تاریخ انتشار: ۰۸:۵۸ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد؛

دی ماه هم گذشت؛ خودروسازهای داخلی استانداردهای 85گانه را پاس کردند؟/ خودروسازی‌ها تعطیل می‌شوند؟

در حالی طرح ارزیابی استانداردهای 85گانه در صنعت خودروسازی داخلی از اول دی ماه آغاز شده و قرار است هر خودرویی که به این سطح از استانداردها نرسید تولید آن متوقف شود، اما بعید است خودروسازان به چنین استانداردهایی برسند.
ایران خودرو
اقتصاد24- اسفند ماه سال گذشته بود که سازمان ملی استاندارد ایران از افزایش تعداد استانداردهای خودرویی از ۵۵ به ۸۵ مورد خبر داد و اعلام کرد که براساس تفاهم‌نامه‌ منعقد شده بین این سازمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت، ارتقای این استانداردها از نظر تعداد و کیفیت مطرح شده است؛ موضوعی که بر اساس مصوبه شورای سیاست‌گذاری خودرو با حضور وزیر وقت صمت، رییس سازمان ملی استاندارد، خودروسازان و قطعه‌سازان در دستور کار قرار گرفت.

بر اساس زمان‌بندی صورت گرفته باید تا ابتدای دی ماه سال گذشته ۶۱ مورد استانداردهای خودرو اجرایی می‌شد و پس از آن تا ابتدای تیر ماه سال ۱۳۹۷ دو مورد به ۶۱ استاندارد قبلی اضافه شد و در نهایت با اضافه شدن ۲۲ مورد استاندارد خودرویی دیگر تا دی ماه سال ۱۳۹۷، تعداد استانداردهای اجباری خودروهای سواری به ۸۵ مورد افزایش یافت.

این در حالیست که سال گذشته هاشم یکه زارع، مدیرعامل شرکت ایران خودرو گفته بود که رسیدن به این 85 استاندارد حتی در توان شرکت های معروف خودروسازی دنیا هم نیست و به عقیده بسیاری از کارشناسان، شرکت های خودروسازی داخلی با شرایط فعلی حتی نمی توانند به این سطح از استانداردها نزدیک شوند چه رسد به آنکه تمامی آنها را رعایت کنند و بعضی کارشناسان نیز معتقدند این اصول 85 گانه با نگاهی خوشبینانه تدوین شده است.

نیره پیروزبخت، رییس سازمان ملی استاندارد اخیرا در جمع خبرنگاران اعلام کرده بود که آغاز این طرح از دی ماه امسال بوده است و پس از یکسال باید کار ارزیابی خودروها توسط سازمان انجام شود و اگر طی این ارزیابی ها مشخص شد که خودرویی از استاندارد لازم برخوردار نیست، آنگاه توقف تولید آن اعلام می شود؛ این در حالی است که خودروسازهای داخلی که اخیرا بابت افزایش ناگهانی قیمت محصولاتشان به شدت تحت فشار قرار گرفته‌اند بعید است بتوانند چنین استانداردهایی را پاس کنند تا بلکه خطر تعطیلی خطوط تولیدی، آنها را تهدید نکند.

هرچند که به عقیده کارشناسان حتی بدون چنین توقف اجباری، حجم تولید محصولات خودروسازان به علت حجم بدهی های آنها به قطعه سازان و عدم تحویل خودروهای پیش فروش شده به مشتریان، به سمت صفر میل می کند و در حال حاضر پیش از آنکه مسئله کیفیت محصولات مطرح باشد، این مسئله اهمیت می‌یابد که آیا خودروسازان توانایی تولید خودرو را دارند؟

همچنین این سوال مطرح می شود که آیا خودروسازانی که حتی توانایی نزدیک شدن به استانداردهای 85گانه را ندارند با توجه به بدهی 20هزار میلیاردی به قطعه سازان و عدم تحویل به موقع خودروهایی که پیش فروش کردند آیا می توانند به ارتقای کیفیت محصولاتشان بیاندیشند؟

پرسش اینجاست که علت اصرار و تاکید رییس سازمان ملی استاندارد برای تحقق استانداردهای 85 گانه در شرایطی که خودروسازان حتی توانایی تولید ندارند چیست؟ این پرسشی است که خبرنگار ما قصد داشت آن را با نیره پیروزبخت مطرح کند که پیگیری‌ها برای گفت‌وگو با وی به نتیجه‌ای نرسید و رئیس سازمان ملی استاندارد از مصاحبه با اقتصاد24 امتناع کرد.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

نظر سید احمد خمینی درباره سید محمد خاتمی

بهترین دلیل برای نوشیدن آب کافی در طول روز

پدر علم اقتصاد ایران کیست؟

این ویتامین سبب کاهش کلسترول می‌شود

۸ عادت میلیاردرهای موفق جهان کدامند؟/ این عادت‌ها می‌تواند به موفقیت‌تان کمک کنند

واکنش دولت به توهین یک فرماندار به خبرنگاران

عکس/ استوری مدافع استقلال برای قلعه نویی

ادعای جدید چهره نزدیک به سعید جلیلی درباره فیلترینگ

پوتین: به آزمایش موشک‌های بالستیک مافوق صوت ادامه خواهیم داد

زاینده‌رود از امشب بازگشایی می شود

روسیه: قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام، هدیه بایدن به ترامپ است

انتقام قتل برادر در هلیلان

پرونده بازگشت عادل فردوسی‌پور به صدا و سیما بسته شد

وضعیت آب و هوای تهران طی روز‌های آینده

تخلیه برخی مدارس اصفهان به‌دلیل فرونشست

عکس/اولین واکنش به دیدار پزشکیان با مولوی عبدالحمید

آیت‌الله سید علی سیستانی کیست؟

افزایش تولید هیچ ارتباطی به حوزه وکالت ندارد/ قانون تسهیل باید از مسیر قانونی خود اصلاح شود

قانون تسهیل لطمات جبران‌ناپذیری بر پیکره نهاد وکالت زد/ حرفه وکالت را باید به جایگاه اصلی خود رساند

عکس/آقای ‎عراقچی، قرار نیست مملکت را نجات بدهید؟

پیش بینی قیمت سکه و طلا فردا ۳ آ‌ذر ۱۴۰۳/ دو شوک جدید به بازار طلا

پیش بینی بورس فردا شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳

ماسکرانو سرمربی مسی شد

قتل هولناک در پارک قیطریه تهران

کنایه محسن رضایی به اروپایی‌ها بعد از صدور قطعنامه علیه ایران

سید محمود علوی دستیار ویژه رییس‌جمهور کیست؟

ورثه منتظر واریزی سود سهام عدالت باشند

این نقطه آلوده‌ترین جای ایران شد

پیش بینی قیمت دلار فردا ۳ آذر ۱۴۰۳/ سیگنال جدید برای دلار؛ تتر صعودی شد

معنای قطعنامه جدید آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای چیست؟

وزیر خارجه عراق: تهدید‌های آشکاری از سوی رژیم صهیونیستی علیه عراق وجود دارد

اجرای همسان سازیِ ۴۰ درصدی برای همه بازنشستگان از آذرماه

توییت مهم پزشکیان بعد از سفر به سیستان و بلوچستان

پایان زودهنگام رویای بیرانوند و رفقا در تبریز

حمله موشکی حزب‌الله به پایگاه حیفا

ذاکر: افزایش قیمت بنزین سوپر شاید مقدمه‌ای بر بالا رفتن نرخ بنزین باشد

امام جمعه قم: حرمت قم نسبت به شهرهای دیگر چند برابر است

علم الهدی بالاخره پس از ۳ سال دولت رئیسی نگران گرانی ها شد

عکس/ عملکرد پرسپولیس و استقلال در ۱۰ دوره اخیر جام حذفی

مشخصات هواپیمای هشدار زودهنگام A-۵۰

مسعود جمعه مهاجم کنیایی و جدید استقلال کیست؟

لطفعلی خان زند کیست و چگونه به سلطنت رسید؟

کریمخان زند کیست و دوران سلطنتش چگونه گذشت؟

عکس / استوری بازیکنان تیم ملی برای تولد امیر قلعه نویی

اینفوگرافی/ مقایسه نرخ عوارض آزادراهی در ایران با سایر کشورها

اینفوگرافی/ فهرست پنجاه خوراک برتر جهان با گوشت گوسفندی!

مصرف مالیات برای توسعه با نظارت و انتخاب مستقیم مؤدیان

دلیل سفر کوتاه پزشکیان به سیستان‌وبلوچستان چه بود؟

توضیحات وزیر صمت درباره افزایش قیمت خودرو

همتی: دولت مصمم به اجرای اصلاحات اساسی است