اقتصاد۲۴- بسیاری از مواقع پیش میآید، زمانی که در خیابانی در حال تردد هستیم چشممان به ماشینی خاص و در عین حال کلاسیک و قدیمی میافتد و برایمان جذابیت زیادی دارد. میتوان به جرات گفت که اصولا این ماشینها نشان دهند فرهنگی از دوران قدیم است که ما را به روزهای قبل وصل میکند و در اصل میتوانیم به هویت ایرانی بودنمان پی ببریم.
نگهداری از این ماشینهای قدیمی بسیار ارزشمند است و اصولا در تمام دنیا ماشینهای خاص و دیدنی در موزه و کلکسیون نگه داری میشود و البته به آنها رسیدگی ویژهای میشود و جزو آثار با ارزش یک کشور به شمار میرود. در کشور ما نیز این دست از ماشینها کم نیستند و اکنون برخی از آنها برای بازسازی به دست بنیاد مستضعان افتاده است.
کارشناسان صنعت خودرو معتقد هستند که بازسازی این خودروها باعث از بین رفتن هویت این خودرو و ارزش گذاری آنها شده است. چرا که بنیاد مستضعان در این بازسازی اقدام به تغییر رنگ خودروها داده و به طور کل این ماشینها گویا از صفر تولید شده اند.
هادی نیک پور کارشناس صنعت خودرو گفت: با توجه به اینکه این خودروها نمونه تک و اورجینال بودند و از ارزش ریالی و معنوی خاصی برخوردار بودند، یعنی تک بوده و یک نمونه خاص از آن ساخته شده است، در نتیجه بحث بازسازی آنها نیز مهم است. در بحث بازسازی، مهمترین ماجرا این است که چگونه این بازسازی انجام میشود.
این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: به طور مثال ممکن است یک شی هخامنشی را از زیر زمین بیرون بکشند و گوشهای از آن بشکند، اما آن گوشه شکسته را بازسازی نمیکنند چرا که از ارزش آن کاسته میشود، این موضوع برای خودروها نیز صدق میکند. بسیاری از این ماشینها رنگ فابریک بودند و احتیاج به بازسازی نداشتند و تنها با برخی از کارهای ساده مانند پولیش و واکس میتوانستیم آنها را حفظ کنیم و با احیای رنگ میتوانستیم ارزش آنها را حفظ کنیم.
نیک پور ادامه داد:، اما اتفاقی که افتاد، این ماشینها قدمت ایرانی داشتند و نمیتوانستیم آنها را ارزش گذاری کنیم، اما اکنون تغییراتی روی این ماشینها انجام شده که ارزش آنها کم شده، به طور مثال خودرو پورشه زمانی که خریداری شد، نارنجی رنگ بود و در ایران این خودرو تبدیل به رنگ مشکی شد و در تمام مسابقات و عکسها و ... با رنگ مشکی ثبت شده است، اما اکنون این خودرو از رنگ مشکی به رنگ نارنجی تبدیل شده و دیگر ارزش اتومبیل قبل و هویت ایرانی را ندارد.
او افزود: در بین این خودروها کالسکه ناصری وجود داشته که اکنون این ماشین را تغییر رنگ دادند و دیگر هویت ایرانی ندارد. حداقل میتوانستیم در ترمیم این خودروها از شرکت سازنده کمک بگیریم و اطلاعاتی در مورد جنس چرم، جنس چوب و بسیاری موارد دیگر بگیریم بعد اقدام به بازسازی کنیم.
این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: متاسفانه این کار باعث صدمه به این اموال شده و به نظر میرسد که دیگر هیچ کدام از خودروها ارزش ندارند.
قنبری مدیر برنامه ریزی و توسعه خدمات موزه بنیاد مستضعفان با بیان اینکه موضوع خودروهای تاریخی ذیل موسسه فرهنگی بنیاد مستضعفان قرار دارد، گفت: برخی از مجموعههای فرهنگی بنیاد مستضعفان عبارت است از موزه سردار آسمانی، موزه شهدای رامسر موزه زمان و موزه خودرو بوده که تعدادی از این موزهها فعالیت خود را آغاز کرده اند.
او ادامه داد: برخی از آثار فرهنگی این موزهها به دلیل دور بودن از شرایط و استانداردهای نگهداری در گنجینه خزانه نگهداری میشوند.
قنبری بیان کرد: بنیاد مستضعفان در بررسیهایی که انجام داده بود به این نتیجه رسید که خودروهای کلاسیکی که وجود دارند و آثاری که به نمایش گذاشته میشوند، نیاز به مرمت و بازسازی دارد که روی برخی از آنها انجام شود.
مدیر برنامه ریزی و توسعه خدمات موزه بنیاد مستضعفان توضیح داد: برخی از آثاری که در موزههای بنیاد مستضعفان قرار دارد مربوط به ۵۰۰۰ سال قبل از تاریخ بوده و مورد بررسی و پژوهش و اصالت سنجی و مرمت قرار گرفته و خودروهایی که هم اکنون مورد بررسی قرار گرفته است قدمت ۱۱۰ تا ۱۲۰ ساله دارد.
قنبری توضیح داد: در یک سال گذشته موسسه فرهنگی چهار هزار آثار تاریخی مورد شناسایی و اصالت سنجی قرار گرفته و آمادهسازی نمایش قرار گرفته، که از این تعداد ۵۷ تا ۵۹ خودرو مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
مدیر برنامه ریزی و توسعه خدمات موزه بنیاد مستضعفان توضیح داد: در بحث خودروهای کلاسیک برخی از آنها در اختیار علاقهمندان بوده که از تجربه آنها هم استفاده شده و دستاوردها و تجاربی که داشتند استفاده شده است.
او بیان کرد: خودروهایی که در گنجینه نگهداری شده بودند تعداد قابل توجهی از خودروها مربوط به مجموعه بنز ۶۰۰ فراری سوپرمکس و لامبورگینی بوده است. در طول یک سال، ۷ ماه تمام آثار مورد مطالعه قرار گرفته و دپارتمانهای تخصصی داریم و کار با استفاده از متخصصان اقدامات کاملاً حرفهای صورت گرفته است.
او اظهار کرد: در این بخش یکسال آسیبشناسی انجام شده و هر کدام از این خودروها مشکلاتی که داشتند بررسی شده و بر اساس دسته بندیهای مختلف ثبت شده است.
قنبری بیان کرد: در حال حاضر ۵۷ تا ۵۹ خودرو را انتخاب کردیم که در یک سال گذشته به نمایش گذاشته میشود و تعدادی از آنها حدود ۱۳ تا ۱۷ خودرو کلاسیک که قدمت چندین ساله داشتند با آسیبشناسی آنها کار انجام و متناسب با هر نوع خودرو تصمیمگیری میشود.
او بیان کرد: برای برخی از خودروها آسیب شناسایی و مرمت کردیم و با همکاری شرکتهای معتبر بین المللی آنها را احیای رنگ و صفرشویی کرده ایم. برای برخی از خودروها نیاز به علم و دانش در کشور وجود داشته و با استفاده از مشاوران متخصص مرمت و آسیبشناسی آنها را انجام داده ایم.
مدیر برنامه ریزی و توسعه خدمات موزه بنیاد مستضعفان تاکید کرد: برای برخی از خودروها که آسیب دیده اند، برای بازسازی آنها مجبور شدیم با کمپانیهای تخصصی ارتباط برقرار کنیم.
او تصریح کرد: یکی از این خودروها بنز ۵۰۰ k که تنها خودروی سرعتی باقی مانده مربوط به کمپانی بنز بوده است، چراکه بسیاری از خودروهای این مدل در جنگ جهانی از بین رفته است و به دلیل آنکه کمپانی بنز این خودرو را از ایران درخواست کرده بود و آنها واگذار نکردند کمپانی بنز حاضر به همکاری برای بازسازی این خودرو را نشد، اما با استفاده از متخصصانی که در خارج از کشور داشتیم برخی از قطعات خاصی که وجود داشت نیاز به وارد کردن آنها بود را مجدداً بازسازی و مورد مرمت قرار دادیم.
قنبری اظهار کرد: برخی از خودروها هم مدل کالسکهای (که به کالسکه موتوری معروف بود) که بدنه ماشین از چوب بوده و بر روی چوب آهن کوبیده بودند، که در فاز اول با همکاری متخصصان آنها را بازسازی و بر روی برخی از آنها شاسی قراردادیم.
بیشتربخوانید:خودروهای قدیمی حذف میشوند
او با اشاره به اینکه برخی از آثار تاریخی را هم قبل از انقلاب و بعد از انقلاب بازسازی کردیم به طوری که حدود یک سال مطالعه بر روی آنها انجام و ۸ ماه کار کردیم و با استفاده از کسانی که متخصصان در این بخش بودند را بازسازی کردیم.
مدیر برنامه ریزی و توسعه خدمات موزه بنیاد مستضعفان با اشاره به اینکه برخی از افراد معترض بودند که چرا خودروهای پورشه را که مشکی بودند را نارنجی کرده اید، گفت: باید اعلام کنیم که برخی از این خودروها حدود ۴۰ سال استفاده نشد و به دلیل مناسب نبودن زیر سازی رنگ مشکی آنها از بین رفته بود که به گفته متخصصان باید رنگ اولیه برای نگهداری آنها بازگردد.
او اظهار کرد: برای خودروهای کالسکه موتوری هم به دلیل آن که چندین دهه از عمر آنها گذشته بود، مجبور شدیم برای خودروهای که نیاز به بازسازی داشته اند و شاسی آنها از بین رفته بود، شاسی قرار دهیم.
او بیان اینکه یکی دو ماه آینده این موزه برای عموم نمایش مردم گذاشته میشود افزدد: ۵۹ خودرو کلاسیک را آماده کرده ایم که از این تعداد ۴۰ تا ۵۰ آنها نیاز به تمیز کاری و صفر شویی داشته اند ۲۰ درصد مرمتهای اساسی داشتند ۲۰ درصد آنها نیاز به بازسازی انجام اساسی داشتند.
او تاکید کرد: پیش از این این خودروها در انبار کرج که محل نگهداری خود را تصویر میگیرد که در سال ۹۱ مقدمات شروع ساخت موزه انجام شود تا دو ماه آینده انجام شود و ما تاکنون هیچ کمبود و یا کاستی برای این خودروها نگذاشته ایم.
گفتنی است، صاحبان برند این خودرو قول همکاری داده بودند که بعد از رایزنیها حضور نیافتند و در نهایت کارشناس ترکیهای برای مرمت پای کار آمد و بازسازیها انجام شد.
البته فتاح رئیس بنیاد مستضعفان نیز از فرآیند بازسازی این خودروها بازدید میدانی نیز داشته است. اکنون قرار است این خودروها در موزه به نمایش عموم گذاشته شود، اما موضوعی که مطرح است ارزش و قدمت این خودروهاست که دیگر ارزش تاریخی ندارند و میتوان روی آنها قیمت گذاشت.