تاریخ انتشار: ۱۴:۰۸ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۷

مقصر افزایش مصرف بنزین کیست؛ مردم یا خودروسازان؟

معاون سابق مرکز پژوهش های مجلس گفت: «مردم نباید تاوان خودروهای غیر استاندارد و پرمصرف را بدهند؛ این خودروها علاوه بر مصرف بالا دارای آلایندگی نیز هستند».
بنزین
اقتصاد24 - مصرف بالای سوخت در کشور و نگرانی از پیشی گرفتن تقاضا از عرضه، از چالش های مهم ماه های اخیر بوده است، بطوری که برای مدیریت مصرف بنزین، طرح ها و پیشنهادات مربوط به سهمیه بندی و حتی افزایش قیمت نیز مطرح شده است.

دولت و مجلس تاکنون هیچ طرحی را برای سهمیه بندی سوخت و بنزین تصویب نکرده و تنها اقدام جدی آنها، بسترسازی برای استفاده اجباری از کارت های سوخت بوده است.

درباره چرایی رشد مصرف سوخت در کشور از عوامل مختلفی نام برده می شود که از مهم ترین آنها می توان به نرخ ارزان، مصرف بی رویه، قاچاق و کیفیت پایین خودروها اشاره کرد.

در میان این عوامل، آنچه که تاکنون کمتر بدان پرداخته شده سهم خودروهای بی کیفیتی است که استانداردهای مصرف سوخت را رعایت نکرده و بیش از استانداردهای جهانی سوخت مصرف می کنند.
وضعیت خودروهای تولید داخل در مصرف سوخت به حدی است که در آخرین مرحله توزیع برچسب های انرژی که امسال انجام شد، هیچ خودرویی نتوانست بالاترین نشان کیفیت یعنی برچسب (A) را دریافت کند و همچنین هشت خودرو نیز نتوانستند اصلا هیچ رتبه ای از برچسب انرژی را اخذ کنند.

** مردم نباید تاوان خودروهای بی کیفیت را بدهند

«محمدرضا محمدخانی» معاون سابق مرکز پژوهش های مجلس امروز (سه شنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: در بحث مصرف سوخت باید بارهایی که بر دوش مردم گذاشته شده است برداشته شود که از جمله آنها می توان به هزینه های اضافی ناشی از عرضه خودروهای پرمصرف و بی کیفیت داخلی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه مردم در سال های گذشته گروگان خودروسازان بوده اند، افزود: خودروسازان باید ناچار شوند که خودروهای استاندارد تولید کنند، مردم نباید تاوان خودروهای بی کیفیت را بدهند.

** افزایش 40 درصدی مصرف بنزین توسط خودروهای بی کیفیت داخلی

در این ارتباط، معاون سابق مرکز پژوهش های مجلس بر ضرورت افزایش استاندارد و کیفیت خودروهای داخلی اشاره کرد و اظهار داشت: اگر امروز همه خودروهای تولید داخل را جمع‌آوری و به جای آنها خودروهای استاندارد خارجی را وارد کنند، به یکباره 40 درصد از مصرف بنزین در کشور کاسته می شود.

وی تصریح کرد: این درست نیست که از یک سو مردم مجبور به استفاده از خودروهای بی کیفیت باشند و از سوی دیگر ناچار شوند که هزینه های مربوط به مصرف سوخت بالای این خودروها را بپردازند.

محمدخانی با انتقاد از خودروسازان گفت: خودروسازان با وجود کیفیت پایین تولیدات خود، هر وقت که دلشان بخواهد اقدام به افزایش قیمت خودروها می کنند.

** زنگنه: مشکل بنزین را باید در کارخانه های خودروسازی جستجو کرد

بی توجهی خودروسازان به کیفیت مصرف سوخت خودروها نیز چندی پیش توسط وزیر نفت مورد انتقاد قرار گرفت، بیژن زنگنه در نشست خبری 16 بهمن امسال گفت: بارها گفته‌ام مشکل بنزین را در کارخانه‌های خودروسازی دنبال کنید.

وزیر نفت با بیان اینکه مصرف بنزین در کشور بالاست، تصریح کرد: مشکل مصرف بالا، مردم نیستند زیرا مردم خودرویی را که به آنها عرضه شده است را استفاده می‌کنند؛ بنابراین روش‌های غیرقیمتی نیز برای ساماندهی و مدیریت مصرف وجود دارد.

** بی توجهی خودروسازان به استانداردهای مصرف سوخت

تولید و تردد خودروی غیراستاندارد، پرمصرف و آلاینده در کشورهای دیگر، قابل پذیرش نیست و برای آنها جریمه های سنگینی در نظر گرفته می شود؛ هدف از وضع جریمه و عوارض برای
خودروهای غیر استاندارد این است که تولید و استفاده از آنها صرفه اقتصادی نداشته باشد.

اما در کشورمان به دلیل انحصارهای در نظر گرفته شده برای صنعت خودروسازی و حمایت های بی دریغ از این صنعت، خودروسازان توجهی به کیفیت تولیدات ندارند، بطوری که به دلیل فناوری پایین علاوه بر آلایندگی زیاد، سوخت زیادی نیز مصرف می کنند.

پیش از این، «مریم مهدی نژاد» رییس امور استاندارد و تدوین معیار در بخش حمل و نقل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت به خبرنگار ایرنا گفت: بیشتر خودروهای داخلی به دلیل کیفیت پایین، دارای آلودگی زیاد و مصرف بالای سوخت هستند؛ بطوری که در سال 1396 میانگین مصرف سوخت خودروهای کشور 7.7 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر بود.

مهدی نژاد اضافه کرد: در اتحادیه اروپا در سال 2015 میانگین مصرف سوخت 5.5 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر بوده که قرار است در سال 2020 به 4.1 دهم لیتر در هر 100 کیلومتر کاهش یابد.
وی گفت: در حالی میزان صرف سوخت خودروها در کشور بسیار بالاست که سرانه مالکیت خودرو در ایران نسبت به سایر کشورها در حد پایین قرار دارد.

مهدی نژاد یادآور شد: در ایران به ازای هر یک هزار نفر 200 دستگاه خودرو وجود دارد؛ در حالی که این سرانه در آمریکا 797 و در ایتالیا 679 است.

وی ادامه داد: مشکل دیگر خودروهای ما «پایداری پایین» آنهاست، یعنی اینکه پس از ورود به ناوگان جاده ای به سرعت و به راحتی مصرف سوخت آنها از حالت عادی خارج شده و بالا می رود.

** هیچ خودروی داخلی، استاندارد کامل مصرف سوخت را ندارد

برای خودروها نیز مانند لوازم برقی و خانگی، برچسب مصرف انرژی تعریف شده است که مرحله نخست آن در سال 1394 و مرحله دوم این طرح از اول تیر 1397 اجرا شد.

در مرحله جدید واگذاری برچسب های مصرف انرژی به خودروهای تولید داخل که امسال اجرا شد هیچ خودرویی نتوانست در زمینه مصرف انرژی، برچسب (A) را دریافت کند؛ در واقع بالاترین امتیاز کسب شده توسط خودروهای داخلی نشان (B) بود.

رییس امور استاندارد و تدوین معیار در بخش حمل و نقل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در این باره گفت: رده بندی برچسب مصرف سوخت خودرو از (A) تا (G) است که هیچ خودرویی نتوانسته در مرحله جدید، برچسب A مصرف انرژی را دریافت کند.

وی یادآور شد: همچنین هشت محصول از 6 کارخانه تولید کننده خودرو در کشور نتوانسته اند هیچ یک از استانداردهای A تا G مصرف سوخت را کسب کنند و به طور کلی فاقد استاندارد مصرف سوخت هستند.

مرحله جدید اعطای برچسب های انرژی به خودروها 2 سال دیگر انجام می شود بنابراین خودروسازان 2 سال وقت دارند تا کیفیت خودروهای خود در مصرف سوخت را افزایش دهند.

به گفته رئیس امور استاندارد و تدوین معیار در بخش حمل و نقل، با توجه به شرایط فعلی اگر خودروسازان اقدامی برای بهبود کیفیت خودروهای خود در مصرف سوخت انجام ندهند در 2 سال آینده حدود نیمی از خودروهای تولیدی کشور قادر به دریافت هیچ نوع از برچسب انرژی نخواهند بود.

** افزایش قیمت خودرو و ارتقای کیفیت

نکته قابل تامل این است که با وجود غیر استاندارد بودن برخی از خودروها و ناتوانی آنها در اخذ برچسب انرژی، شرکت های خودروسازی به صورت گسترده اقدام به پیش فروش و ثبت نام این خودروها کرده اند.

از انتقاداتی که این روزها نسبت به خودروسازان مطرح می شود این است که چرا آنها قیمت بهای تولیدات خود را به شدت افزایش داده اند اما هیچ خبری از ارتقای کیفیت خودروهای تولیدی نیست.

به نظر می رسد از این پس خودروسازان باید مسوولیت خود برای کاهش مصرف سوخت را بر عهده گرفته و اقدام جدی در این باره انجام دهند.
منبع:ایرنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۲ آذر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۱ آذر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۲ آذر ۱۴۰۳ + جدول

تصویری به یاد ماندنی از بهروز وثوقی و جمشید مشایخی در قیصر

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۱ آذر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

عکس جنجالی مسعود پزشکیان در کنار مولوی عبدالحمید

عکس زیرخاکی ۵۰ ساله از منوچهر وثوق، فردین، بهمن مفید و ایرج قادری

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۲ آذر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ نمایی خاص از بهمن مفید و سعید راد در سال ۱۳۵۴

عکس/ نمایندگانی که به حضور ظریف در دولت رای موافق دادند

عکس/ قدیمی‌ترین تاس کشف شده در جهان متعلق به ایران

عکس/ زیبایی حیرت انگیز پاییز در کلیبر آذربایجان شرقی

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

حمله موشکی حزب‌الله به پایگاه حیفا

ذاکر: افزایش قیمت بنزین سوپر شاید مقدمه‌ای بر بالا رفتن نرخ بنزین باشد

امام جمعه قم: حرمت قم نسبت به شهرهای دیگر چند برابر است

علم الهدی بالاخره پس از ۳ سال دولت رئیسی نگران گرانی ها شد

عکس/ عملکرد پرسپولیس و استقلال در ۱۰ دوره اخیر جام حذفی

مشخصات هواپیمای هشدار زودهنگام A-۵۰

مسعود جمعه مهاجم کنیایی و جدید استقلال کیست؟

لطفعلی خان زند کیست و چگونه به سلطنت رسید؟

کریمخان زند کیست و دوران سلطنتش چگونه گذشت؟

عکس / استوری بازیکنان تیم ملی برای تولد امیر قلعه نویی

اینفوگرافی/ مقایسه نرخ عوارض آزادراهی در ایران با سایر کشورها

اینفوگرافی/ فهرست پنجاه خوراک برتر جهان با گوشت گوسفندی!

مصرف مالیات برای توسعه با نظارت و انتخاب مستقیم مؤدیان

دلیل سفر کوتاه پزشکیان به سیستان‌وبلوچستان چه بود؟

توضیحات وزیر صمت درباره افزایش قیمت خودرو

همتی: دولت مصمم به اجرای اصلاحات اساسی است

عکس/ استوری آناهیتا همتی درباره آلودگی هوای تهران

واکنش خطیب نماز جمعه تهران به قطعنامه سازمان ملل

عکس/ قاب ویژه معاون خانم پزشکیان در تایلند

کدام کشورها نتانیاهو را دستگیر می‌کنند؟

عکس/ ایران خودرو افزایش قیمت‌ها را اعمال کرد

عکس/ داریوش فروهر در دفتر امام ۴۵ سال پیش

ادعای عجیب سعید جلیلی علیه بیژن زنگنه و دولت پزشکیان

پزشکیان: از روزی که آمدم هر روز بر طبل جنگ می‌کوبند

سیگنال مثبت دولت پزشکیان به برگزاری اعتراضات سیاسی/اصل ۲۷ قانون اساسی در دولت چهاردهم به شکل متفاوت اجرایی می‌شود؟

تورم ماهانه خانوار ایرانی چقدر شد؟

فیلم/ پزشکیان: در آموزش ما عدالت نداریم

سیستان و بلوچستان ارزان ترین استان کشور

آخرین عکس از چارلی چاپلین ۲ ماه قبل مرگش

اینفوگرافی/ محبوب‌ترین برند‌های موبایل در جهان

واردات دوباره گوشت قرمز تنظیم بازاری از افریقا

بی‌محلی دلار آزاد به افزایش نرخ نیما

واکنش فوری وزیر کار به حذف یارانه‌ها

مشترکان پر مصرف گاز نقره داغ می‌شوند

بهای نفت در بازار جهانی افزایشی شد

خاموشی‌های بخش خانگی کمتر خواهد شد

طلا باز هم اوج گرفت

اعلام زمان تحویل واحد‌های نهضت ملی مسکن

فیلم/ سرلشکر سلامی: مطمئن باشید از اسرائیل انتقام می‌گیرم

تصویری وحشتناک از برخورد موتورسوار با عابرپیاده!

با ۲۰ هزار میلیارد تومان کاسبی فیلترینگ چه کارهایی می‌توان کرد؟/ کاسبان فیلترینگ؛ تراژدی میلیاردی در سایه سیاست‌های محدودکننده!

واکنش رئیس دانشگاه آزاد به ماجرای دختر علوم و تحقیقات

واکنش بایدن به حکم بازداشت نتانیاهو

عکس/ حرکت زیبای رسول خادم به مناسبت روز مرد

بیانیه ایران درباره قطعنامه شورای حکام

عکس / ابعادِ دم هواپیمای لجستیک سی۵

عکسی متفاوت از مسعود پزشکیان در سیستان و بلوچستان

عکس/ استوری سیدحسین حسینی برای امیر قلعه‌نویی

عکس/ آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی

فیلم/ جشن تولد امیر قلعه نویی در کنار پسرش