصول مطالبات

گزارش بورس امروز شنبه ۲۹ دی ۱۴۰۳

انتشار اوراق گواهی سپرده خاص بانک رفاه کارگران ادامه دارد

معرفی خودرو مرسدس بنز S کلاس با موتور V ۱۲ + عکس

با همت و تلاش، کارنامه درخشانی را در ویترین نگاه مردم بگذاریم

آتش‌سوزی مهیب در یکی از بیمارستان‌های مشهد

فیلم/ اولین تصاویر از محل ترور دو قاضی در تهران

آینه صنعت پتروشیمی در ایران پتروکم/ شریعتمداری صدای صاحبان صنایع را شنید

تأکید محمد کبیری بر میزبانی شایسته از گردشگران نوروزی کیش

عکس/ حرم حضرت معصومه (س) در دوران قاجار ۱۲۹ سال پیش

حضور بیمه البرز در نمایشگاه تخصصی صنایع دریایی و دریانوردی ایران

فیلم/ برف شمال تهران را سفیدپوش کرد

عکس/ مکان حمله تروریستی به ۲ قاضی دیوان عالی