تاریخ انتشار: ۰۸:۱۲ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۷
عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴:

خودروسازان داخلی، کارگران را سپر بلای خود کرده‌اند/ چرا خودروسازان جایگاه خود را نزد مردم از دست داده‌اند؟

ولی‌الله داداشی گفت: دو شرکت خودروساز با اقداماتی از جمله افزایش چندین باره قیمت در طول یکسال و حذف بخش‌هایی از خودرو و تبدیل آن به آپشن و عدم پایبندی به تعهد در قبال مشتریان و همچنین پایین آوردن کیفیت، جایگاه خود را در بین مردم نسبت به گذشته از دست داده‌اند.
کارخانه خودرو
اقتصاد۲۴- ولی داداشی، عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴، درباره چرایی وضعیت افسارگسیخته بازار خودرو و راهکارهای حل این مسئله، گفت: افسار از دست مدیران خارج شده و هر کسی هر چیزی را که می‌داند چه به نفع مردم و چه علیه مردم، آن کار را انجام می‌دهد. برخی از مدیران که دلشان به حال مردم می‌سوزد، کاری که به نفع آن‌ها است را انجام می‌دهند ولی برخی‌ها دنبال منافع خود هستند؛ مثل شرکت‌های خصولتی.

وی افزود: برای مقابله با این اقدامات باید تدابیر جدی اندیشیده شود و تا زمانی که خودروسازان کشور رقابت‌پذیر نباشند، وضعیت خودروی ما با پایین‌ترین کیفیت و بالاترین قیمت به روند خود ادامه خواهد داد.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ ادامه داد: بخشی از کار در دست دولت و بخش دیگر در دست بخش خصوصی است. سیستم خودروسازی ما نه خصوصی است و نه دولتی. ما وقتی نتوانیم در عرصه رقابت وارد شویم کیفیت، پایین می‌آید و چه بسا این کار توسط عده‌ای آگاهانه انجام می‌شود تا کمیت بالا برود.

داداشی اظهار کرد: شرکت‌های خودروسازی سپر بلایی به اسم کارگران صنعت خودروسازی کشور درست کردند که به یک معضل تبدیل شده و از این روش برای ادامه کار خود استفاده می‌کنند.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس افزود: تنها راه برون رفت از این انحصار در خودروسازی کشور توسعه خودروسازی و بالا بردن کیفیت و امنیت و پایین آوردن قیمت است که همه این‌ها به تعامل و رقابت ما با شرکت‌های خارجی ربط دارد.

وی با بیان اینکه اگر جلوی رقابت را بگیریم وضعیت به همین روال ادامه پیدا خواهد کرد، گفت: بحث خودروسازی و معضلات و مشکلات پیرامون این حوزه ربطی به وزیر ندارد. البته وزیر هم می‌تواند قدم‌هایی برای بهبود وضعیت بردارد ولی موضوع عدم کیفیت و عدم کمیت خودرو در کشور به برخی از ارکان نظام از جمله دولت و مجلس و در برخی مواقع مجمع تشخیص مصلحت نظام مربوط می‌شود که این‌ها نیاز به سیاست‌گذاری‌های کلی دارد.

داداشی تصریح کرد: سیاست‌گذاری‌های کلی کشور ما مشکل دارد. این سیاست‌گذاری‌ها باید اصلاح شود تا بتوانیم سیاست‌های کلی را در رقابت با شرکت های خارجی تدوین کنیم؛ آن موقع است که وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌تواند وارد عمل شود و یکسری کارها را بر اساس سیاست‌گذاری‌های اصلاح شده انجام دهد. زمانی که سیاست‌گذاری ما این است که خودروسازی به صورت انحصاری دست شرکت‌های خصولتی باشد، وزیر کاری نمی‌تواند انجام دهد.

وی عنوان کرد: وزیر، مجری قوانین و سیاست‌گذاری‌های کلی است و ما نمی‌توانیم وزیر را به دلیل اجرای این قوانین مواخذه کنیم و این مهم به همت و تلاش دولت و مجلس برمی‌گردد که سیاست‌های مربوط به خودروسازی را تغییر داده و این امر کمک ارکان نظام را می‌طلبد تا بدین طریق از این آشفته بازاری که گرفتار آن شدیم، خارج شویم.

نماینده آستارا ادامه داد: مهم‌ترین چالش صنعت خودرو ایران «بازار» است. حل مشکل تقاضا در بازار، هم به تصمیمات کلان دولت باز می‌گردد و هم به نحوه تصمیم‌گیری مدیران خودروسازان برای افزایش تولید و کاهش حداکثری قیمت‌ها، زیرا مشتریان اصلی بازار خودروهای با قیمت میانه، اقشار متوسط رو به پایین هستند و در چند سال گذشته، قدرت خرید آن‌ها با سقوطی باورنکردنی روبرو بوده است. این قدرت خرید باید به تدریج و به واسطه سیاست‌های دولت و خودروسازان به این قشر بازگردد اما باز هم نکته با اهمیت، تفاوت عملکرد در حوزه صنعت خودرو است که نقش مدیریت بیش از تحریم و سیاست‌های دولت دیده می‌شود و در شرایطی فعلی وضعیت آینده صنعت خودرو و دیگر صنایع در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

داداشی در پایان خاطرنشان کرد: دو شرکت خودروساز با اقداماتی از جمله افزایش چندین باره قیمت در طول یکسال و حذف بخش‌هایی از خودرو و تبدیل آن به آپشن و عدم پایبندی به تعهد در قبال مشتریان و همچنین پایین آوردن کیفیت، جایگاه خود را در بین مردم نسبت به گذشته از دست داده‌اند و از طرفی چون واردات خودرو متوقف شده عملاً مردم ناچار به استفاده از خودروی داخلی هستند. انحصاری که در بازار خودروی داخلی وجود دارد شاید مسبب اصلی این مشکلات باشد.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

گمانه‌زنی درباره تعطیلی عروسی‌ها در ایام عزای عمومی؛ بی‌خبری ادامه دارد/ رئیس اتحادیه تالار‌های پذیرایی: فعلا بی‌سروصدا جشن بگیرید

قیمت انواع زعفران + جدول

معرفی جنگنده بمب افکن فانتوم F۴ آمریکا

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های میتسوبیشی اوتلندر، لنسر و میراژ در بازار امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

اولین عکس از خانواده شهید امیرعبداللهیان

فیلم/ استقبال اعضای دولت از پیکر ابراهیم رئیسی در فرودگاه

قیمت سکه پارسیان امروز سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ مراسم تشییع جنازه حادثه بالگرد رئیسی در تبریز

عکس/ توییت جنجالی آمنه‌سادات ذبیح‌پور علیه محمود احمدی نژاد

تصویری از مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و پسرش

عکس/ جمیله علم‌الهدی هنگام بدرقه رئیسی

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/استوری پربازدید ژیلا صادقی برای ابراهیم رئیسی

عکس/تغییر چهره نازنین بیاتی در عکس جدیدش

چشم انداز مبهم اقتصاد ایران؛ همه چیز وابسته به دو انتخابات مهم/ سیاست بانک مرکزی در تخریب بورس، برخلاف منافع اقتصادی کشور است

آرتروز انگشت شست پا چیست؟

عکس شوکه‌کننده‌ای که امروز از تهران ثبت شد

عکس/آماده‌سازی محل دفن رئیس جمهور فقید در حرم مطهر امام رضا«ع»

فردا راس ساعت ۹ صبح نماز بر پیکر رئیس‌جمهور و همراهانش اقامه خواهد شد

عکس قدیمی از رئیسی

عکس‌/تصادف شدید هافبک سابق استقلال در راه تهران

روز پنجشنبه؛ پیکر امیرعبداللهیان در حرم حضرت عبدالعظیم (ع) به خاک سپرده می‌شود

برنامه جدید امتحانات پایه ششم و نهم

فیلم/حرف‌های مادر آیت الله رئیسی پس از شهادت

رئیس دفتر رئیس جمهور: بعد از سانحه سقوط بالگرد من ۳ یا ۴ بار با آقای آل هاشم صحبت کردم

صدراعظم آلمان شهادت سید ابراهیم رئیسی را تسلیت گفت

نامه مهم اژه‌ای خطاب به نمایندگان مجلس

برقراری قطار‌های فوق العاده تهران-مشهد

عکس/دیوارنگاره میدان جهاد به یاد شهدای خدمت تغییر کرد

فیلم/روایت تاثربرانگیز ۳ نفر اولی که به بالگرد رئیسی رسیدند

فهرست شعب کشیک بانک سینا در روز چهارشنبه دوم خردادماه ۱۴۰۳ اعلام شد

علاقه رئیس‌جمهور شهید به این شخصیت طنز

تمدید فعالیت مترو تهران امشب تا ساعت ۲۴

عکس/ جمیله علم‌الهدی هنگام بدرقه رئیسی

فیلم / گریه و بی‌تابی شدید وزرای دولت

عکس/۱۳۶۰؛ مراسم تشییع دومین رئیس جمهور

عکس/ احمدی نژاد در افتتاحیه مجلس خبرگان

گاف تاریخی بایدن در سخنرانی جدیدش

واکنش مهدی ترابی به شهادت آیت الله رئیسی

مرگ بیش از ۲ هزار ایرانی در سانحه هوایی تا دی ماه ۱۳۹۸

چشم‌انداز اقتصاد ایران بعد از ابراهیم رئیسی

کدام سبزیجات برای لاغری خوب است؟

عکس/ توییت جنجالی آمنه‌سادات ذبیح‌پور علیه محمود احمدی نژاد

راهکار جالب و جدید برای درمان افسردگی

ماجرای دیه شهدای سانحه بالگرد رئیسی چه می‌شود؟

اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر رئیس‌جمهور و همراهانش

عکس/ مجلس یازدهم به پایان رسید

ستاره پرسپولیس پدر شد+ عکس

اعلام برنامه جدید امتحانات نهایی دانش‌آموزان+ عکس

فیلم/ ورود پیکر ابراهیم رئیسی به قم

زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری مشخص شد

محمدرضا گلزار از جان ورزش چه می خواهد؟

فیلم/ نشست شانگهای هم با یک دقیقه سکوت

فیلم/ پیکر ابراهیم رئیسی توسط ارتش تشییع شد

فیلم/ بازگشت رئیس‌جمهور از آخرین سفر استانی

فیلم/ استقبال اعضای دولت از پیکر ابراهیم رئیسی در فرودگاه

عکس/ جدول زمان‌بندی انتخابات ریاست‌جمهوری

نگاهی به سوابق علی باقری، سرپرست جدید وزارت خارجه؛ سکان سیاست خارجی در اختیار چه کسی است؟

نیم‌سکه پرچمدار بیشترین کاهش قیمت در بازار طلا

وداع امشب تهرانی‌ها با ابراهیم رئیسی و همراهانش

فیلم/ انتقال پیکر ابراهیم رئیسی و همراهانش به تهران

فیلم/ بدرقه پیکر رئیس جمهور در فرودگاه تبریز